صفحه اصلی / اجتماعی / بی‌کفایتی یک وزیر و تهدید سلامت جامعه/ از کمبود دارو تا بی‌انگیزگی کادر درمان

بی‌کفایتی یک وزیر و تهدید سلامت جامعه/ از کمبود دارو تا بی‌انگیزگی کادر درمان

روز قبل بود که قالیباف در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه دیوان محاسبات باید گزارش دقیقی از نحوه هزینه‌های اعتبارات و تخصیص‌ها و محل‌های هزینه شده در حوزه سلامت به مجلس ارائه دهد، گفت: « دارو نسبت به سال قبل ۱۰۷ درصد، یعنی بیش از تورم کشور افزایش قیمت داشته است و هم‌اکنون در حدود ۱۵۰ قلم دارو دچار محدودیت و در ۶۰ قلم دارو دچار کمبود جدی هستیم.

قالیباف در حالی به عنوان یکی از سران قوا، وضعیت نابه‌سامان دارو در کشور را تایید کرد که پیش از این رسانه‌های مختلفی در گزارش‌های خود به این موضوع اشاره کرده بودند.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد برخی داروخانه‌ها شیرخشک نمی‌فروشند و می‌گویند قرار است گران شود، برخی دارو‌ها هم با اینکه سازمان غذا و دارو کمبود آن‌ها را تایید نمی‌کند، در داروخانه‌ها موجود نیست یا عرضه نمی‌شود.

در این شرایط و در حالی‌ که دست مردم از خرید دارو در داروخانه‌ها خالی مانده است، در برخی سایت‌ها و بازار آزاد، همان دارو‌ها با چند برابر قیمت در دسترس‌ است.

برخلاف سازمان غذا و دارو، نمایندگان صنعت داروسازی کشور وضعیت موجود را تایید می‌کنند و معتقد هستند حل‌نشدن مشکلات، زنجیره تولید، توزیع و عرضه دارو را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و شرکت‌های تولیدی قادر به تامین منابع مالی خرید مواد اولیه خود نیستند؛ چون نظام پرداخت به‌شدت عقب است.

گلایه واردکنندگان و تولیدکنندگان دارو از عدم تخصیص ارز در حالی است که مخبر به نمایندگان مجلس گفته است چیزی تحت عنوان کمبود ارز دارو نداریم.

اما کمبود و گرانی دارو تنها چالش نظام سلامت کشور نیست، این روز‌ها نظام سلامت با مشکلات زیادی از‌ جمله کمبود و بی‌انگیزگی کادر پرستاری و پزشکی، کمبود تجهیزات پزشکی و به‌ویژه کمبود دارو، بی‌کیفیتی دارو و در دسترس نبودن دارو مواجه است.

مشکلاتی که بسیاری آن را ناشی از عملکرد ضعیف وزیر بهداشت می‌دانند و معتقد هستند او  در سراشیبی استیضاح است.

در ماه‌های اخیر بارها نمایندگان نظام پرستاری با انتقاد از اضافه‌کار اجباری در پرستاری، خواستار اصلاح این روند و پرداخت فوق‌العاده خاص پرستاران شده‌اند که عدم توجه به این مطالبات در مواردی منجر به اعتصابات پرستاران در بیمارستان‌ها شد که در یک مورد این اعتصابات منجر به فوت یک نوزاد شد.

در این شرایط که نارضایتی از عملکرد وزارت بهداشت به کف خیابان نیز کشیده شده است، رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور روز گذشته ادعا کرد طبق بررسی‌های انجام شده درباره نظرات مردم، بیشترین رضایت از عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.