صفحه اصلی / آموزش عالی / «تحقیق و توسعه» شرط بقای فعالیت دانش بنیانی شرکت‌ها

«تحقیق و توسعه» شرط بقای فعالیت دانش بنیانی شرکت‌ها

رضا اسدی فر در گفتگو با دانستنی نیوز در پاسخ به این سوال که روند لغو دانش بنیانی شرکت‌ها به چه صورت است و روند رصد شرکت‌ها برای افت و ارتقا آنها چگونه است، گفت: کلاً «دانش بنیانی» یک فرایند زمان‌دار است؛ یعنی اگر دانش بنیانی یک شرکت تأیید می‌شود، ۳ سال محصولش اعتبار دارد و بعد از سه سال مجدداً ارزیابی می‌کنیم.

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری افزود: از آنجایی که خیلی از شرکت‌ها تحقیق و توسعه انجام نمی‌دهند در دوره‌های ارزیابی یا برای برخی از محصولات یا کل سبد محصولی شأن نشان دانش بنیانی را از دست می‌دهند و در این صورت شرکت دیگر عنوان دانش بنیانی نخواهد داشت؛ چرا که کشور و سطح فناوری در حال رشد است ما برای سبد کالا و خدمات دانش بنیانی سطح متوسط به بالای هر صنعتی را در نظر می‌گیریم.

اسدی فر خاطرنشان کرد: بنابراین اگر شرکتی، کار تحقیق و توسعه انجام ندهد به احتمال زیاد لغو خواهد شد، مگر اینکه محصول جدید با فناوری بالاتر ارائه دهد. در آئین نامه جدید ارزیابی دانش بنیان‌ها، همچنان دوره‌های ارزیابی ۳ ساله است.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه در آخرین آمار چند شرکت از چرخه دانش بنیانی خارج شده اند، گفت: در ۱۰ سال گذشته از ۲ هزار شرکت عنوان دانش بنیانی گرفته شده و در واقع لغو نشان شده اند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری افزود: ۲۰ درصد از این ۲ هزار شرکت در حوزه تجهیزات و ماشین آلات، ۲۰ درصد حوزه الکترونیک و مخابرات، ۲۵ درصد فناوری اطلاعات، ۱۵ درصد مواد شیمیایی، ۳-۴ درصد کشاورزی، ۳-۴ درصد در حوزه تجهیزات پزشکی لغو فعالیت شده اند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.