صفحه اصلی / اجتماعی / ترس و لرز نتانیاهو/ آیا اسرائیل می تواند یک حمله زمینی بزرگ به رفح داشته باشد؟

ترس و لرز نتانیاهو/ آیا اسرائیل می تواند یک حمله زمینی بزرگ به رفح داشته باشد؟

به گزارش خبر فوری، حمزه رفعت، تحلیلگر و نویسنده ترک تبار سایت TRT World در مطلبی که اخیرا درباره حمله اسرائیل به منطقه رفح غزه تحت عنوان «آیا اسرائیل می تواند یک حمله زمینی گسترده در رفح انجام دهد؟» نوشته، می ‌گوید که اسرائیل نمی ‌تواند حمله زمینی بزرگی به رفح انجام دهد، زیرا چنین اقدامی به افزایش فشار دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) بر اسرائیل و همزمان تضعیف توافق‌نامه کمپ دیوید و به صفر رسیدن امکان و احتمال توافق بر سر گروگان ها و عادی سازی روابط در منطقه می انجامد.

رفعت در مقاله خود در سایت TRT World اشاره می کند که حملات اسرائیل به رفح در هفته جاری باعث شده که آفریقای جنوبی – که قبلاً دادخواستی را در رابطه با نسل کشی اسرائیل در غزه به دیوان بین المللی دادگستری ارائه کرده بود – درخواست خود را مجددا تکرار کند و از سازمان ملل بخواهد هر چه سریعتر در جنگ غزه ورود کرده و جلوی نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل را بگیرد.

نویسنده خاطرنشان دارد که علیرغم فشارهای بین المللی و حکم صادر شده از سوی دادگاه بین المللی لاهه، دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این موضوع را به چالش می کشد و به تلاش خود برای دستیابی به “پیروزی کامل” در غزه ادامه می دهد. رفعت در مقاله خود اظهار می کند که هدف نتانیاهو نوعی خیال پردازی است و نخست وزیر اسرائیل و کابینه جنگ و مشاورانش بسیاری از متغیرها را نادیده می گیرند؛ متغیرهایی که پیروزی اسرائیل در غزه را تقریبا غیرممکن می کند.

متغیرهایی که اجازه پیروزی به اسرائیل را نمی دهد

رفعت توضیح می دهد که متغیرهایی که جلوی پیشروی اسرائیل را گرفته و اجازه اشغال کامل غزه را نمی دهند شامل جمعیت بسیار زیاد رفح است که در این چند هفته از چند صد هزار نفر به ۱.۴ میلیون نفر رسیده است. جمعیت زیاد رفح باعث می شود که حمله زمینی به خسارات انسانی زیادی در بین غیرنظامیان منجر شود.

رفعت همچنین معتقد است محل دقیق حضور نیروهای مقاومت اسلامی و حماس مشخص نیست. رفعت در این رابطه می گوید: حتی اگر موضوع حمله اسرائیل به تمام مناطق رفح را جدی بگیریم، باز باید در نظر بگیریم که اسرائیل در منطقه‌ای عمل می ‌کند که تعیین مکان چهار تیپ جنبش مقاومت اسلامی (حماس) که ادعا کرده در رفح حضور دارند، دشوار است و درگیری با نیروهای مقاومت ممکن است آسیب زیادی به نیروهای زمینی رژیم اشغالگر وارد کند. بیشتر شدن تلفات نظامیان اسرائیلی به  کاهش محبوبیت نتانیاهو در داخل اسرائیل کمک می کند و می تواند حمله به رفح را در نیمه راه خنثی کند.

نگارنده در ادامه با ذکر دلایل بعید بودن انجام حمله زمینی، به موضوع آزادی گروگان های اسرائیلی که در بازداشت مقاومت فلسطین هستند، پرداخته و می گوید: هرگونه حمله به رفح، تلاش‌های مصر، قطر و آمریکا {جهت انعقاد توافقنامه پاریس و صلح و تبادل اسرا و گروگان ها} را به خطر می‌ اندازد. در این وضعیت، سرنوشت زندانیان در هاله ای از ابهام است.

تهدید توافق کمپ دیوید

رفعت در ادامه می نویسد: حمله اخیر به رفح باعث شد تا مصر با استقرار ۴۰ تانک و استحکامات سریع در سینا، همزمان با تهدید تعلیق پیمان کمپ دیوید، نیروهای خود را در امتداد مرز خود با فلسطین اشغالی بسیج کند.

همچنین، باید به هشدار مصر جهت تعلیق قراردادهای دوجانبه در صورت اشغال کریدور فیلادلفیا که از مرزهای مشترک با نوار غزه می گذرد، اشاره کرد. یکی دیگر از نگرانی های مصر در مورد حمله به رفح این است که این هجوم باعث شکسته شدن مرز مشترک سینا و غزه شده و این امر باعث هجوم فلسطینی های آواره به این کشور شود. این مساله بیش از هر چیز می تواند توافقنامه کمپ دیوید را تهدید کند، چرا که به نحو مستقیم باعث تهدید امنیت ملی مصر خواهد شد.

نویسنده در پایان تحلیل خود تاکید کرد که حمله زمینی به رفح تلاش های اسرائیل برای عادی سازی روابط با کشورهای منطقه را هم به خطر می اندازد، چرا که اردن و عربستان سعودی نسبت به حمله به رفح به اسرائیل هشدار جدی داده اند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.