صفحه اصلی / اجتماعی / ترور شهید سید رضی به جنگ اسرائیل و ایران می انجامد؟

ترور شهید سید رضی به جنگ اسرائیل و ایران می انجامد؟

به گزارش خبر فوری، ترور شهید سید رضی موسوی در سوریه توسط رژیم صهیونیستی (اینجا بخوانید)، باعث التهاب بیش از پیش منطقه شده است.

ایران اعلام کرده که اسرائیل تقاص کار خود را پس خواهد داد و برخی تحلیلگران معتقدند این اقدام رژیم صهیونیستی و پاسخ ایران ممکن است به گسترش جنگ غزه یا رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل بینجامد.

در همین حال، برخی کارشناسان هم بر آن هستند که رژیم صهیونیستی به عمد این اقدام را انجام داده تا ایران را وارد جنگ کند. برای مثال، سردار جعفر اسدی، معاون بازرسی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و فرمانده اسبق مستشاران ایرانی در سوریه گفته است: کاری که صهیونیستها انجام دادند کاری عقلانی و صحیح نبود ولی بنظر می رسد که آنها می‌ خواهند به هرچیزی چنگ بزنند اما هیچ فایده ای برایشان ندارد… آنها می‌خواهند جنگ را گسترش دهند و دوستان اسرائیل هم مدام به ما می ‌گویند خویشتنداری کنید اما چه سودی دارد این خویشتنداری برای صهیونیستها؟

اما آیا به راستی اقدام اخیر رژیم صهیونیستی به جنگ می انجامد؟

التهاب در منطقه/ اقدامات ایران و اسرائیل علیه هم

شکی نیست که بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر، ایران و اسرائیل و متحدانشان شروع به اقدام علیه یکدیگر کردند. اگرچه از همان روز نخست مشخص شد که ایران در عملیات طوفان الاقصی نقشی نداشته و مقامات امنیتی و وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا هم بر این مساله تاکید کردند اما تنش ها بین ایران و اسرائیل بیشتر و بیشتر شد.

با ورود ارتش اسرائیل به خاک غزه، جبهه مقاومت از سه جهت شروع به مقابله با اسرائیل کرد. از طرف شمال، حزب الله لبنان با اسرائیل درگیر شد، از سویی دیگر نیروی هوایی و موشکی سوریه شروع به مقابله با رژیم صهیونیستی نمود و از سمت دریای سرخ نیز انصار الله یمن شروع به توقیف کشتی ها و نفتکش های اسرائیلی کردند.

از آن سو، آمریکا با ارسال ناوهای خود به دریای سرخ و خلیج فارس، جبهه مقاومت را تهدید کرد و اعلام کرد در صورت ورود ایران به جنگ، مقابله به مثل خواهد کرد. از آن سو، اسرائیل نیز شروع به بمباران مواضع مقاومت در سوریه کرد، بخشی از سیستم سوخت رسانی ایران را هک کرد و در آخرین حرکت، شهید سید رضی موسوی، از مستشاران باسابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت را به شهادت رساند.

اینها همه نشان می دهد که اسرائیل و ایران در لبه تیغ حرکت کرده و ممکن است هر لحظه وارد جنگ شوند اما آنچه مانع از ورود دو طرف به جنگ مستقیم می شود چیست؟

چرا ایران و اسرائیل وارد جنگ مستقیم با هم نمی‌شوند؟

 به نظر می رسد هم اسرائیل و هم ایران علاقه ای به جنگ مستقیم ندارند.

الف. بی علاقگی اسرائیل به ورود جنگ با ایران: اسرائیل در حال حاضر درگیر جنگی بزرگ و مستقیم با غزه است. جنگ زمینی رژیم صهیونیستی با غزه حدود ۲ ماه طول کشیده و رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته به هدف خود یعنی اشغال کامل غزه و نابودی حماس دست یابد. همانطور که منشه امیر (روزنامه نگار ایرانی – اسرائیلی و سردبیر بخش فارسی وبگاه وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی) گفته قدرت حزب الله صد برابر حماس است و طبعا قدرت ایران که حامی حزب الله است چند برابر حزب الله. بنابراین، ورود جنگ مستقیم با ایران عاقلانه نیست.

ضمن اینکه مقامات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی بارها گفته اند که فعلا قصد ورود جنگ مستقیم با کشوری غیر از غزه را ندارند و بر آنند که عملیات خود را مرحله به مرحله پیش ببرند و به شدت تلاش دارند که درگیر جنگ اصلی و بزرگ با حزب الله، یمن، عراق یا ایران نشوند چرا که این جنگ می تواند نقشه و برنامه آنها در غزه را به طور کامل از بین ببرد.

ب. بی علاقگی ایران به ورود جنگ مستقیم با اسرائیل: ایران نیز علاقه ای به ورود به جنگ ندارد. پایگاه «بیزینس استاندارد» در یکی از تحلیل های اخیرش تاکید دارد که ایران در ماه های اخیر شروع به کاهش اختلافات هسته ای اش با آژانس و غرب کرده و جنگ مستقیم با اسرائیل می تواند این تنش زدایی را به خطر انداخته و ماجرای هسته ای ایران را به یک بحران بزرگ تبدیل کند. بر اساس تحلیل بیزینس استاندارد، سیاست اخیر ایران کاهش تنش هسته ای و منطقه ای جهت ثبات اقتصادی است و به همین دلیل، ایران ترجیح می دهد تا حد امکان این تنش زدایی را به تنش زایی تبدیل نکند.

نظریه بازی‌ها چه می‌گوید؟

با این حال، شکی نیست که هم اسرائیل و هم ایران قصد تسلیم شدن ندارند. اگرچه هر دو طرف علاقه ای به ورود مستقیم به جنگ ندارند اما دوست هم ندارند که در مقابل فعالیت های طرف مقابل دچار انفعال محض شوند. به همین دلیل، همانطور که مشاهده شد سعی می کنند به طرف مقابل ضربه بزنند و نشان دهند که آماده جنگ هستند اما این ضربه را کنترل شده وارد می کنند تا اوضاع از دستشان خارج نشده و عملیات ضربتیِ ضربدری آنها به جنگی بزرگ تبدیل نگردد.

شاید تمثیلی از «تئوری بازی» بتواند این مساله را تبیین کند. بر اساس این تمثیل، دو عاشق بر سر یک دختر با هم شرط بندی می کنند. آنها سوار خودرو خود شده و با سرعت به سمت هم می آیند. شرط آنها این است که هر کس خود را زودتر کنار کشیده و ماشین را به سمت کنارگذر حرکت دهد، بازنده است. بر اساس تئوری بازی، دو راننده کمی قبل از لحظه برخورد، خودرو خود را کنار کشیده و هیچ وقت با هم برخورد نمی کنند. این تئوری در مورد رابطه ایران و اسرائیل هم قابل صدق است. ایران و رژیم صهیونیستی دائما همدیگر را تهدید کرده و در صدد محدود کردن منافع دیگری هستند اما در لحظه برخورد نهایی، تصمیم به عدم درگیری می گیرند و به همین دلیل، جنگ مستقیم بین آنها رخ نمی دهد.

البته باید توجه داشت همانطور که یک اشتباه یا تصمیم بر ادامه حرکت باعث می شود دو راننده عاشق کنار نکشیده و به یکدیگر برخورد کنند، ایران و اسرائیل نیز بر اساس یک اشتباه یا اصرار می‌توانند به راحتی وارد جنگ شوند. در نتیجه می توان گفت که رابطه ایران و رژیم صهیونیستی همواره در خطر بوده و این دو در لبه تیغ حرکت می کنند و هر چند بعید است وارد جنگ مستقیم با هم شوند، اما خطر جنگ همواره بر روابط آنها سایه افکنده است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.