صفحه اصلی / آموزش عالی / تظاهرات ده‌ها هزار نفر علیه نتانیاهو در هفته بیست و هفتم

تظاهرات ده‌ها هزار نفر علیه نتانیاهو در هفته بیست و هفتم

به گزارش دانستنی نیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، شبکه عبری زبان کان اعلام کرد که ده‌ها هزار صهیونیستی برای بیست و هفتمین هفته متوالی علیه دولت نتانیاهو و طرح اصلاحات قضائی او در تل آویو و دیگر شهرها دست به تظاهرات زدند.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۵۰ هزار نفر در تل‌آویو این هفته علیه نتانیاهو در تظاهرات شرکت کرده‌اند.

با این حال منابع دیگری تعداد معترضان در تل آویو را تا ۲۰۰ هزار نفر هم اعلام کردند.

اعتراضات این هفته با تنش بیشتری همراه بوده و بر اساس گزارش تایمز اسرائیل، پلیس برای متفرق کردن معترضانی که بزرگراه آیالون را مسدود کرده بودند، از ماشین آب‌پاش استفاده کرد. در ابتدای تظاهرات، معترضان در تل آویو بزرگراه آیالون را در چندین نقطه مسدود کرده بودند.

همچنین پلیس می‌گوید افسران یک نفر را در هرتزلیا به دلیل روشن کردن آتش بازداشت کرده‌اند.

معترضان این هفته روی بنرخود عبارتی با مضمون «باید مقاومت کرد» را نوشته بودند. عبارتی که بیانگر لزوم مخالفت و پافشاری در برابر نتانیاهو، نخست وزیر جنجالی رژیم صهیونیستی است.

گفته شده رویدادهای اعتراضی امشب مقدمه‌ای برای تظاهرات بزرگ روز سه‌شنبه است و تظاهرکنندگان در حال برنامه‌ریزی اعتراضات و اخلال در سراسر مناطق اشغالی در روز سه شنبه هستند و تاکید کرده‌اند با هر ابزاری که در اختیار دارند با طرح موردنظر نتانیاهو مقابله و مبارزه خواهند کرد.

تظاهرات سراسری در رژیم صهیونیستی از ماه ژانویه یعنی حدود شش ماه پیش آغاز شد. در آن زمان نتانیاهو طرحی را برای بازنگری در ساختار و قوانین قضائی اعلام کرد و گفت در نظر دارد تا برخی از اختیارات دادگاه عالی را لغو می‌کند و به کابینه در انتخاب قضات نفوذ قاطع می‌دهد.

از اواخر ماه مارس، یعنی حدود سه ماه پیش نتانیاهو، تحت فشارهای داخلی و خارجی، طرح خود را معلق کرد، اما نتانیاهو با ترک مذاکرات، باردیگر تلاش خود را برای مهار دادگاه عالی افراطی از سر گرفت.

انتظار می‌رود پارلمان رژیم صهیونیستی هفته آینده اولین رأی از سه رأی را در مورد اولین لایحه جدید تغییر قوانین قضائی برگزار کند که برخی از اختیارات دیوان عالی را برای تصمیم گیری علیه تصمیمات دولت، وزرا و مقامات منتخب محدود می‌کند.

مخالفان نتانیاهو می‌گوید که این اقدام گام خطرناک دیگری در جهت محدود کردن استقلال قضائی است که در نهایت دیوان عالی را به سیاستمداران واگذار می‌کند و درها را به روی فساد باز می‌کند.

رهبران معترضان گفته اند که قصد دارند هفته آینده تظاهرات را تشدید کنند. سیگال پلد-لویاتان، ۵۱ ساله، یک کارگر فناوری که در تل آویو تظاهرات کرده است، به رویترز گفت: «ما چاره‌ای نداریم، ما باید از دموکراسی خود دفاع کنیم.»

تلاش نتانیاهو برای بازنگری در قوه قضائیه نگرانی‌های صهیونیست‌ها را در مورد وضعیت سیاسی این رژیم برانگیخته و اقتصاد را با کاهش بیش از ۵ درصدی شیکل از زمان شروع آن تحت تأثیر قرار داده است.

نتانیاهو دارای پرونده‌های متعدد قضائی است و تغییرات قضائی از سوی او با هدف مختومه کردن پرونده قضائی خودش انجام می‌شود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.