صفحه اصلی / اجتماعی / توافق ایران و عربستان برای بهبود روابط/ خشم اسرائیل، استقبال منطقه/ ریزش قیمت دلار با سرازیر شدن ارزهای بلوکه شده/ تا ۲ ماه آینده بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها

توافق ایران و عربستان برای بهبود روابط/ خشم اسرائیل، استقبال منطقه/ ریزش قیمت دلار با سرازیر شدن ارزهای بلوکه شده/ تا ۲ ماه آینده بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها

به‌دنبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله رئیسی به پکن و گفتگوهای انجام شده میان رییس جمهور چین با رییس جمهور کشورمان، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رییس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، امروز  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

متن این بیانیه‌ی سه‌جانبه به شرح زیر است:

در پاسخ به ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تاکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست دکتر مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفتگوهای انجام شده بین دو طرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی) از رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفتگوهای انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کردند.

در نتیجه‌ی گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌نمایند.

دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸خورشیدی برابر با  ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.

سه کشور اراده قاطع خود را جهت به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام می‌نمایند.

بیشتر بخوانید:

استقبال آمریکا از توافق ایران و عربستان

واکنش انصارالله یمن به توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط

توافق ایران و عربستان پیروزی سیاسی برای تهران است

دلار به توافق ایران و عربستان واکنش نشان داد/ موج جدید کاهش دلار آغاز شد

همتی: تفاهمات بین‌المللی آثار اقتصادی خود را حتی در روز تعطیل نشان می‌دهد

توافق ایران و عربستان باخت، باخت باخت برای آمریکا است

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای عراقی؛ تبریک توافق بین ایران و عربستان

کاخ سفید: در توافق ایران و عربستان نقشی نداشتیم

استقبال شورای همکاری خلیج فارس از توافق ایران و عربستان

دبیر کل سازمان ملل از توافق میان ایران و عربستان استقبال کرد

استقبال ترکیه از توافق ایران و عربستان 

وزارت خارجه ترکیه از توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک استقبال کرد.

هرچه دلار ذخیره کردید بریزید بازار!

واکنش رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین به توافق پکن: هرچه دلار ذخیره کردید بریزید بازار!

از جمله توافقات با پکن سرازیر شدن درهم از طرف امارات به سمت کشور است که از یکشنبه کلید خواهد خورد.

واکنش سخنگوی دولت خاتمی به از سرگیری روابط تهران-ریاض

عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت خاتمی در توئیتی در واکنش به از سرگیری روابط تهران-ریاض نوشت: توافق ایران و عربستان گامی موثر برای امنیت منطقه ای است. بیش باد.

 تقدیر شمخانی از نقش عمان در بهبود روابط تهران-ریاض

دریابان علی شمخانی نماینده ی مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در تماس تلفنی با ارتشبد سلطان بن محمد النعمانی وزیر دفتر سلطانی کشور عمان از تلاش‌های مسقط در زمینه گفت و گوهای میان تهران و ریاض قدردانی کرد.

شمخانی در گفت‌وگو با النعمانی ضمن تاکید بر اراده رهبران دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور،ضرورت ارتقاء روابط دوستانه میان کشورهای حوزه خلیج فارس را یادآور شد.

ورود منابع عظیم ارزی از کشورهای خلیج فارس به کشور

با از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خبر از ورود حجم بالای درهم از طریق امارات به گوش می‌رسد.

رییس کل بانک مرکزی در آینده نزدیک به یکی از کشورهای منطقه سفر خواهد داشت.

بازگشت قیمت دلار به کانال ۴۷ هزار تومانی

نرخ ارز که در هفته گذشته روند کاهشی به خود گرفت و تا حدود ۴۸ هزار تومان هم کاهش پیدا کرد امروز و در پی انتشار خبر توافق بین ایران و عربستان به روند کاهشی خود ادامه داد و هر دلار آمریکا در بازار غیر رسمی به ۴۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و پیش بینی می‌شود که بازار ارز در روزهای آتی نیز روند کاهشی به خود بگیرد.

 توضیحات دبیر شورای عالی امنیت ملی  درباره جزئیات توافقنامه ایران و عربستان

واکنش سید حسن نصرالله به توافق ایران و عربستان

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان گفت: توافق اخیر ایران و‌عربستان امر  مفیدی است و اگر به طور صحیح اجرا شود افق های تازه ای را برای منطقه از جمله لبنان خواهد گشود.

واکنش مشاور امنیت ملی عربستان

مشاور امنیت ملی عربستان گفت: مذاکرات با تهران مورد حمایت رهبران ایران، عربستان و چین بود. از دستیابی به توافق با ایران پس از گفت‌وگوهای عمیق خرسندیم. با ایران درباره دلایل اختلافات و راه‌های رسیدگی به آن گفت‌وگو کردیم. موافقت کردیم که صفحه جدیدی را با ایران بر اساس معاهدات بین‌المللی باز کنیم. دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز از بیانیه مشترک درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان استقبال کرد.

گفتگوی امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه قطر

 محمد آل ثانی، نخست وزیر و  وزیر امور خارجه قطر نیز در این تبادل نظر تلفنی شکل گیری تحول جدید در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را تبریک گفت.

طرفین در این ارتباط تلفنی همچنین در خصوص گفتگو برای لغو تحریم ها و ضرورت توجه انسانی به تبادل زندانیان ( ایران- آمریکا) نیز به گفتگو پرداختند؛ در این زمینه وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد دیگر طرفهای این گفتگوها واقع بینانه رفتار کنند.

حکیم: توافق ایران-عربستان به ثبات منطقه کمک می‌کند 

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت: از توافق پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان خود استقبال می‌کنیم. چنین توافقی به شکل موثر به ثبات و  اقتدار منطقه کمک خواهد کرد و آن را از پیامدهای منفی اختلافاتی که میان کشورهای تاثیرگذار رخ می دهد، دور نگه می دارد.

بن فرحان استقبال کرد

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان از توافق امضاشده میان عربستان و ایران استقبال کرد.

فیصل بن فرحان افزود: ازسرگیری روابط با ایران ناشی از دیدگاه عربستان درباره اولویت راه حل های سیاسی است.کشورهای منطقه یک سرنوشت دارند و بر همین اساس ضروری است برای ساختن مدلی جهت پیشرفت با یکدیگر مشارکت کنیم.

گاردین: توافق ایران و عربستان نشانگر عزم ریاض برای سیاست خارجی مستقل از غرب است

نشریه گاردین روز جمعه در گزارشی نوشت که توافق میان ایران و عربستان سعودی نشانگر عزم جدید ریاض برای اتخاذ سیاست خارجی مستقل از غرب است.

گاردین افزود که بر اساس توافق بدست آمده «دو کشور توافق کرده اند به حاکمیت دولت احترام بگذارند و در امور داخلی یکدیگر دخالت نکنند. همچنین ریاض و تهران برای فعال کردن توافقنامه همکاری امنیتی که در سال ۲۰۰۱ امضا شده بود، توافق کردند.»

 مذاکرات برای مصالحه بین عربستان سعودی و ایران سال‌هاست که عمدتاً در عراق ادامه دارد؛ بنابراین عقد قرارداد در چین شگفت‌انگیز است.

واکنش مبهم بایدن به توافق ایران و عربستان 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره توافق ایران و عربستان گفت: رابطه بهتر بین اسرائیل و همسایگانش برای همه بهتر است. 

برخی از خبرنگاران کاخ سفید گفته‌اند بایدن احتمالاً به طور کامل سوال خبرنگار را نشنیده است.

مصر: امیدواریم توافق ایران وعربستان به کاهش تنش در منطقه کمک کند

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که امیدواریم توافق ایران وعربستان به کاهش تنش در منطقه کمک کند

وزارت خارجه مصر روز جمعه به توافق میان ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: «امیدواریم که توافق از سرگیری روابط عربستان سعودی و ایران به کاهش تنش در منطقه کمک کند».

پاکستان: توافق ایران و عربستان خوشایند و الگویی مثبت در منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای برقراری روابط را پیشرفت مهم دیپلماتیک در منطقه دانست و اعلام کرد که اسلام‌آباد به گرمی از عادی سازی تعاملات تهران و ریاض استقبال می‌کند.

 «ممتاز زهرا» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور به گرمی از عادی سازی روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با نقش تسهیل کننده جمهوری خلق چین استقبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: پاکستان قاطعانه معتقد است که این پیشرفت مهم دیپلماتیک به صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن کمک خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت که اسلام‌آباد از نقش رهبری چین در هماهنگی این توافق تاریخی که قدرت تعامل سازنده و گفت‌ وگوی معنادار را منعکس می‌کند، قدردانی می‌کند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.