صفحه اصلی / اجتماعی / جنگ حزب الله و اسرائیل نزدیک است؟/ مقایسه قدرت حزب الله و حماس/ آیا ایران وارد جنگ می شود؟

جنگ حزب الله و اسرائیل نزدیک است؟/ مقایسه قدرت حزب الله و حماس/ آیا ایران وارد جنگ می شود؟

به گزارش خبر فوری، در حالیکه جنگ در غزه به اوج خود رسیده در مرز فلسطین اشغالی و لبنان هم درگیری های شدیدی میان حزب الله و اسرائیل ایجاد شده است. این درگیری ها آنقدر زیاد بوده اند که برخی رسانه ها مانند وال استریت ژورنال از احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار میان اسرائیل و لبنان خبر داده اند (اینجا بخوانید).

بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال، به گفته مقامات نظامی و پزشکی اسرائیل، روز یک‌شنبه حداقل ۱۰ غیرنظامی و ۷ سرباز اسرائیلی بر اثر حملات ترکیبی خمپاره، راکت و موشک‌های ضد زره از لبنان به شمال اسرائیل زخمی شدند. همچنین، نیروهای فلسطینی در لبنان گفتند روز یکشنبه راکت‌هایی را شلیک کرده اند که به عمق شمال اسرائیل رسیده است. مقامات اسرائیلی مدعی اند که این حملات موشکی با تایید حزب الله لبنان انجام شده است.

همچنین، حزب الله طی روزهای اخیر مسئولیت استفاده از پهپادهای مسلح برای حمله به مواضع نظامی اسرائیل در امتداد مرز شمالی اسرائیل را بر عهده گرفته است.

مقامات اسرائیلی که هشدار داده‌اند با پاسخ دادن به حزب الله به این حملات قاطعانه پاسخ خواهند داد، گفته‌ اند که این حملات نشان دهنده مقیاس و گستره وسیع‌‌تر گلوله‌باران از سمت جنوب لبنان است. به گفته مقامات محلی، ده‌ها هزار نفر از ساکنان دو طرف مرز آواره شده‌اند.

مقامات اسرائیلی هشدار دادند که اگر درگیری تمام عیار با حزب‌الله آغاز شود، پایگاه این گروه را ویران خواهند کرد. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل ادعا کرده: «آنچه را که می‌ توانیم در غزه انجام دهیم، می ‌توانیم در بیروت نیز انجام دهیم». در مقابل، حزب‌الله وعده داده که به حمله علیه اسرائیل ادامه خواهد داد و گفته تا زمانی که اسرائیل به حمله زمینی خود به غزه ادامه دهد، همه گزینه ‌ها روی میز است.

تجهیزات حزب الله که ممکن است در جنگ با اسرائیل به کار روند

با وجود ادعای اسرائیل در مورد توانایی جنگ با حزب الله، غالب تحلیلگران معتقدند اگر جنگ به لبنان کشیده شود، اسرائیل درگیر یک ماجراجویی سخت خواهد شد. شکی نیست که قدرت حزب الله لبنان از حماس به مراتب بیشتر است. حزب الله لبنان به تجهیزات و تسلیحاتی مجهز است که حماس از آن برخوردار نیست. بر اساس گزارش رسانه های اسرائیلی، رژیم صهیونیستی نگران جنگ با حزب الله است، چون مقامات این رژیم می ترسند این جنگ وارد فاز دریایی شده و شناورهای نظامی اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد.

رویترز هم به نقل از دو منبع که آنها را مطلع از زرادخانه حزب‌ الله توصیف کرده، ادعا کرد این حزب در حال حاضر موشک‌ های قدرتمند ضدکشتی یاخونت را در اختیار دارد. به نوشته این رسانه‌ ها، این موشک ‌های روسی که بردی ۳۰۰ کیلومتری دارند هم ‌اکنون در اختیار حزب ‌الله قرار داشته و به سید حسن نصرالله امکان می‌ دهد تا تهدیدش علیه ناوهای جنگی آمریکا را عملی کند. یکی از این منابع به رویترز گفته، بدون آنکه به جزئیات بپردازم باید بگویم که هم یاخونت در اختیار حزب ‌الله است و هم جنگ ‌افزارهای دیگری وجود دارد که می ‌توانند ناوهای جنگی دشمن را هدف قرار دهند (اینجا بخوانید).

قدرت حزب الله در سایر زمینه ها هم زیادتر از حماس است. موشک های حزب الله برد بیشتری دارند و کماندوهای آنان نیز قدرتمندتر از کماندوهای حماس هستند. همچنین، اتحاد ایران و حزب الله به مراتب قوی تر از اتحاد حماس و ایران است و ورود اسرائیل به جنگ با حزب الله به معنی ورود جنگ با ایران است. این مساله ای است که بسیاری از تحلیلگران نظامی هم بر آن تاکید کرده اند (اینجا بخوانید).

عقلانیت حزب الله و نگرانی دولت لبنان

شرایط جنگی در مرز لبنان و فلسطین اشغالی باعث شده نگرانی مقامات لبنانی زیاد شود. با این حال، مقامات این کشور مدعی شده اند که حزب الله در رفتار خود با رژیم صهیونیستی عقلانیت پیشه کرده است. در همین رابطه، نخست وزیر لبنان در اظهارات اخیرش با تاکید بر لزوم توقف اقدامات تحریک‌ آمیز ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، گفت که او به عقلانیت حزب ‌الله اعتماد دارد. نجیب میقاتی در گفت‌و‌گو با شبکه «الجزیره» عملکرد حزب ‌الله در مواجهه با ارتش رژیم صهیونیستی را ستود و گفت: «حزب ‌الله بسیار میهن ‌پرستانه رفتار می ‌کند و من به عقلانیت این جنبش اعتماد دارم. آنچه برای من اهمیت دارد، این است که لبنان به دور از جنگ باشد. ما همواره به دنبال ثبات بوده‌ ایم. خواستار آتش ‌بس هر چه سریع ‌تر در غزه هستیم. همچنان خویشتن ‌داری می‌ کنیم و اسرائیل باید اقدامات تحریک ‌آمیز خود را در جنوب لبنان متوقف کند» (اینجا بخوانید).

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.