صفحه اصلی / اجتماعی / حمله به یمن، اهداف، نتایج و دلایل/ احتمال درگیری مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد؟

حمله به یمن، اهداف، نتایج و دلایل/ احتمال درگیری مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد؟

به گزارش خبر فوری، پس از حملات اخیر انگلیس و آمریکا به یمن، بسیاری از تحلیلگران شروع به تبیین امکان وسیع شدن درگیری ها و وقوع جنگ مستقیم میان ایران و آمریکا کردند. پایگاه شورای آتلانتیک (Atlantic Council) در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته و نظر تحلیلگرانش را در رابطه با این درگیری ها کرده است.

آمریکا به هدفش می رسد؟

جاناتان پنیکوف (Jonathan Panikoff) مدیر بخش امنیت خاورمیانه شورای آتلانتیک در یادداشتی که برای پایگاه خبری این اندیشکده نوشته موفقیت حملات اخیر آمریکا و انگلیس به یمن را مورد مداقه قرار داده و می نویسد: «حوثی‌ها چیزی برای از دست دادن ندارند. آنها از حمایت‌ های ایران برخوردارند و مطمئن هستند که ایالات متحده وارد یک جنگ زمینی نخواهد شد. {اگرچه این امر می تواند نشان دهد که حملات اخیر آمریکا فایده ای برای آنها در پی نداشته} اما حملات ایالات متحده همچنان می‌ تواند تأثیر معناداری بر کاهش توانایی‌ ها و اثربخشی حوثی‌ ها داشته باشد. علاوه بر این، واشنگتن {با حمله اخیر} پیامی معنادار به سایر متحدان ایران در مورد تمایل آمریکا به استفاده از زور در منطقه برای محافظت از منافع، متحدان و شرکای خود ارسال خواهد کرد.»

رویکرد عربستان در مورد جنگ اخیر

پنیکوف درباره رویکرد عربستان سعودی در مورد جنگ اخیر می نویسد: «عربستان سعودی که به مذاکرات با حوثی ‌ها برای پایان دائمی جنگشان با یمن ادامه می ‌دهد، احتمالاً دیدگاه‌ متفاوتی درباره این حمله دارد. ریاض از یک سو، مطمئناً نگران است که حوثی‌ ها به مذاکرات صلح پایان دهند و با حمله به خاک عربستان مقابله به مثل کنند. اما از سوی دیگر، عربستان می داند که هرچه قدرت حوثی ها بیشتر باشد و اهرم های فشار کمتری فعال باشند، مذاکرات چالش‌برانگیزتر خواهد بود.» پنیکوف همچنین معتقد است که نابودی مذاکرات صلح یمن و عربستان سعودی می تواند تنش زدایی آرام و صلح سرد و نصفه و نیمه تهران و ریاض را هم نابود کند.

احتمال درگیری مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد؟

پنیکوف در ادامه تحلیل خود از احتمال وسعت جنگ نوشته و تاکید دارد که احتمال رویارویی مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد اما دیگر نمی توان جلوی تنش ها را گرفت و بسیار بعید است که حملات پنجشنبه و جمعه آمریکا و انگلیس آخرین حملات این ائتلاف علیه انصارالله یمن باشد و احتمالا این درگیری ها ادامه خواهند داشت.

مروری بر سوابق حملات آمریکا به یمن

دنیل ای. موتون (Daniel E. Mouton)، تحلیلگر سیاسی و عضو ارشد گروه تحلیلی امنیت خاورمیانه در شورای آتلانتیک نیز در یادداشتی که برای پایگاه این اندیشکده نوشته  تاکید دارد که حملات اخیر علیه انصارالله نخستین نمونه از حملات غربی ها علیه یمن نیست. این تحلیلگر می نویسد: « این اولین بار نیست که ایالات متحده در پاسخ به گروه انصارالله اقدام نظامی می کند. حملات سال ۲۰۱۶ آمریکا علیه حوثی ها احتمالاً در سر و صدای حاصل از حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی علیه این کشور به فراموشی سپرده شد.»

با این حال، موتون معتقد است قدرت نظامی یمن بیش از گذشته شده و با توجه به وضعیت یمن و تجربه طولانی جنگ با عربستان، بعید است که حملات انگلیس و آمریکا تاثیری بر رفتار یمن داشته باشد. او ادامه می دهد: «حوثی‌ ها روی سیستم‌های تسلیحاتی با قابلیت فزاینده سرمایه‌گذاری کرده اند. با توجه به تجربه این گروه در تحمل سال‌ ها حملات هوایی {در طول جنگ با عربستان}، بعید به نظر می ‌رسد که {آمریکا} با حملات امروز، به بازدارندگی استراتژیک دست پیدا کند و این بدین معنی است که حوثی ‌ها به تمایل خود برای هدف قرار دادن کشتی‌ های دریایی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ ادامه خواهند داد.»

جنگ تا چه میزان وسعت خواهد یافت؟

اما اگر حملات انگلیس و آمریکا بازدارنده نیست، پس هدف از این حملات چیست؟ موتون می نویسد: «به نظر می ‌رسد حملات ایالات متحده و بریتانیا به دنبال تضعیف توانایی‌ های فرماندهی و کنترل حوثی‌ ها بر حوزه دریایی و قابلیت ‌های حمله آنان بوده است. محروم کردن حوثی‌ ها از ابزارهای حملات بیشتر علیه ایالات متحده و کشتی های تجاری، موضوعی است که از طریق بیانیه ‌های بی ‌شمار کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا بیان شده است.»

موتون درباره احتمال حملات بیشتر توسط ائتلاف آمریکا و انگلیس می نویسد: «میزان تمایل ایالات متحده، بریتانیا و ائتلاف آنها برای انجام حملات بیشتر به ادامه حملات حوثی ها علیه نفتکش ها و کشتی های غربی ها و اسرائیل بستگی خواهد داشت. اما موفقیت این حملات (حمله انگلیس و آمریکا به یمن) به توانایی ایالات متحده برای جلوگیری از ورود مستقیم ایران به جنگ و کمک به حوثی ‌ها وابسته است.»

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.