صفحه اصلی / اجتماعی / خون فلسطینیان دامن بایدن را می گیرد/ آیا جنگ غزه باعث نابودی رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ می شود؟

خون فلسطینیان دامن بایدن را می گیرد/ آیا جنگ غزه باعث نابودی رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ می شود؟

به گزارش خبر فوری، اکنون سوال بسیاری از تحلیلگران این است که آیا مساله فلسطین و کشتار مردم در غزه می تواند بر سرنوشت بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ تاثیر بگذارد یا نه؟ الجزیره در گزارشی به این مساله پرداخته است. در زیر خلاصه ای از این گزارش ترجمه و ارائه می گردد.

فلسطین؛ مساله ای که می تواند بایدن را تک دوره ای کند

یکی از سخنرانی های انتخاباتی اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که در کلیسایی در کارولینای جنوبی برگزار می شد توسط تعدادی از حاضران تحریم و توسط افرادی دیگر به هم ریخته شد. حاضران با شعارهایی بیرون کلیسا از اسرائیل و آمریکا خواستند فوراً در نوار غزه آتش‌بس برقرار کنند. این اعتراض عمومی بازتاب زیادی در رسانه‌های اجتماعی داشت.

در سال ۲۰۲۴ سیاستمداران مختلف ایالات متحده بر مبارزات انتخاباتی تمرکز دارند، زیرا امسال سال درگیری فیل (نماد حزب جمهوری خواه) و الاغ (نماد حزب دموکرات) است و رای دهندگان قرار است رئیس جمهور آتی ایالات متحده را انتخاب کنند.

بایدن به دنبال کسب رای و تداوم ریاست جمهوری اش برای یک دوره ۴ ساله دیگر است. او با جلب نظر آمریکایی های آفریقایی تبار در ایالت کارولینای جنوبی فعالیت انتخاباتی خود را شروع کرده است. او از منبر کلیسای امانوئل که در سال ۲۰۱۵ شاهد کشته شدن ۹ سیاهپوست توسط یک سفیدپوست بود، با رای دهندگان احتمالی خود صحبت کرد و سعی نمود طرفداران سنتی خود را بار دیگر راضی به رای دادن کند.

در حین سخنرانی، زمانی که بایدن گفت: «زندگی ها مقدس است»، برخی حضار سخنان او را قطع کردند و شعار دادند: «ما الان آتش بس می خواهیم». یکی از معترضان نیز فریاد می زد: « واقعاً به زندگی های از دست رفته اهمیت می دهید؟ اگر برای زندگی اهمیت قائلید، خواستار آتش بس در فلسطین شوید.»

با تند شدن اعتراضات، پلیس وارد معرکه شد و کسانی که سخنرانی رئیس جمهور آمریکا  را به هم ریختند دستگیر کرد. در حالی که معترضان به زور از کلیسا بیرون رانده می شدند، بایدن در پاسخ به اعترضات گفت که به دنبال کاهش حضور اسرائیل در غزه است.

آخرین نظرسنجی نیویورک تایمز نشان داده که ۵۷ درصد از رای دهندگان آمریکایی (عمدتا جوانان) از نحوه مدیریت جنگ غزه توسط دولت بایدن و حمایت همه جانبه آمریکا از اسرائیل ناراضی هستند. با این حال، بسیاری از نظرسنجی ها نشان می دهند که اولویت رای دهندگان آمریکایی همچنان وضعیت اقتصادی و بیمه و سلامت است و سیاست خارجی جایگاه پایینی را اشغال می کند.

کاربران فضای مجازی: خون فلسطینیان دامن بایدن را می گیرد

بعد از اتفاقات کارولینا بسیاری از کاربران فضای مجازی شروع به برخورد با بایدن و رویکرد او در قبال جنگ غزه کردند. برای مثال، فریدا، یکی از کاربران شبکه های اجتماعی نوشت: «همه حاضران و مومنانی که در کلیسا حاضرند باید شعار آتش بس سر دهند…  این مایه شرمساری است. شرم بر کسانی که شعار ندادند.»

همچنین، کارن، یکی از کاربران ایکس، شعارهای مربوط به حمایت از انتخاب مجدد بایدن و تمدید دوره ریاست جمهوری اش را محکوم کرد و نوشت: «کلیسایی که بایدن در آن حاضر بود، تا چه حد مدافع مذهب است، وقتی از تکرار نسل کشی توسط بایدن برای ۴ سال دیگر حمایت می کند؟»

بایدن باید میان مردم و لابی های صهیونیستی یکی را انتخاب کند. اما به نظر می رسد که هر کدام را برگزیند، شرایطش در انتخابات ۲۰۲۴ سخت و طوفانی خواهد بود

کاربری به نام جویی نیز توییت کرد: «براوو… ماشین جنگی سازماندهی شده ما تحت رهبری بی پروای نتانیاهو قرار گرفته است. نتانیاهو خواهان یک جنگ منطقه ای گسترده است که در آن، آمریکایی ها هم بجنگند و هم پول بدهند… یکی باید او (نتانیاهو) را مهار کند.»

محمد نیز نوشت: «نسل‌کشی که اکنون در غزه در جریان است و حوادثی که بر مردم فلسطین می‌گذرد، بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را تا دم گور آزار می‌دهد. خون فلسطینی‌ها او را در انتخابات سال ۲۰۲۴ به زیر خواهد کشید.»

لابی های اسرائیلی و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴

با این حال، نباید از نقش لابی های صهیونیستی و اسرائیلی غافل شد. لابی های اسرائیلی مراکز اصلی  تصمیم گیری در ایالات متحده را کنترل می کنند. برای مثال، کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل یا آیپک (AIPAC) بیش از ۳ میلیون عضو دارد و دائما از سیاستمداران طرفدار اسرائیل حمایت می کند.

این لابی صهیونیستی بسیار ذی نفوذ است. در انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۲۲ حدود ۹۸ درصد از نامزدهایی که مورد حمایت آیپک بودند، پیروز رقابت ها شدند. اعضای این لابی ۱۷ میلیون دلار به ۳۶۵ نامزد طرفدار اسرائیل (چه جمهوری خواه و چه دموکرات) کمک کردند و باعث شکست ۱۳ نامزدی شدند که از اسرائیل حمایت نکرده یا منتقد جنایت های آن بودند.

اینها نشان می دهد که بایدن باید میان مردم و لابی های صهیونیستی یکی را انتخاب کند. اما به نظر می رسد که هر کدام را برگزیند، شرایطش در انتخابات ۲۰۲۴ سخت و طوفانی خواهد بود؛ چون حمایت از اسرائیل به معنی از دست دادن حمایت مردمی و مقابله با اسرائیل به معنی از دست دادن حمایت لابی های صهیونیستی خواهد بود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.