صفحه اصلی / آموزش عالی / زیر پوستِ «شهر زامبی‌ها» در قلب آمریکا چه می‌گذرد؟

زیر پوستِ «شهر زامبی‌ها» در قلب آمریکا چه می‌گذرد؟

دانستنی نیوز، گروه بین‌الملل: تعداد افرادی که روزانه در آمریکا به دامن اعتیاد کشیده می‌شوند رو به فزونی است به طوری که بر اساس برخی گزارش‌های معتبر، این روند طی سال‌های اخیر به دلیل تنوع مواد مخدر سنتی و صنعتی رشد قابل توجهی داشته‌است.

البته این موضوعی است که رسانه‌های شناخته شده آمریکایی همواره به آن ورود می‌کنند و نسبت به تشدید اعتیاد و مخاطرات ناشی از آن هشدار می‌دهند؛ همانند گزارشی که به تازگی روزنامه «نیویورک پست» منتشر کرده و در عنوان گزارش خود از واژه «شهر معتادان» برای توصیف شهر نیویورک بهره گرفته‌است.

این اولین باری نیست که «نیویورک پست» با بدترین واژه‌ها و اصطلاحات شهر نیویورک و مقامات آمریکا را به چالش می‌کشد؛ این روزنامه آمریکایی ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۱ نیز از اصطلاح «شهر زامبی‌ها» یا همان «مرده‌های متحرک» در تیتر صفحه اول خود استفاده کرد و بلافاصله نوشت که معتادان در روز روشن در مرکز شهر تیراندازی می‌کنند.

زیر پوستِ «شهر زامبی‌ها» در قلب آمریکا چه می‌گذرد؟

نیویورک پست در آن گزارش خود که به صورت میدانی تهیه و نگاشته شده‌بود، وضعیت منطقه «گارمنت» (Garment District ) محله‌ای واقع شده در بخش منهتن شهر نیویورک را به تصویر کشید.

این روزنامه با نگرانی از تیراندازی‌هایی که معتادان هروئینی این منطقه در روز روشن انجام می‌دهند، نوشت که به نظر می‌رسد «بیل دی بلازیو» (شهردار سابق نیویورک) نمی‌خواهد یا نمی‌تواند به بحران رسیدگی کند زیرا فاجعه در چند قدمی مکان‌های برجسته مرکز شهر مانند میسی، مدیسون اسکوئر گاردن و سالن ایستگاه قطار موینیهان در حال رخ دادن است.

این روزنامه به اظهار تأسف یکی از همسایه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و صحبت‌های او اشاره می‌کند. او در تشریح وضعیت بلوکی که با خیابان‌های ۳۵ و ۳۶ و خیابان‌های هفتم و هشتم مجاور است، می‌گوید «پر از سوزن‌های مستعمل، لوله‌های شیشه‌ای شکسته، زباله، ادرار و مدفوع است. معتادان تیراندازی می‌کنند و دلال‌ها وقیحانه مواد می‌فروشند.»

طی یک پیاده‌روی در اطراف بلوک، گزارشگران روزنامه نیویورک پست شاهد بودند که سه نفر سوزن را در مچ دست یا انگشتان خود تزریق می‌کردند. هر معتادی توی پیاده‌رو یا مقابل ویترین خالی مغازه‌ها نشسته‌بود. ده‌ها معتاد دیگر در همان بلوک نشسته و بسیاری از مردان بدون پیراهن تقریباً به کما رفته‌بودند.

زیر پوستِ «شهر زامبی‌ها» در قلب آمریکا چه می‌گذرد؟

به نظر می‌رسد فروشندگان مواد مخدر بدون ترس در این بلوک عمل می‌کنند. گروهی از مردان خارج از ورودی A-C-E مترو جمع شده‌اند و در حال تبادل پول نقد و سایر اقلام در حین بالا و پایین رفتن از پله‌ها هستند. معامله دیگری با مبادله پول نقد و کیسه‌های پلاستیکی کوچک در خیابان سی و ششم توسط دو مرد انجام شد.

زیر پوستِ «شهر زامبی‌ها» در قلب آمریکا چه می‌گذرد؟

بر اساس قوانین ایالتی، داشتن سوزن، مقادیر کم هروئین یا تزریق مواد مخدر، جرایم غیروثیقه‌ای به شمار می‌روند که مجازات سنگینی ندارند. بنابراین، حتی در صورت دستگیری، معتادان معمولاً به خیابان برمی‌گردند و بعید است که تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

با توجه به گزارش میدانی که بخش‌هایی از آن آورده‌شد، می‌توان به عمق فاجعه در این شهر پی برد. طبق گزارش اداره بهداشت شهر، نیویورک در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۴۴۶ مورد مرگ ناشی از مصرف بیش از حد یا همان اوردوز را ثبت کرده‌است که نسبت به سال قبل (۲۰۱۹) افزایشی ۳۸ درصدی را نشان می‌داد.

بر پایه داده‌های فدرال، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در نیویورک بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ افزایش چشمگیری یافته‌است. در سال ۲۰۱۵ تعداد ۳۰۰۹ نیویورکی بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست دادند که این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۱۷۶۰ نفر می‌رسید.

زیر پوستِ «شهر زامبی‌ها» در قلب آمریکا چه می‌گذرد؟

در مجموع، محله‌ای که معمولاً مملو از هیاهوی گردشگران از سراسر جهان است که از ایستگاه پن و میدان تایمز می‌گذرند، آخرین نماد تنزل شهر نیویورک به سمت زوال و بی نظمی است.

اپیدمی رو به رشد مواد مخدر در نیویورک

منهتن نیویورک تنها یک مورد از روند پیشرونده و نگران‌کننده اعتیاد در آمریکا است. تقریباً در هر ایالت، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در حال افزایش است. مردم ایالت‌های مختلف با اعتیاد به مواد مخدر به ویژه داروهای تجویزی، هروئین و داروهای مصنوعی خطرناک مانند فنتانیل دست و پنجه نرم می‌کنند.

این شامل استفاده دردسرساز آمفتامین‌ها، ماری‌جوانا، مواد مخدر باشگاهی (مانند اکستازی، کتامین، متامفتامین)، کوکائین، مواد توهم‌زا، هروئین، مواد افیونی غیر هروئینی (مانند اکسی کدون، مورفین)، آرام‌بخش‌ها، محلول‌ها، و مسکن‌ها می‌شود.

بر اساس گزارش «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری» (CDC)، آمریکا در یک اپیدمی بی‌سابقه مواد افیونی گرفتار شده‌است. بیش از ۵۰۰ هزار نفر از سال ۲۰۰۰ به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند که تقریباً ۹۱ نفر در روز بوده‌است.

در این میان لازم به ذکر است سفیدپوستان با نرخی بالاتر از سیاه پوستان و اسپانیایی تبارها جان خود را از دست می‌دهند.

زیر پوستِ «شهر زامبی‌ها» در قلب آمریکا چه می‌گذرد؟

مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر بر اساس جنسیت نیز قابل توجه است. مردان بیش از دو برابر زنان بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر و سو مصرف مزمن مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. در نمودار زیر نوارها با خطوط نشان دهنده تعداد مرگ و میر بر اساس جنسیت از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۱ هستند.

زیر پوستِ «شهر زامبی‌ها» در قلب آمریکا چه می‌گذرد؟

‌جمعیت ۱۰ درصدی معتادان و چشم‌انداز تیره

همان طور که از داده‌های این گزارش پیدا است، جمعیت معتاد آمریکا روز به روز در حال افزایش است و به نظر نمی‌رسد که با توجه به مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌های جدید، بتوان این موج شتابان را مهار کرد.

بر پایه گزارش «مؤسسه ملی سو مصرف الکل و الکلیسم» (NIAAA) حدود ۱۰ درصد از بزرگسالان آمریکا در مقطعی از زندگی خود به اختلال مصرف مواد مخدر مبتلا هستند. «جرج اف. کوب» مدیر این مؤسسه تاکید می‌کند که «بر اساس این یافته‌ها، بیش از ۲۳ میلیون بزرگسال در ایالات متحده با مصرف مواد مخدر مشکل آفرین دست و پنجه‌نرم می‌کنند.»

اما نکته‌ای که باعث شده به این نتیجه برسیم، افق و چشم‌انداز تیره خواهد بود، این است که اکثر افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد مخدر در آمریکا (۷۵ درصد) هرگز هیچ گونه درمانی دریافت نمی‌کنند.

مرکز تحقیقات «پیو» اما از زاویه دیگری یعنی مناسبات و ارتباطات افراد به مساله نگاه کرده و آورده‌است که نزدیک به نیمی از آمریکایی‌ها (حدود ۴۶ درصد) یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک آنها به مواد مخدر معتاد شده‌است. بنابراین برای آمریکایی‌ها امری عادی است فردی را بشناسند که در حال حاضر یا گذشته به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد؛ تجربه‌ای که علاوه بر شهروندان، احزاب و جریان‌های سیاسی را نیز در بر می‌گیرد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.