صفحه اصلی / آموزش عالی / سفره‌های آب زیرزمینی در دشتستان ته کشید/ لزوم اجرای الگوی کشت

سفره‌های آب زیرزمینی در دشتستان ته کشید/ لزوم اجرای الگوی کشت

دانستنی نیوز، گروه استان‌ها: دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر محسوب می‌شود که بیش از ۷۰ درصد محصولات کشاورزی استان در این شهرستان کشت و تولید می‌شود.

یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی کشاورزان در شهرستان دشتستان مربوط به تأمین منابع آبی است که گاهاً با چالش‌های جدی روبرو می‌شود و کشاورزان در تأمین نیاز آبی خود با مشکل روبرو هستند.

بزرگترین سد آبی استان بوشهر در شهرستان دشتستان است؛ سد شهید رئیس‌علی دلواری بخشی از نیازهای آبی این شهرستان به ویژه نخلستان‌ها را تأمین می‌کند ولی بخش دیگری از عرصه‌های کشاورزی این شهرستان نیازمند منابع بیشتری است.

سد دالکی به عنوان مهمترین پروژه عمرانی استان بوشهر با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است که تکمیل این سد می‌تواند نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز کشاورزی دشتستان داشته باشد.

یکی از مسائل مهم در حوزه کشاورزی و تأمین آب در دشتستان، شیوه استفاده از منابع آب است که در حال حاضر استفاده از شیوه‌هایی مانند آبیاری غرق‌آبی راندمان بسیار پایینی دارد.

برای استفاده بهتر از منابع آبی نیاز است که از شیوه‌های نوین آبیاری استفاده شود و این موضوع مستلزم ایجاد زیرساخت‌های مناسب در عرصه‌های کشاورزی است؛ کاری که سال‌ها است شروع شده ولی به خوبی محقق نشده است.

یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند باعث استفاده بهتر از منابع آبی موجود شود، اصلاح الگوی کشت است. اکنون کاشت محصولات پرآب‌بر باعث می‌شود تا هزینه و آب بسیار زیادی برای برخی محصولات غیراستراتژیک استفاده شود.

اجرای الگوی کشت ضروری است

فرماندار دشتستان با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشاورزی در این شهرستان اظهار داشت: رعایت الگوی کشت یک ضرورت برای استان و شهرستان دشتستان است که اهتمام ویژه‌ای در این راستا داریم.

با توجه به خشکسالی‌های گذشته و افزایش بی‌رویه برداشت آب که دشتستان را در لبه بحران رسانده، اجرای الگوی کشت گام مؤثری در راستای افزایش تولیدات محصولات استراتژیک کشاورزی و مدیریت برداشت آب است احمد بنافی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی‌های گذشته و افزایش بی‌رویه برداشت آب که دشتستان را در لبه بحران رسانده و همزمان نیاز مبرم بخش کشاورزی دشتستان به آب، اجرای الگوی کشت گام مؤثری در راستای افزایش تولیدات محصولات استراتژیک کشاورزی و مدیریت برداشت آب است.

وی بیان کرد: در سال گذشته با همکاری کشاورزان تلاش شد در بخش شبانکاره الگوی کشت اجرا شود، اما با توجه به سیاست ابلاغی دولت نیاز هست در دیگر بخش‌ها نیز بخشداران و متولیان امر در جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای نسبت به توجیه کشاورزان و ترویج الگوی کشت اقدام کنند.

بنافی با تاکید بر اینکه اجرای الگوی کشت نیازمند همکاری کشاورزان و دستگاه‌های بسیاری است، ادامه داد: در اجرای الگوی کشت باید از روش‌های تشویقی و ایجابی برای کشاورزان نظیر تأمین کود و بذر و غیره استفاده کرد تا کشاورزان راغب به همکاری شوند.

سفره‌های آب زیرزمینی در دشتستان ته کشید/ لزوم اجرای الگوی کشت

بحرانی شدن دشت‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر در گفت‌وگو با دانستنی نیوز اظهار داشت: در استان بوشهر نیاز است که به سمت کشت محصولات استراتژیک برویم و زمینه اصلاح الگوی کشت فراهم شود.

علی محمدی استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: باید بهترین راندمان استفاده از منابع آبی را داشته باشیم.

دشت دهرود دشتستان در گذشته از سرسبزترین مناطق بود ولی اکنون چاه‌های این دشت از دسترس خارج شده و وضعیت مخزن آب در این دشت بحرانی و ممنوعه است وی به ممنوعه و بحرانی شدن دشت‌های استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: با برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی شاهد افت مستمر سطح آب سفره‌های زیرزمینی هستیم که برخی از سفره‌ها را خالی کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر به کاهش سطح ایستابی در نقاط مختل استان بوشهر از جمله شهرستان دشتستان اشاره و اضافه کرد: در برخی از مناطق دشتستان افت سطح آبی زیرزمینی به گونه‌ای است که فرونشست در برخی نقاط آن دیده می‌شود.

وی به وضعیت دشت دهرود در شهرستان دشتستان اشاره کرد و افزود: این منطقه در گذشته از سرسبزترین مناطق استان بوشهر بود ولی در حال حاضر چاه‌های این دشت از دسترس خارج شده و افت کاهش مخزن آب در این دشت بحرانی و ممنوعه است.

محمدی اصلاح الگوی کشت را یکی از موضوعات ضروری برای کشاورزی در دشتستان عنوان کرد و گفت: باید به سمت کشت محصولات استراتژیک برویم و از منابع آبی برای تولید این محصولات استفاده کنیم.

با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در شهرستان دشتستان و کاهش سطح ایستابی سفره‌های زیرزمینی در این شهرستان نیاز است که طرح‌های مهمی همچون آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت از سوی متولیان امر بهتر و بیشتر دنبال شود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.