صفحه اصلی / اجتماعی / سلاحی که روسیه و آمریکا و انگلیس به دنبال آن هستند/ سلاح لیزری، برگ برنده ارتش ها در جنگ آینده

سلاحی که روسیه و آمریکا و انگلیس به دنبال آن هستند/ سلاح لیزری، برگ برنده ارتش ها در جنگ آینده

به گزارش خبر فوری، وب سایت روسی «نیوز ری» در گزارشی که اخیرا نوشته مدعی شده که فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی آمریکا به دلیل مشکلات فنی شناسایی شده، تصمیم گرفته آزمایش سیستم تسلیحات لیزری نصب شده بر روی هواپیمای لاکهید AC-130 را موقتاً متوقف کند.

این پایگاه روسی  به نقل از وب سایت “The War Zone” گزارش داد که گزینه نصب یک توپ لیزری در هواپیماهای آمریکایی بررسی شده و ممکن است به زودی عملیاتی شود. مقامات نظامی ایالات متحده تأیید کرده اند که تفنگ های ۱۰۵ میلی متری نصب شده بر روی هواپیمای لاکهید AC-130 به اندازه کافی قدرتمند نیستند و یک “سلاح لیزری” می تواند جایگزین خوبی برای این سلاح ها باشد.

با این حال، سیستم تسلیحات لیزری پس از انجام عملیات پیچیده در آزمایش‌های زمینی در فضای باز، با مشکل مواجه شد و مقامات آمریکایی به دنبال بهبود عملکرد آن هستند

بریتانیا و اسرائیل

به گزارش نیوز ری، لاکهید مارتین قرارداد اولیه توسعه سیستم لیزری را در سال ۲۰۱۹ امضاء کرد. آزمایش های پروازی هواپیمای لاکهید AC-130 که مجهز به لیزر هستند، قرار بود در سال ۲۰۲۱ انجام شود، اما این تاریخ بیش از یک بار به تعویق افتاد و هنوز معلوم نیست چه زمانی از آن رونمایی می شود.

در این گزارش آمده است که بریتانیا نیز به دنبال سلاح لیزری است. انگلیس اخیرا از آزمایش موفقیت آمیز این نوع سلاح (سلاح لیزری) خبر داده است. در ژانویه گذشته، وزارت دفاع انگلیس گزارش داد که سامانه «دراگون فایر» را آزمایش کرده و این سامانه موفق به انجام اولین حمله قدرتی و لیزری به اهداف هوایی شده است.

بر اساس گزارش رسانه های انگلیسی، سلاح لیزری به پهپادهایی که در فاصله چند کیلومتری هواپیماها بودند، برخورد کرد. گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا گفت که ارتش و نیروی دریایی در حال بررسی استفاده از “دراگون فایر” به عنوان بخشی از قابلیت های دفاع هوایی خود هستند.

بر اساس گزارش وب سایت روسی، اسرائیل نیز آزمایش های مشابهی را برای توسعه سلاح های لیزری خود انجام داده و می دهد اما هنوز نتیجه نهایی این آزمایش ها مشخص نشده است.

روسیه و اوکراین

  نیوز ری تاکید دارد که کار بر روی سلاح های لیزری در روسیه در سال ۲۰۰۹ آغاز شد.

بر اساس گزارش پایگاه روسی، مهمات نامحدود و هزینه کم یکی از مزیت های اصلی سیستم های لیزری است که برای اهداف نظامی استفاده می شود. به گفته وزارت دفاع بریتانیا، هزینه یک “شلیک” از “دراگون فایر” کمتر از ۱۳ دلار است. نیوز ری به نقل از الکساندر خرمچیخین، کارشناس نظامی، می گوید که سلاح های لیزری ممکن است تنها ابزار موثر برای مبارزه با پهپادها باشند و به همین دلیل، روسیه به شدت به دنبال آن است.

خرمچیخین می گوید: مسکو برای مقابله با پهپادهایی که به تأسیسات روسیه حمله می کنند، نیاز به تولید فوری و به مقدار زیاد تسلیحات لیزری دارد. به گفته الکساندر بارتوس، عضو آکادمی علوم نظامی، هنوز برای نتیجه گیری روشن در مورد استفاده از لیزر در شرایط جنگی زود است.

وب سایت روسی به نقل از این تحلیلگر نوشت که قضاوت در مورد میزان پیشرفت واقعی انگلیسی ها و آمریکایی ها در ساخت سلاح های لیزری نیز دشوار است.

این وب‌سایت روسی تأیید کرد که الکسی گونچارنکو، نماینده پارلمان اوکراین از حزب همبستگی اروپا، در مصاحبه‌ای با مجله نیوزویک گفت که کی‌یف آمادگی خود را برای آزمایش سیستم «دراگون‌فایر» بریتانیا در خاک خود اعلام کرده است.

در پاسخ، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که این سلاح در مرحله تحقیقاتی است و هیچ برنامه ای برای استقرار آن در اوکراین وجود ندارد. خرمچیخین ادامه می دهد و می گوید که ناتو می تواند هر چیزی را به جز سلاح هسته ای به اوکراین منتقل کند و این مساله می تواند تهدیدی بزرگ برای روسیه باشد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.