صفحه اصلی / آموزش عالی / شب ملتهب مارسی؛ مرگ معترض فرانسوی با سلاح «غیرمرگبار» پلیس!

شب ملتهب مارسی؛ مرگ معترض فرانسوی با سلاح «غیرمرگبار» پلیس!

به گزارش دانستنی نیوز به نقل از رویترز، دفتر دادستانی مارسی اعلام کرد که درپی کشته شدن یک جوان ۲۷ ساله در جریان اعتراضات اخیر در فرانسه به دلیل برخورد یک «پرتابه» مشابه گلوله «فلش‌بال» پلیس، تحقیقات خود درباره این حادثه را آغاز کرد.

به‌دنبال قتل یک جوان ۱۷ ساله الجزایری به دست پلیس فرانسه پس از سرپیچی از فرمان ایست، موج اعتراضات از پاریس آغاز شد و خیلی زود به شهرهای بزرگ و کوچک فرانسه سرایت کرد و به خشونت نیز کشیده شد.

در جریان این اعتراضات گسترده که به ادعای امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، روزهای التهابش تمام شده، بیش از ۳ هزار نفر بازداشت شده‌اند که عمدتاً زیر سن قانونی بوده و میانگین سنی بازداشت‌شدگان ۱۷ سال گزارش شده است.

حالا پس از گذشت بیش از یک هفته از آغاز اعتراضات گسترده در فرانسه، دادستانی مارسی با اشاره به کشته شدن یک مرد ۲۷ ساله در بحبوحه اعتراضات، اعلام کرده که به احتمال زیاد دلیل مرگ این شهروند، برخورد پرتابه اسلحه «فلش‌بال» که پلیس ضدشورش از آن استفاده می‌کند، بوده است. البته مقامات به طور دقیق مشخص نکرده‌اند که چه کسی این شلیک را انجام داده یا اسلحه متعلق به چه کسی است.

به گفته دادستان‌ها، برخورد این پرتابه که می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد، باعث حمله قلبی و مرگ ناگهانی این جوان معترض شده است.

همچنین براساس کالبدشکافی صورت گرفته، قربانی در شب اول یا دوم جولای، همزمان با اوج ناآرامی‌ها در مارسی کشته شده است.

اوج درگیری‌هایِ شنبه هفته جاری، در مارسی بود و پلیس در این شهر از گاز اشک‌آور استفاده کرد و تا پاسی از شب با جوانان در مرکز شهر وارد جنگ خیابانی شده بود.

اسلحه «فلش بال» با هدف سرکوب شورش و به عنوان نوعی اسلحه «غیرمرگبار» طراحی شده که به داخل پوست نفوذ نمی‌کند اما استفاده پلیس فرانسه از این اسلحه‌ها جنجال‌آفرین شده زیرا گلوله‌های این اسلحه به از دست رفتن بینایی، آسیب دیدن جمجمه و سایر صدمات به معترضان انجامیده است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.