صفحه اصلی / دانش و فناوری / علم / شگفتی های زیر اقیانوس

شگفتی های زیر اقیانوس

#شگفتیهای_زیر_اقیانوس #بیشتر_بدانیم #دانستنی

با توجه به برخی محدودیت های موجود، شگفتی های زیر اقیانوس هم چنان یکی از ناشناخته ترین مناطق کره زمین برای انسان محسوب می شوند.

امروزه با پیشرفت فناوری و حضور هر چه بیشتر در این مناطق، زیبایی ها و در برخی موارد شگفتی های زیر اقیانوس ترسناک و غیرعادی بیش از پیش برای انسان آشکار می شود.

نمونه هایی از شگفتی های زیر اقیانوس

تبر ماهی

شگفتی های زیر اقیانوس

دانشمندان برای یافتن این ماهی کوچک و ترسناک باید به اعماق اقیانوس بروند. قفسه سینه تبر ماهی به نوعی تداعی کننده تیغه تبر و درخشش نقره ای و سرد فلز است. البته نام این ماهی عجیب تا حدودی فریبنده بوده زیرا با طول حدود ۱۳ سانتی متر، گونه ای مرگ بار نیست و فقط از ظاهر بسیار وحشت ناکی برخوردار است.

حباب ماهی

شگفتی های زیر اقیانوس

ظاهر شل و ژلاتینی حباب ماهی توجه میلیون ها نفر را به سوی خود جلب کرده است. حباب ماهی به عنوان یکی از زشت ترین موجودات جهان شناخته می شود، از آن جایی که حباب ماهی در نزدیکی بستر اقیانوس ساکن است، شکل ظاهری آن برای تحمل فشار بالای آب تکامل یافته است.

خیار دریایی

شگفتی های زیر اقیانوس

خیار دریایی از جمله خارپوستانی محسوب می شود که توجه انسان را به سوی خود جلب می کند، بدون مغزی واقعی و هر گونه اندام های حسی ظاهری، این جاندار از ظرفیت هوشی تقریباً مشابه با خیار برخوردار است. با این وجود، خیار دریایی نقشی حیاتی در زیست بوم اقیانوسی ایفا می کند زیرا به بازیافت مواد مغذی و مصرف آن چه جریان آب در مسیر این حیوان قرار داده، می پردازد. سطوح کلاژنی انعطاف پذیری بالایی به بدن خیار دریایی داده است.

 کوسه گابلین

شگفتی های زیر اقیانوس

کوسه گابلین که توسط برخی دانشمندان به عنوان ‘ فسیل زنده ‘ شناخته می شود، یکی از مرموزترین و عجیب ترین موجودات اعماق اقیانوس محسوب می شود. تنها بازمانده خانواده ۱۲۵ میلیون ساله کوسه ها، به واقع منحصر به فرد و زشت است. از ویژگی های برجسته آن می توان به آرواره بیرون زده و پوزه بلند و پهن اشاره کرد.

منبع: تبیان

این مطالب را نیز ببینید!

افکار دانشگاهیان را باید به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم‌گیران اثرگذار جامعه هم منتقل شود. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست بررسی چگونگی تحقق اهداف بیانیه گام دوم، اظهار داشت: در آذر ماه شاهد روز دانشجو و روز وحدت حوزه و دانشگاه بودیم. این مسأله کماکان پر از گفت‌وگو است و می‌توان فرصت‌ها، کارکردها، تهدیدها و نقاط آسیب آن را به چند مرحله تقسیم کرد و وارد گفت‌وگو شد. وی افزود: همه اذعان دارند که فرصت‌های فراوانی پیش روی سرمایه‌های نخبگی جامعه رقم خورده و جدا از نزدیک شدن به دل‌ها، فکرها و زمینه‌سازی گفت‌وگوها که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدای دانشجو (شهید نمادین؛ شهید ابوفتح) رقم خورد،‌ زمینه هم‌افزایی‌های فراوانی را فراهم کرد. معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: عقلای جامعه و نخبگان دانشگاهی به این جمع‌بندی رسیدند که امروز نه همه علم در دانشگاه بوده و نه همه معنویت در حوزه است، بلکه امروز ما با فرصت‌ها و تهدیدهای مشترکی بین هر دوی این نهادها مواجهیم و باید با هم‌افزایی به دنبال تبیین و نظام مسائلی باشیم که امروز به‌عنوان تهدید و فرصت می‌تواند شامل هر دو مجموعه شود. وی بیان کرد: یکی از نقاط انتقادی مشترکی بین حوزه و دانشگاه، جدا بودن از نظام مسائل حاکم بر جامعه است؛ علی‌رغم دستاوردهای علمی فراوان و معنویت به معنای واقعی، اما انتقاداتی نسبت به فضای دانشگاه داریم که مطلوب ما نیست و آسیب‌های جدی نسبت به آن وجود دارد. حجت‌الاسلام صالحی اظهار داشت: مؤلفه‌های دینداری و دینمداری در دانشگاه نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست، حتی با وجود آنکه رویکردهای انتقادی به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند. برخی از انتقادات در فضای جامعه دانشگاه برگرفته از هویت دینی است. بی‌تفاوت نبودن، مطالبه‌گری،‌ عدالت‌طلبی، دانش‌محوری و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر که امکان دارد حتی در تقابل یا بهتر بگویم در انتقاد به برخی از ادبیات‌های مذهبی وجود دارد و با آن مواجهیم، می‌تواند نتیجه رویکرد انقلاب و اثرگذاری در حوزه و دانشگاه باشد. وی یادآور شد:‌ در مواجهه با برخی از دانشجویان متوجه می‌شویم که فضای دانشگاه فضای دین‌مدارانه‌ای نیست، البته انتقادات جدی وارد است، اما فراموش نکنیم وجه مشترک اکثریت آنها با هر گرایش سیاسی برگرفته از روحیاتی است که به‌واسطه انقلاب اسلامی در آنها ترویج و توسعه یافته است که می‌توان به روحیاتی همچون مطالبه‌گری و نقد اشاره کرد. دانشجوی امروز بی‌عدالتی و بی‌انصافی را بر نمی‌تابد و هر کسی با تفسیر خودش این جرأت را می‌یابد که در محیط غیررسمی موضوعات را به چالش بکشاند و نقد کند. معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: روش نقد باید اخلاق‌مدارانه و عادلانه باشد و این در مؤلفه دینداری است. در بین همه دستاوردها، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها از نظام مسائل جامعه قدری فاصله گرفته‌اند و آنگونه که باید و شاید ناظر به مسائل جامعه و به دنبال راه حل نیستند. علی‌رغم همه زحمات، خروجی حوزه و دانشگاه از نظام مسائل فردی و اجتماعی ما آنگونه که مطلوب ما باشد، گره باز نمی‌کند. به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وی بیان کرد:‌ باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم‌گیران اثرگذار جامعه هم منتقل شود. انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.