صفحه اصلی / اجتماعی / طوفان الاقصی و نابودی رویای بن سلمان/ جنگی که ممکن است کل منطقه را درگیر می کند/ حماس چگونه استراتژی بایدن را نابود کرد؟

طوفان الاقصی و نابودی رویای بن سلمان/ جنگی که ممکن است کل منطقه را درگیر می کند/ حماس چگونه استراتژی بایدن را نابود کرد؟

به‌ گزارش خبر فوری، عملیات طوفان الاقصی در حساس ترین برهه تاریخی به وقوع پیوست. در حالیکه تندروترین دولت اسرائیل با تمام قوا در حال ساخت شهرک در مناطق مرزی بود، دولت های عربی سکوت گروه های مقاومت را نشانه رضایت آنها دانسته و یک به یک عادی سازی روابط خود با اسرائیل را اعلام کردند. آمریکا نیز سخت به دنبال اعلام رسمی موجودیت اسرائیل توسط عربستان سعودی بود.

عربستان از مدتی پیش برای رسمی کردن روابط خود با اسرائیل زمینه سازی می کرد و طبق اعلام رسانه ها قرار بود تا چند ماه آینده رسما این مساله را اعلام کند. اگر این اتفاق می افتاد، کار مقاومت فلسطین تمام بود.

دولت تندرو نتانیاهو مدت ها است به دنبال گسترش شهرک سازی ها و مسلح ساختن افراد عادی اسرائیلی جهت مقابله با فلسطینیان و مناطق اطراف شهرک ها است. تنها ترس از کشورهای مسلمان منطقه مانع از تاخیر در اجرای این سیاست بوده است. اما عادی سازی روابط با اسرائیل این امر را هم ممکن می کرد.

لازم به یادآوری نیست که در یک سال اخیر، مقاومت سخت ترین روزهای خود را سپری کرد. محاصره نوار غزه تنگ تر و تنگ تر می شد. راست های افراطی صهیونیست هر روز بیشتر از دیروز با سلاح های گرم به مناطق مسکونی و مساجد فلسطین حمله می کردند، حماس زیر فشار انتقادات داخلی بود و افراد بسیاری نیز در زندان های صهیونیست ها بودند. در این شرایط محکوم کردن رژیم صهیونیستی به حداقل رسیده بود، هیچ دولتی به مقاومت در فلسطین توجه نداشت و این آرمان روز به روز بیشتر به فراموشی سپرده می شد. عادی سازی روابط با اسرائیل آخرین میخ را بر تابوت فلسطین می زد اما عملیات طوفان الاقصی مانع از این اتفاق شد و تمام معادلات را به هم زد.

طوفانی که رویای بن سلمان را از بین برد

عملیات طوفان الاقصی چنان بزرگ بود که بار دیگر توجهات را به مساله فلسطین جلب کرد. مقامات کشورهای عربی طرح عادی سازی روابط با اسرائیل را کنار گذاشته و بار دیگر، مقاومت در محور قرار گرفت.

عملیات طوفان الاقصی بیش از همه بر عربستان تاثیر گذاشته است. بن سلمان که مشتاق عادی سازی روابط با تل آویو بود حالا در یک دوراهی سخت قرار گرفته است. جو عمومی در کشورهای اسلامی و عربی چنان تغییر یافته که عربستان و سایر کشورهای عربی خلیج فارس حاضر نشدند عملیات طوفان الاقصی را محکوم کنند.

در همین رابطه، پایگاه آمریکایی «اکسیوس» تأیید کرد که دولت‌های عربی وابسته به رژیم صهیونیستی درخواست آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای محکومیت جنبش حماس را رد کردند. این پایگاه تاکید کرد که آنتونی بلینکن با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی درباره این حملات صحبت کرده و پس از این تماس، بن فرحان در بیانیه ای گفت که عربستان سعودی با حماس و گروه های مقاومت همکاری ندارد اما حمله حماس را هم محکوم نکرد.

این پایگاه گزارش داد که کمپین جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای دستیابی به “توافقنامه صلح تاریخی بین عربستان سعودی و اسرائیل” با نبرد ناگهانی طوفان الاقصی ضربه سختی خورد و بعید است به این زودی ها اجرایی شود.

آکسیوس همچنین مدعی شد که در حال حاضر، کاخ سفید و غرب منتظر پاسخ اسرائیل به حملات حماس هستند و از جنگ طولانی و گسترده در خاورمیانه بیم دارند.

جنگی که ممکن است کل منطقه را درگیر کند

آکسیوس با اشاره به اینکه تهاجم زمینی اسرائیل به غزه، که ممکن است در پاسخ به حمله روز ۷ اکتبر صورت گیرد، احتمالا منجر به “تشدید تنش در سایر نقاط منطقه” هم بشود، خاطرنشان کرد که اگر چنین شود، اعلام عادی سازی روابط بین ریاض و اسرائیل دشوارتر از همیشه شده و به بیان بهتر، غیرممکن خواهد بود.

گزارش خبرفوری درباره تبعات جنگ غزه برای ایران را بخوانید

این پایگاه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «نگرانی در هفته‌های اخیر مربوط به اطلاعاتی است که نشان می‌ دهد حزب‌الله ممکن است به مرزهای اسرائیل حمله کند.» این مقام خاطرنشان کرد که حزب‌الله روز یکشنبه به «اسرائیل» موشک شلیک کرد، در حالی که «ارتش اسرائیل» توپخانه خود را آماده نبرد کرده است.

این گزارش نشان می دهد که احتمال فراگیر شدن جنگ اسرائیل و مقاومت زیاد است و در صورت وقوع چنین حادثه ای، تمام کشورهای منطقه درگیر خواهند شد و امکان برقراری ارتباط عربستان و امارات و بحرین و … با رژیم صهیونیستی از بین می رود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.