صفحه اصلی / اجتماعی / علی مطهری لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان را می‌چیند؟

علی مطهری لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان را می‌چیند؟

اگر در دهه ۸۰ یا اوایل دهه ۹۰ یکی از روزنامه‌نگاران خبری با محوریت بسته شدن لیست اصلاح‌طلبان توسط علی مطهری منتشر می‌کرد، مخاطبان آن روزنامه‌نگار را دیوانه خطاب کرده و به تیمارستان ارجاع می‌داند، اما امروز در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم، گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که مسئولیت بستن لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس به علی مطهری محول شده است.

علی مطهری در شرایطی مسئولیت بستن لیست اصلاح‌طلبان را برعهده گرفته است که تحلیلگران معتقد هستند پس از تایید صلاحیت‌‌های دوباره شورای نگهبان، اصلاح‌طلبان شانس خوبی در شهرهای کوچک و مراکز استان‌ها برای تصاحب کرسی‌های مجلس دارند.

آمارهای رسیده از شورای نگهبان نیز گواه این موضوع است و در حالی در انتخابات مجلس امسال حدود ۱۵ هزار نفر (۷۳ درصد داوطلبان) تایید شده‌اند که در دوره پیش از میان ۱۶ هزار نفر، حدود ۵۰ درصد داوطلبان تایید صلاحیت شده بودند.

همچنین در اتفاقی کم سابقه ۶ برابر تعداد کرسی‌های مجلس، یعنی حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر از کاندیداها، خانم هستند.

با این وجود برخی گروه‌های شاخص اصلاح‌طلب ظاهراً تصمیم گرفته‌اند کمترین مشارکت را در انتخابات مجلس این دوره داشته باشند.

در روزهای گذشته جبهه اصلاحات و حزب اتحاد ملت با انتشار بیانیه‌هایی اعلام کردند که قصد ارائه لیست انتخاباتی برای مجلس را ندارند.

حتی شنیده شده است چندین تن از اعضای حزب اتحاد ملت که قصد شرکت در انتخابات مجلس را داشتند مجبور به استعفا از حزب شده‌اند.

برخی تحلیلگران اما معتقد هستند این بیانیه‌ها و عدم تمایل ظاهری و با علم به شکست لیست اصلاح‌طلبان در تهران است و احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالیون قصد سرمایه‌گذاری بر روی کرسی‌های شهرهای کوچک و مراکز استان‌ها را دارند. تغییر حوزه انتخابیه نوبخت از تهران به رشت نیز در همین پازل دیده می‌شود.

ظاهرا اصلاح‌طلبان با این استراتژی قصد دارند هم رضایت بخشی از حامیان رادیکال خود را جلب کنند و هم کرسی‌های مجلس آینده را از دست ندهند و بتوانند با ورود به مجلس برای حضور با تمام قوا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۲ آماده شوند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.