صفحه اصلی / اجتماعی / غزه و امکان شکل گیری جنگ بزرگ جهانی/ ائتلاف چین – روسیه- ایران در مقابل آمریکا/ واشنگتن احساس خطر کرد

غزه و امکان شکل گیری جنگ بزرگ جهانی/ ائتلاف چین – روسیه- ایران در مقابل آمریکا/ واشنگتن احساس خطر کرد

به گزارش خبر فوری، نشنال اینترست در گزارشی که اخیرا نوشته، به موضوع جنگ غزه و ارتباطش با قدرت های جهانی پرداخته است.

این گزارش به قلم آریل کوهن Ariel Cohen است. نویسنده در این گزارش مدعی است، ائتلاف چین – روسیه – ایران در حال شکل گیری و قدرت گرفتن است. این ائتلاف می تواند برای غرب و آمریکا دردسر ایجاد کند و آن را به سمت نابودی بکشاند‌.

در ادامه خلاصه ای از این مقاله آورده می شود.

ائتلاف پکن – مسکو – تهران در مقابل واشنگتن

در حالی که حملات اسرائیل به غزه شدت گرفته و سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، هم تهدیدات خود را مبنی بر یک جنگ گسترده‌تر تشدید کرده و به بمباران شمال اسرائیل، بیت‌المقدس و تهدید واشنگتن ادامه می‌ دهد، جو و محیط بین‌المللی به طور فزاینده‌ای خطرناک می شود. به نظر می رسد اسرائیل، غزه و لبنان جنگ و اختلافی را دنبال می کنند که در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین آغاز شد.

از آنجایی که مسکو و پکن قبل از حمله گسترده روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ “دوستی بی حد و حصر” و اتحادشان را اعلام کردند، دو قدرت بزرگ اوراسیا در حال شکل دادن چشم‌انداز جهانی خود و اعمال حداکثر فشار بر ایالات متحده و متحدان آن هستند.

به نظر می رسد چین و روسیه موضع خود را در جنگ اسرائیل مشخص کرده‌اند. طبق ادعای آمریکا، واگنر روسیه به حماس در زمینه لجستیک آموزش داده است. مسکو همچنین استقرار سامانه‌های ضدهوایی SA-22 روسی را آغاز کرده است.

به این ترتیب ایالات متحده اکنون با یک ائتلاف جهانی متشکل از روسیه، چین، کره شمالی و ایران مواجه است که تلاش می کنند از عملیات ۷ اکتبر حماس حمایت کنند.

نویسنده نشنال اینترست سپس به ایران و نقشش در این ائتلاف جهانی پرداخته و مدعی می شود: ایران از حماس و جهاد اسلامی فلسطین حمایت می کند. ایران همچنین تامین کننده اصلی پهپادهای روسیه و نفت چین است. این کشور همچنین یک قرارداد سرمایه گذاری بزرگ به مبلغ ۴۰۰ میلیارد دلار با پکن امضاء کرده و عضو جدید اتحادیه BRICS+ و سازمان همکاری شانگهای است. ایران از سمت دریای سرخ از حوثی‌های یمن حمایت می کند و از این طریق، متحدان عرب آمریکا را تهدید می کند. همزمان، تهران از طریق شبه نظامیان شیعه (حشد الشعبی) علیه مواضع آمریکا اقدام می کند. (این ادعا را تهران بارها رد کرده است).

کوهن سپس به سراغ روسیه رفته و می‌نویسد: پوتین یکی از اولین رهبران جهان بود که بعد از پیروزی حماس در انتخابات ۲۰۰۶ به حماس تبریک گفت و میزبان رهبر آن خالد مشعل در مسکو بود. روسیه از دهه ۹۰ ارتباط خوبی با ایران دارد و فناوری موشکی خود را به ایران عرضه کرد، مهندسان هسته ای آنها را آموزش داد، بخشی از راکتور هسته ای بوشهر را در سال ۲۰۱۳ ساخت و در نظر دارد مرحله ۲ و ۳ این راکتور را در سال ۲۰۲۶ تکمیل کند. مسکو اکنون هزار فروند پهپاد شاهد و مهاجر-۶ دارد که از ایران گرفته و از آنها در جنگ اوکراین استفاده می کند.

با انقضای تحریم‌های سازمان ملل برای فروش فناوری موشکی به ایران، روسیه اعلام کرد که این تحریم‌ها را تمدید نخواهد کرد و این به معنای اعطای موشک‌ها و کلاهک‌هایی با برد طولانی تر و قدرت بیشتر به ایران است. این مساله می تواند برای آمریکا یک مصیبت رقم بزند.

نویسنده سپس به ارتباط پکن و مسکو در خاورمیانه پرداخته و می نویسد: روسیه و چین نیز در حال هماهنگ کردن سیاست های خود در خاورمیانه هستند. همزمان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ژانگ جون، فرستاده چین به خاورمیانه، ایالات متحده را به دلیل “رهبری شکست خورده” در خاورمیانه و حمایت از اسرائیل سرزنش کردند. علاوه بر این، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که اسرائیل به فلسطین «تجاوز کرده است».

چین که یک پایگاه نظامی در جیبوتی، نزدیک باب المندب، نقطه گلوگاه جهانی در ورودی دریای سرخ دارد، اخیراً شش کشتی بزرگ خود را عازم خلیج فارس کرده است. چین همچنین میانجی صلح تاریخی عربستان سعودی و ایران بوده است و توانسته جای آمریکا را در خاورمیانه بگیرد چون ریاض احساس می‌کند که حمایت کافی را از جانب واشنگتن ندارد.

آتشی که ممکن است شعله بگیرد

نویسنده مدعی است جنگ غزه می‌تواند دو ائتلاف غرب و روسیه و چین و ایران را وارد درگیری بزرگی کند.

کوهن می نویسد: پس از خروج مفتضحانه از افغانستان، سیاستگذاران ایالات متحده تلاش کردند خاورمیانه را فراموش کنند و تمرکز خود را بر رقبای بزرگ خود یعنی روسیه و چین گذاشتند. اما خاورمیانه مانند سیاه چاله یک نیروی گرانشی بزرگ دارد و همین گرانش قدرت های بزرگ را دوباره به داخل خاورمیانه کشاند.

کوهن در پایان بدون اشاره به ابعاد فاجعه انسانی در غزه، توصیه می‌کند که در درگیری جهانی غرب با محور مسکو – پکن – تهران، آمریکا باید سیاست خود را پیش بگیرد. واشنگتن باید از اوکراین حمایت کند و در عین حال با تمام قوا از اسرائیل حمایت کند و حتی در صورت لزوم، وارد جنگ با ایران و متحدان منطقه ای اش شود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.