صفحه اصلی / اجتماعی / فاجعه در انتظار رفح/ سناریوهای نتانیاهو برای حمله چیست؟/ این دو کشور می توانند جلوی اسرائیل را بگیرند

فاجعه در انتظار رفح/ سناریوهای نتانیاهو برای حمله چیست؟/ این دو کشور می توانند جلوی اسرائیل را بگیرند

به گزارش خبرفوری، تهدیدات اسرائیل در مورد حمله به رفح غزه هر روز بیشتر و بیشتر می شود. اگرچه سازمان ملل و مقامات مصر اعلام کرده اند که با این حمله مقابله خواهند کرد و آمریکا نیز از اسرائیل خواسته این هجوم را از گزینه های خود خارج کند اما نتانیاهو همچنان اصرار دارد که حمله به رفح به زودی انجام خواهد شد.

بزرگترین مشکل رفح تراکم جمعیتی زیاد آن است. حدود ۱.۳ میلیون انسان در این منطقه اقامت دارند و در صورت حمله، ممکن است افراد زیادی شهید و زخمی شوند. به همین دلیل، تحلیلگران معتقدند یک فاجعه انسانی در کمین رفح است.

الجزیره قطر در گزارشی به موضوع حمله اسرائیل به رفح و ابعاد آن پرداخته و در این رابطه مصاحبه ای با یکی از تحلیلگران نظامی عرب داشته است.

حمله اسرائیل به رفح/ سناریوهای نتانیاهو چیست؟

سرلشکر فایز الدویری، کارشناس نظامی در مصاحبه اخیرش با تلویزیون الجزیره گفت که سه سناریو احتمالی برای عملیات نظامی آتی اسرائیل در شهر رفح در جنوب نوار غزه وجود دارد. الدویری خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل پیش روی اسرائیل در روند حمله به رفح، آوارگان این شهر هستند که شامل حدودا ۱.۳ میلیون انسان می شوند‌. دولت اشغالگر قدس گفته این افراد باید منطقه را تخلیه کنند اما مکان اقامت این انسان ها مشخص نیست‌.

وی توضیح داد که اسرائیل در عمل چاره ای جز حرکت دادن اجباری آوارگان و انتقالشان به صحرای سینا در مصر ندارد، زیرا جایی برای آنها در مرکز و جنوب غزه وجود ندارد، چون دولت بنیامین نتانیاهو از بازگشت آنها به نوار غزه امتناع می ورزد.

به گفته الدویری، از سوی دیگر، با تهدید مصر مبنی بر تعلیق پیمان کمپ دیوید، در صورت آغاز عملیات نظامی اسرائیل در رفح و انتقال آوارگان به صحرای سینا، ارتش اشغالگر ممکن است سعی کند محور فیلادلفیا را برای تکمیل محاصره غزه اشغال کند.

محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است‌. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد. به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می آید. تا قبل از عقب نشینی رژیم اشغالگر از باریکه غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل رژیم اشغالگر بود‌. در حال حاضر، نظامیان مصری نیز در این منطقه حاضرند. تعداد نیروهای مصری در محور فیلادلفیا طبق توافقنامه دو جانبه با اسرائیل، تقریبا ۷۵۰ نظامی است که به سلاح های سبک مجهز هستند.

الدویری، کارشناس نظامی الجزیره ادامه داد: ممکن است اسرائیل صرفا “تهدید” به عملیات نظامی در رفح کند تا بتواند امتیازاتی را از مقاومت (حماس و جهاد) در توافقنامه آتش بس که در نشست پاریس مورد بررسی است، بگیرد.

مصر و آمریکا می توانند جلوی فاجعه را بگیرند

الدویری معتقد است که مواضع سیاسی و نظامی مصر و آمریکا بیانگر حرف آخر در روند حمله یا عدم حمله به رفح است، زیرا این دو کشور این قدرت را دارند که با کارت هایی که در اختیار دارند، به طور موثر از حمله اسرائیل جلوگیری کنند.

وی در پایان با بیان اینکه اسرائیل بدون کشتار آوارگان نمی تواند عملیات نظامی در رفح را انجام دهد، تاکید کرد که این موضوع فشار زیادی را حتی بر حامیان تل آویو وارد خواهد کرد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.