صفحه اصلی / آموزش عالی / «فتح قریب» با قلم هنرمندان بین‌المللی ثبت شد/اولین قدم برای «قدس»

«فتح قریب» با قلم هنرمندان بین‌المللی ثبت شد/اولین قدم برای «قدس»

سیدامیر جاوید دستیار رئیس حوزه هنری در گفتگو با دانستنی نیوز درباره برنامه‌های حوزه بین‌المللی این نهاد توضیح داد: در حوزه هنری ما وارد فصل تازه‌ای از فعالیت‌های بین‌المللی شده‌ایم که رویداد «و فتح قریب» مختصری از این فصل تازه است که در جنوب لبنان رقم می‌خورد.

جاوید افزود: از ویژگی‌ها و نشانه‌های این فصل تازه حرکت حوزه هنری در فضای بین‌الملل، حضور و وجود و عاملیت و محوریت هنرمندان سراسر جهان است چه آنهایی که مستقیم با ایده و نگاه انقلاب اسلامی همراه و هم داستان هستند و چه آنهایی که در هر گوشه عالم، آزادیخواه است و برای آزادی تلاش و علیه ظلم قیام می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا این رویدادها در مناسبت‌های خاصی برگزار می‌شوند یا خیر، گفت: ما الزاماً مناسبتی پیش نخواهیم رفت، البته چون روز قدس جایگاهی ویژه دارد و یک روز نمادین برای همه آزادی‌خواهان عالم است، حرکت جمعی «و فتح قریب» توسط هنرمندان ۶ کشور در جنوب لبنان برای اولین بار رقم خورده است و بهانه‌ای برای اولین گام این حرکت‌ها شد اما الزاماً همه رویدادهای ما مناسبتی نخواهد بود و رویدادهایی را در هنرهای تجسمی (نقاشی، گرافیک، عکاسی و …)، هنرهای نمایشی و سینما در سال جدید خواهیم داشت که به فراخور اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

جاوید تصریح کرد: چیزی که در همه این برنامه‌ها اصل خواهد بود، حضور و محوریت و عاملیت هنرمندان بین‌المللی است و اینگونه نیست که ما در حوزه هنری برنامه‌ای را طراحی کنیم و آنها بیایند و اجرا کنند بلکه طراحی هم توسط همین هنرمندان انجام خواهد شد.

وی در ادامه درباره رویداد و اجرای دیوارنگاره «و فتح قریب» که روی دیوار حائل بین سرزمین‌های اشغالی و جنوب لبنان نقش خواهد بست، توضیح داد: در حال حاضر در نقطه صفر مرزی و مرز سرزمین‌های اشغالی و دیوار حائل با فلسطین اشغالی هستیم و روی این دیوار، شش هنرمند ایرانی و خارجی دیوارنگاره «و فتح قریب» را در قالب رویداد بین‌المللی هنری، نقش می‌زنند. این هنرمندان مشغول تکمیل دیوارنگاره هستند و تا شب این کار تمام خواهد شد.

دستیار رئیس حوزه هنری در پایان گفت: از ایران آقای مسعود نجابتی در این رویداد حضور دارند و رضا قصیر از لبنان، علی جروان از فلسطین، فادی الفرج از سوریه، سمیر بعداش از الجزائر و خانم ولاء محمد از مصر هنرمندان حاضر در این رویداد هستند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.