صفحه اصلی / اجتماعی / سازمان جهانی بهداشت قطعنامه «کمک‌رسانی فوری به غزه» را تصویب کرد/ حملات توپخانه‌ای اسرائیل به جنوب لبنان

سازمان جهانی بهداشت قطعنامه «کمک‌رسانی فوری به غزه» را تصویب کرد/ حملات توپخانه‌ای اسرائیل به جنوب لبنان

۴۴۹ مورد حمله به مراکز درمانی در غزه

سازمان بهداشت جهانی بیش از ۴۴۹ مورد حمله به مراکز درمانی در غزه و کرانه باختری را از ابتدای جنگ در تاریخ ۷ اکتبر تایید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیر کل سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد که از ابتدای جنگ تاکنون بیش از ۴۴۹ حمله از سوی رژیم صهیونیستی به مراکز درمانی در غزه و کرانه باختری صورت گرفته است.

به گزارش «میدل ایست مانیتور»، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده است که تحت تاثیر حملات گسترده به این مراکز امکان فعالیت کارکنان بهداشت و درمان «غیرممکن» شده است.

تدروس در جلسه ویژه‌ای که از سوی هیئت اجرایی سازمان بهداشت جهانی در مورد وضعیت بهداشتی سرزمین‌های اشغالی فلسطین برگزار شد، بر تاثیر فاجعه‌بار این درگیری‌ها بر سطح بهداشت مردم غزه غزه تاکید کرد.

وی در این جلسه عنوان کرد: طبق گزارشات منتشر شده تاکنون بیش از ۱۷ هزار نفر در غزه جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۷ هزار نفرشان کودکان بوده‌اند و هنوز آمار دقیقی از جان باختگانی که زیر آوار خانه هایشان مدفون شده‌اند، وجود ندارد. علاوه بر این ۴۶ هزار نفر دیگر هم زخمی و مجروح شده‌اند.

طبق اظهارات عنوان شده حدود ۱.۹ میلیون نفر دیگر که تقریبا معادل کل جمعیت کنونی غزه است، آواره شده‌اند و در هر جایی به دنبال یک سرپناه و منطقه امن هستند. تدروس در این رابطه عنوان کرد: هیچ جا و هیچ کس در غزه امن نیست.

وی با تاکید بر این موضوع که سلامتی افراد نباید هرگز هدف قرار گیرد، عنوان کرد: به طور متوسط به ازای هر ۷۰۰ نفر در غزه یک حمام و به ازای هر ۱۵۰ نفر یک سرویس بهداشتی وجود دارد و علائم نگران کننده‌ای از بیماری‌های واگیردار در بین مردم وجود دارد. در چنین شرایطی تنها ۱۴ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه تا حدودی فعال هستند.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد با نقل مکان بیشتر و بیشتر مردم به مناطق کوچکتر، ازدحام بیش از حد جمعیت در این مناطق به همراه کمبود مواد غذایی، آب و سرپناه و بهداشت کافی شرایط گسترش بیماری‌ها در بین مردم را تشدید می‌کند.

در این جلسه، تدروس از «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد خواست تا برای برقراری آتش‌بس دائمی و فوری و تسهیل شرایط جهت ارسال کمک‌های حیاتی به نیازمندان هر چه سریع‌تر اقدام کند.

وی با اشاره به اقدام آمریکا مبنی بر وتوی قطعنامه مرتبط با برقراری آتش‌بس در غزه خاطر نشان کرد: آتش‌بس تنها راه برای حفاظت واقعی و ارتقای سطح سلامت مردم در غزه است و من عمیقا بابت این موضوع متاسفم که شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه نتوانست قطعنامه مرتبط با برقراری چنین آتش‌بسی را تصویب کند.

سازمان جهانی بهداشت قطعنامه «کمک‌رسانی فوری به غزه» را تصویب کرد

هیات اجرایی سازمان جهانی بهداشت در نشست ویژه‌ای که در ژنو برگزار شد، قطعنامه‌ای را با هدف رسیدگی به وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، این قطعنامه با اجماع به تصویب رسید. این اولین بار از ۷ اکتبر است که قطعنامه‌ای در مورد جنگ غزه با اجماع در سیستم سازمان ملل تصویب می‌شود.

بر این اساس سازمان جهانی بهداشت کمک‌رسانی «فوری و مستمر» به غزه را خواستار شده است.

هیات عامل این نهاد بهداشت و درمان سازمان ملل که ۳۴ عضو دارد، این قطعنامه را در نشستی اضطراری در ژنو به تصویب رساند که خواستار «گذر فوری، مستمر و بدون مانع کمک‌های انسان‌دوستانه» به غزه شده است.

این قطعنامه را افغانستان، قطر و یمن پیشنهاد کرده بودند. اجازه خروج بیماران و همچنین تهیه و دسترسی به دارو و خدمات و تجهیزات پزشکی از درخواست‌های قطعنامه است.

قطعنامه هم‌چنین از «ویرانی وسیع» در غزه ابراز «نگرانی بسیار عمیق» کرده و خواستار محافظت از غیرنظامیان شده است.

به گزارش سایت سازمان جهانی بهداشت، این سند از همه طرف‌ها می‌خواهد که به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کنند و مجدداً تأکید می‌کند که همه طرف‌های درگیر در درگیری‌های مسلحانه باید به طور کامل از تعهدات مربوط به آنها تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی مربوط به حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه و پرسنل پزشکی پیروی کنند.

با اینکه آمریکا جمعه قطعنامه آتش‌بس فوری را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد، اما با وجود «ملاحظات جدی» که داشت با این قطعنامه سازمان جهانی بهداشت، موافقت کرد.

سفیر آمریکا گفت: «با وجود ملاحظات جدی و ابراز تاسف از اینکه قطعنامه متوازن نیست، واشنگتن موافقت کرد با این قطعنامه مخالفت نکند.»

پیش از این نشست، تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس این سازمان، تأثیر جنگ بر سلامت ساکنان غزه را «فاجعه‌بار» خواند و گفت: «سیستم درمانی غزه به زانو درآمده و در حال فروپاشی است.»

او وضعیت بهداشتی غزه را به شدت مستعد شیوع بیماری‌های عفونی دانست و گفت از ۳۶ بیمارستان اصلی تنها ۱۴ بیمارستان، آن هم تا حدی امکان پذیرش بیمار را دارند.

السنوار به میانجی‌های مصری گفته جنگ به زودی تمام نمی‌شود

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش داد که یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس در غزه، در جریان گفت‌وگوهای مربوط به تبادل اسرا به مذاکره کنندگان مصری گفته که جنگ به سرعت پایان نخواهد یافت.

به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مقاله مفصلی درباره یحیی السنوار، رئیس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در نوار غزه که بیش از دو دهه را در زندان‌های اشغالگران سپری کرده، منتشر کرد.

این روزنامه نوشت که السنوار پس از دو دهه مطالعه در زندان، یادگیری زبان عبری، تماشای اخبار محلی و ورود به روان اسرائیلی بر قضاوت خود در مورد جامعه اسرائیل تکیه کرد و راهبردی را برای بهره‌برداری از تمایل اسرائیل برای مبادله اسیران فلسطینی با اسرای نزد حماس رهبری کرد.

این روزنامه توضیح داد که زمانی که السنوار بیش از یک دهه پیش در اراضی اشغالی اسیر بود، او نظریه‌ای را برای یک مقام اسرائیلی توضیح داد که اکنون به محوریت جنگ غزه تبدیل شده‌است. یووال بیتون که مدتی را با السنوار به عنوان رئیس سابق زندان‌های رژیم صهیونیستی گذرانده‌است، به نقل از السنوار گفت: آنچه اسرائیل یک نقطه قوت می‌داند – اینکه بیشتر اسرائیلی‌ها در ارتش خدمت می‌کنند و سربازان از جایگاه ویژه‌ای در جامعه برخوردار هستند – نقطه ضعفی است که می‌توان از آن استفاده کرد.

این روزنامه افزود که صحت ایده السنوار در سال ۲۰۱۱ زمانی که او یکی از ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی بود که در ازای یک سرباز اسرائیلی آزاد شدند، ثابت شد.

وال استریت ژورنال عنوان کرد، السنوار در حال حاضر ۱۳۸ اسرائیلی از جمله سربازان را در بازداشت دارد و روی این حساب باز کرده که می‌تواند هزاران اسیر فلسطینی را آزاد کند و با تکیه بر درایت و آگاهی خود از جامعه اسرائیل به آتش‌بس دائمی دست یابد.

این روزنامه گزارش داد که السنوار  چندین بار تماس‌های خود را درباره تبادل اسرا با صهیونیست‌ها متوقف کرد تا بر تل‌آویو فشار بیاورد و آن را به آتش‌بسی وادار کند که حماس برای سازماندهی مجدد صفوف خود به گفته میانجی‌های مصری به کار گرفت.

زمانی که اسرای صهیونیست آزاد شدند، این کار به دفعات طی چند روز و نه یکباره انجام شد که فضایی از اضطراب را در جامعه رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.

السنور به میانجی‌های مصری اطلاع داد که جنگ به این زودی آنطور که دورهای قبلی درگیری در نوار غزه پایان یافته‌اند، پایان نخواهد یافت.

به گزارش «اسکای نیوز» عربی، وی گفته، جنگ ممکن است برای هفته‌ها ادامه داشته باشد و این نشان می‌دهد که او می‌خواهد تا حدی که می‌تواند درباره باقی زندانیان صهیونیست که توسط جنبش حماس در بازداشت هستند رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد.

حضور ۱۴۲ زن اهل غزه از جمله شیرخواران در بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی

سازمان امور زندانیان و اسیران سابق و باشگاه اسیران فلسطینی فاش کردند که ۱۴۲ اسیر زن و دختر اهل غزه در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی هستند که شامل نوزادان دختر شیرخوار و زنان سالخورده می‌شوند که در حین تجاوز زمینی به غزه دستگیر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات موجود و طبق بیانیه مشترک سازمان اسیران و زندانیان سابق و باشگاه اسیران منتشر شده در عصر یکشنبه، اسیران زن در چندین زندان از جمله زندان‌های «دامون» و «هشارون» نگهداری می‌شوند.

به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، نهادهای اسرا پیش از این نیز بیانیه‌ای صادر کرده و در آن گفته بودند رژیم صهیونیستی جنایات هولناک و وحشتناکی را علیه زندانیان غزه انجام می‌دهد و همچنین از افشای سرنوشت آنها از نظر تعداد، مکان‌های بازداشت و وضعیت سلامت آنها خودداری می‌کند.

با توجه به تصاویر و شهادت‌های تکان‌دهنده و هولناک شهروندانی که اخیراً از غزه دستگیر شده‌اند، روز به روز بر میزان ترس از سرنوشت آنها افزوده می‌شود و نهادهای مربوط به اسرا اقدام اشغالگران درباره اعدام میدانی اسرای غزه را منتفی نمی‌دانند.

اداره زندان‌های اشغالگران در پایان نوامبر از حضور ۲۶۰ اسیر غزه خبر داده بود که آنها را در زمره مبارزان غیرقانونی طبقه بندی کرده بود.

این در حالی است که اخیرا وزیر فاشیست دولت اشغالگر، ایتامار بن گویر، به عنوان بخشی از عملیات سیستماتیک شکنجه و آزار، درخواستی را برای انتقال زندانیان از غزه به بخش سلول (راکفیت) واقع در زیر زندان نیتزان رمله، به مسؤول اداره زندان ارائه کرد؛ زندانی که یکی از بدترین و قدیمی‌ترین زندان‌ها محسوب می‌شود.

شهادت ۲۲ فلسطینی در اردوگاه المغازی غزه بر اثر بمباران رژیم اسرائیل

تهران – ایرنا – ۲۲ فلسطینی بر اثر بمباران اردوگاه آوارگان المغازی در غزه توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری معا فلسطین، جنگنده های رژیم صهیونیستی یکشنبه شب بر سر مردم بی دفاع اردو الغازی بمب ریختند و از میان این شهدا شماری زن و کودک بودند..

توپخانه ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی همچنین در ادامه تلاش های خود برای ادامه حمله نیروهای اشغالگر محله های شرق شهر غزه را به شدت بمباران کردند.

جنگنده های رژیم اسرائیل همچنین حملات سنگینی را به شهر رفح در جنوب نوار غزه انجام دادند.

پیشتر در ساعات اولیه امروز وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده بود که شمار شهدای غزه به ۱۷ هزار و ۹۹۷ نفر رسیده است.

در ادامه بیانیه آمده که تعداد مجروحان بالغ بر ۴۹ هزار و ۲۲۹ نفر است.

بمباران و گلوله باران وحشیانه رژیم اسرائیل از هوا، زمین و دریا در سراسر نوار غزه همراه با یورش زمینی به بخش های شرقی شهر غزه، جبالیا، اردوگاه آوارگان النصیرات و مناطق شرقی استان خان یونس ادامه دارد.

گروه‌های مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروه‌های مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و منطقه را بمباران کرد.

 موشک باران شمال فلسطین اشغالی

خبرنگار الجزیره گزارش داد که آژیرهای خطر در چندین شهرک در منطقه الجلیل بالا و غربی در  شمال فلسطین اشغالی به صدا در آمده است.

ارتش رژیم اشغالگر نیز اعلام کرد که ۸ موشک شلیک شده از جنوب لبنان به سمت الجلیل غربی را رهگیری کرده است و مدعی شد که دو موشک در منطقه ای باز اصابت کرده اند./ جماران

حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

منابع از حمله توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به اطراف شهرک‌های جنوب لبنان خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی اطراف شهرک‌های الناقوره، زبقین، یارین، مروحین و الجبین در جنوب لبنان را هدف قرار داد.

همچنین آژیر هشدار در مناطق الجلیل الاعلی و الجلیل غربی در مرزهای اراضی اشغالی با لبنان به صدا درآمد. ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که هشت موشک از لبنان به منطقه الجلیل الغربی شلیک شده است.

پیش از این رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، در عملیاتی که حزب‌الله لبنان با پهپادهای انفجاری در الجلیل الغربی انجام دادند، شش سرباز ارتش رژیم صهیونیستی زخمی شدند.

کمی قبل از این، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که صدای آژیرهای خطر در داخل شهرک «کلیل» در الجلیل الاعلی شنیده شد.

مقاومت اسلامی لبنان نیز یکشنبه اعلام کرد که طی یک ساعت پنج عملیات را علیه برخی اهداف دشمن صهیونیستی در مرزهای جنوبی لبنان با فلسطین اشغالی انجام داد.

به گزارش شبکه خبری المیادین، مقاومت لبنان در بیانیه‌ای تایید کرد که دو پایگاه «زبدین» و «رویسات العلم» واقع در ارتفاعات کفرشوبا و منطقه اشغالی مزارع شبعا را با موشک‌های «برکان» هدف قرار داد و این دو پایگاه دشمن هدف مستقیم موشک‌های حزب‌الله قرار گرفتند.

در ادامه این بیانیه نیز آمده‌ است، نیروهای مقاومت پایگاه «برکه ریشا» را هم با همین موشک‌های برکان به شکل مستقیم هدف قرار دادند.

در حال تکمیل…

بیشتر بخوانید: 

شصت و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصت و یکمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شصتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاه و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاه و هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاه و هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاه و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاه و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

 

پنجاه و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاه و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجاهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و یکمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهلمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهل و یکمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

 

چهلمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی و هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی و هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی‌ و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی‌ و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

 

سی‌ و یکمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

سی‌امین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و چهارمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و سومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیست و دومین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیستمین و یکمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

بیستمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

نوزدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هجدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هفدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

شانزدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پانزدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

دوازدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

یازدهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

دهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

نهمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

 

هشتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

هفتمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

ششمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

پنجمین روز عملیات حماس و نیروهای مقاومت علیه اسرائیل

چهارمین روز عملیات طوفان الاقصی

سومین روز عملیات طوفان الاقصی

دومین روز عملیات طوفان الاقصی

 اولین روز عملیات طوفان الا

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.