صفحه اصلی / اجتماعی / ممکن است امسال هم شاهد قطع گاز باشیم/ کجای دنیا در زمان مشکل، اول از همه گاز بخش تولید را قطع می‌کنند؟

ممکن است امسال هم شاهد قطع گاز باشیم/ کجای دنیا در زمان مشکل، اول از همه گاز بخش تولید را قطع می‌کنند؟

فرزین سوادکوهی در گفت‌وگو با خبرفوری در خصوص وضعیت گاز ایران اظهار کرد: وقتی برای صنایع، تامین منابع انرژی، زیرساخت‌های توسعه‌ای و تولید فکر اساسی نداشته باشیم، دچار مشکل می‌شویم. این قضیه به بودجه و تمام نهادهایی که به اقتصاد زنجیر شدند، آسیب می‌زند. هیچ کشوری نمی‌تواند بدون برنامه اقتصادی و نقشه راه، تولید خود را محقق کند.

وی افزود: ممکن است امسال نیز شاهد قطع گاز باشیم. به طور معمول تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی ۷۰۰ میلیارد متر مکعب است و با میادین دیگر فرض را بر یک میلیارد متر مکعب می‌گذاریم. در شرایطی که بخش عمده‌ای از این میزان در داخل مصرف می‌شود و هیچ طرح توسعه‌ای برای افرایش ضریب برداشت یا رسیدگی به چاه‌هایی که عمرشان باعث فرسودگی آن‌ها شده یا تاسیساتی که در طول این مدت فرسوده شدند، وجود ندارد.

سوادکوهی با اشاره به میزان مصرف و تولید ایران خاطرنشان کرد: طبق گفته مسئولان تا سال ۱۴۰۴ تولید ما از میدان گاز پارس جنوبی به ۶۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و طبیعی است که در مصرف انرژی دچار مشکل می‌شویم.

این کارشناس انرژی با انتقاد از تصمیم‌گیری‌ها در قبال مساله گاز ایران، تصریح کرد: ممکن است از بخش‌های دیگر بزنند و ما قطعی گاز را به دلیل تبعات آن به شکل محسوس در بخش خانگی نبینیم، اما در بخش دیگری سر باز می‌کند و در صنایع این اتفاق می‌افتد. وزیر صنعت نیز به شدت انتقاد دارد که کجای دنیا وقتی مشکلی وجود دارد اول از همه گاز بخش تولید را قطع می‌کنند.

وی افزود: قطع گاز و حتی اصلاح الگوی مصرف باز هم مشکل اصلی را برطرف نمی‌کند؛ زیرا هنوز مشکل ناترازی مصرف گاز داریم و چاره‌ای نیست جز اینکه در حوزه بازیابی ضریب بازیافت چاه‌ها، رسیدگی به تاسیسات گازی و توسعه میادین سرمایه‌گذاری شود.

سوادکوهی گفت: باید به شهرک‌های صنعتی نگاه کنیم که بخش عمده ای از ظرفیت‌های آن‌ها خالی شده یا تعطیل شده‌اند. این نشان می‌دهد تولید ما مشکل دارد و تولید نیز در گرو تامین خوراک انرژی است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.