صفحه اصلی / اجتماعی / عملیات زمینی در غزه و امکان انفجار منطقه/ خاورمیانه آماده جنگ بزرگ می شود/ ایران یا روسیه از حمله حماس به اسرائیل حمایت می کنند؟

عملیات زمینی در غزه و امکان انفجار منطقه/ خاورمیانه آماده جنگ بزرگ می شود/ ایران یا روسیه از حمله حماس به اسرائیل حمایت می کنند؟

حسین صیقلانی- حمله عظیم و گسترده شاخه نظامی حماس به اسرائیل تعجب همگان را در پی داشت. هیچ کس باور نمی کرد حماس جرات حمله ای با چنین وسعت را به خاک رژیم صهیونیستی داشته باشد.

در حالی‌که برخی این اقدام حماس را نوعی انتحار می دانند، گروهی دیگر معتقدند حماس توسط گروه یا کشور دیگری حمایت می شود و بعید است به تنهایی تصمیم به حمله و آغاز جنگی با چنین وسعت گرفته باشد.

ایران یا روسیه؛ کدام یک پشت حماس هستند؟

تحلیلگران نام دو کشور را بیش از سایرین برده و معتقدند حماس توسط یکی از این دو کشور حمایت می شود. یکی از این دو کشور ایران و دیگری روسیه است.

ایران انگیزه زیادی برای حمایت از غزه دارد. در این چند سال، اسرائیل تمام تلاش خود را کرد تا به ایران آسیب بزند. ترورها و اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی خشم ایران را برانگیخت. بعد از روی کار آمدن دولت تندروی نتانیاهو  تنش های تل آویو وارد فاز جدیدی شد و حتی اسرائیل ایران را به جنگ تهدید کرد. عملیات طوفان الاقصی چنان اسرائیل را درگیر جنگ می کند که بعید است فعلا به فکر درگیری و تهدید استراتژیک ایران بیفتد.

عده ای دیگر معتقدند بر اساس شواهد موجود، روسیه از جهادگران غزه حمایت کرده است. موشک ها و پهپادهای روسی به کار گرفته شده در حملات اخیر این حدس را تقویت می کند که مسکو پشتیبان اصلی حماس در آغاز عملیات طوفان الاقصی بوده است.

روسیه تحت فشار زیادی است. غرب با تمام قوا از اوکراین حمایت می کند و سلاح های آمریکایی و اروپایی فراوانی راهی کی‌یف می گردد. در این شرایط، وقوع یک جنگ در خاورمیانه و درگیری غرب در آن، می تواند از فشار موجود بر مسکو و جبهه شرقی بکاهد و تمرکز آمریکا را به اسرائیل و غزه معطوف کند.

اگرچه هم ایران و هم روسیه تاکید کرده‌اند که نقش مستقیمی در عملیات طوفان الاقصی نداشته اند اما تحلیلگران معتقدند بعید است حماس بدون حمایت، عزم حمله تمام جانبه به اسرائیل را کرده باشد.

تصرف غزه و انفجار در منطقه/ خاورمیانه آماده برای جنگ بزرگ

گروهی دیگر از تحلیلگران نظر متفاوتی دارند. آنها معتقدند حتی با وجود حمایت روسیه و ایران، بعید است حماس جنگی به این بزرگی را آغاز کند، چرا که می داند حمله ای به این وسعت ممکن است سراسر فلسطین را درگیر کرده و حتی به جنگی چندین ساله منجر شود و با توجه به وضعیت فعلی جهان، بسیار بعید است در صورت طولانی شدن جنگ، کشور دیگری مستقیما از غزه و حماس حمایت کرده و وارد جنگ با اسرائیل شود.

گزارش لحظه به لحظه روز اول جنگ غزه

گزارش لحظه به لحظه روز دوم جنگ غزه

گزارش لحظه به لحظه روز سوم جنگ غزه

این تحلیلگران معتقدند آنچه به حماس جرات داده آسوده خاطر بودن از عکس العمل اسرائیل است. شکی نیست که عملیات طوفان الاقصی مزایای استراتژیک زیادی برای حماس و غزه خواهد داشت (در این باره اینجا بخوانید). حماس احتمال بمباران غزه را می داده و آن را هزینه عملیات بزرگش می دانسته است. اما حمله زمینی و اشغال کامل غزه چه؟ طبق اعلام نتانیاهو رژیم صهیونیستی قصد اشغال کامل غزه را دارد. آیا حماس پیش از عملیات بزرگ خود، چنین احتمالی را در نظر گرفته بود؟ آنچه حماس را دلگرم و امیدوار کرده واکنش کشورهای اسلامی منطقه است.

در حال حاضر، تمام کشورهای مسلمان منطقه به عملیات طوفان الاقصی واکنش نشان داده اند. گروهی از کشورها نیز قاطعانه از این عملیات حمایت کرده اند. شکی نیست که اشغال کامل غزه با واکنش تند این کشورها مواجه خواهد شد.

در حال حاضر، کشورهای اسلامی منطقه به ۴ دسته تقسیم می شوند:

الف. کشورهایی مانند ایران، لبنان و سوریه که قاطعانه از عملیات طوفان الاقصی حمایت کرده اند.

ب. کشورهایی مانند قطر، ترکیه، کویت، عمان و … که اعلام کرده اند در صورت حمله زمینی به غزه آرام نخواهند نشست و اشغال زمینی غزه را محکوم کرده اند.

ج. کشورهایی مانند عربستان و بحرین که مرددند و اگرچه در کنار حماس نایستاده اند اما اعلام کرده اند طرح عادی سازی روابط با اسرائیل را کنار خواهند گذاشت.

د. کشوری مانند امارات که به نحو تلویحی از اسرائیل حمایت کرد. طبق اعلام رسانه‌ های عبری زبان، عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات در تماسی با یائیر لاپید از رهبران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با اسرائیل ابراز همدردی کرده است.

این تقسیم بندی نشان می دهد اشغال کامل غزه توسط اسرائیل تبعات بدی برای این رژیم خواهد داشت و بسیار محتمل است که باعث درگیری کل خاورمیانه با این رژیم شود. شکی نیست که جنگ زمینی اسرائیل و غزه تمام گروه های جهادی، حزب الله و گروه های مقاومت منطقه را علیه اسرائیل وار جنگ می کند.

همچنین، هنوز مشخص نیست آمریکا این مساله یعنی حمله گسترده زمینی رژیم صهیونیستی به خاک غزه را تایید کند. در نتیجه، حماس با این منطق، عملیات گسترده طوفان الاقصی را شروع کرده و مطمئن است در پایان این عملیات برنده خواهد بود. 

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.