صفحه اصلی / اجتماعی / مینو محرز: سویه جدید اُمیکرون به ایران وارد شده است/ تزریق واکسن توصیه نمی‌شود

مینو محرز: سویه جدید اُمیکرون به ایران وارد شده است/ تزریق واکسن توصیه نمی‌شود

دکتر مینو محرز با اشاره به سویه جدید اُمیکرون در ایران گفت: این سویه در همه جای جهان به سرعت در حال انتشار است و در کشور ما هم مشاهده شده است.

وی درباره منشأ این سویه در ایران عنوان کرد: مسافرانی که به اروپا سفر کرده اند یا از این قاره وارد کشور ما شده اند، منشأ ورود این ویروس محسوب می‌شوند.

محرز اضافه کرد: سویه اِریس (Eris) از خانواده اُمیکرون (Omicron) محسوب می‌شود و واکسن‌های مبتنی بر سویه کرونای «ووهان» روی آن تاثیری ندارد و توصیه نیز نمی‌شود. اثرگذاری آن روی فرد خفیف است، اما قدرت سرایت بالایی دارد و اگر کسی علائم این سویه را نشان داد، بهتر آن است بین ۳تا ۵روز خود را ایزوله کرده و به محل کار یا تحصیل نرود تا چرخه سرایت به تدریج قطع شود.

عضو سابق کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین یادآور شد: علائم این سویه جدید کاملا به سرماخوردگی‌های عادی شباهت دارد و بعضا هم بدون علامت است. اما مدت زمان درمان آن کوتاه است. تاکنون نیز در سطح کشور موارد منجر به بستری براساس این سویه گزارش نشده است.

محرز در پایان با اشاره مجدد به عدم تزریق واکسن کرونا در این سویه خاطرنشان کرد: واکسن‌های تولیدی برای کرونای ووهان اثرگذاری حدود ۹۰درصدی داشت. اما همین واکسن‌ها در کرونای اُمیکرون اثرگذاری ۴۰درصدی داشته است و این نشان می‌دهد با تغییر هر سویه، کارایی واکسن‌ها نیز تغییر می‌کند و بنابراین تزریق واکسن در سویه اِریس توصیه ما نخواهد بود و صرفا ماسک، شستن مداوم دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی در اماکن عمومی همچنان توصیه می‌شود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.