صفحه اصلی / آموزش عالی / مدیریت سفر اربعین باید کاملاً مردمی باشد

مدیریت سفر اربعین باید کاملاً مردمی باشد

به گزارش دانستنی نیوز، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار جمعی از بانوان موکب‌دار اربعین که صبح امروز (پنجشنبه، ۲۶ مرداد ماه) در قرارگاه امام رضا (ع) در تهران برگزار شد، با بیان اینکه دغدغه‌های موجود درباره حوزه بانوان در موکب‌ها را از دو بُعد وظیفه خدمتگزاری جهادی و قانونگذاری دنبال خواهم کرد، گفت: هرگاه در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، مدیریتی، اجتماعی و در هر بخش دیگری، کار را از مردم گرفتیم، در آنجا شکست خوردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو موضوع ایمان به سنت‌های الهی و مردم، رمز پیروزی انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: ایمان و باور به سنت‌های الهی تحت تأثیر هیچ شرایط نظامی، سیاسی، اجتماعی و غیره قرار نگرفته و تحویل و تبدیل نمی‌شود؛ البته این موضوع به معنای عدم تلاش و تصمیم‌گیری نیست بلکه باید با تمام عِدّه و عُدّه خود فعالیت کرده و باید به گونه‌ای عمل کنیم که شامل «من حیث ما لایحتسب» شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه عنصر دوم مردم هستند که هر کاری را می‌توانند انجام دهند، عنوان کرد: دولت‌ها نباید در امورات مردم دخالت کنند بلکه باید اجازه دهند مردم امورات مختلف را انجام دهند و دولت‌ها صرفاً باید کمک کرده و تنظیم‌گری و تسهیل‌گری کنند.

وی در همین زمینه به مقایسه برگزاری حج با اربعین پرداخت و گفت: هر سال حدود ۸۰ هزار نفر زائر به حج اعزام می‌کنیم که برای آن سازمان و تشکیلات درست کرده‌ایم و یک سال تلاش می‌کنیم تا این تعداد زائر به سفر حج بروند و ۲ میلیون نفر هم از سراسر جهان برای انجام مناسک حج به عربستان می‌آیند که تجهیزات و امکانات زیادی برای این تعداد زائر از سوی این کشور تأمین می‌شود.

قالیباف اضافه کرد: از سوی دیگر سفر اربعین را می‌بینیم که جمعیت چند میلیونی از هفته اول ماه صفر به عراق می‌روند و تا هفته پایانی این ماه نیز ادامه دارد و جنس این کار به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را در سازمانی از جنس دولتی دنبال کرد و باید کاملاً مردمی دنبال شود؛ از این رو باید نگاه خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم که به این موضوع اعتقاد داشته باشیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با انتقاد از اینکه ما از ظرفیت بانوان کشور به درستی استفاده نکرده‌ایم، اظهار داشت: یک مورد از نتایج تحولی که امام (ره) ایجاد کردند این است که امروز بیش از ۶۰ درصد قبولی‌های کنکور را بانوان تشکیل می‌دهند که تحصیل کرده و آموزش می‌بینند و خلاقیت، ظرفیت و مدیریت دارند اما عملاً از این ظرفیت آنطور که شایسته است در کشور استفاده نمی‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مهم‌ترین رسالت و وظیفه بانوان نقش مادری است چرا که ستون اصلی خانواده برای حفظ آن هستند که رکن رکین جامعه بوده و هیچ موضوعی نباید روی آن سایه بیاندازد، عنوان کرد: این به این معنا نیست که بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی حضور نداشته باشند و دلیل نمی‌شود از این عرصه غفلت شود و هرگز نباید فعالیت در این حوزه به گونه‌ای باشد که از ضرورت فلسفه اصلی مادری غفلت کرده و یا در آن کم بگذاریم و باید هر کدام در جای خود دنبال شود.

قالیباف همچنین با بیان اینکه واقعیت این است که جوهره اربعین به خودی خود زنانه است، یادآور شد: حضرت زینب (س) از روز عاشورا تا اربعین به گونه‌ای عمل کرد که ما امروز تمام ابعاد و شئونات آن را در زندگی خود می‌بینیم. این حرکت از سوی یک زن اتفاق افتاد از این رو به طریق اولی، جوهره یک زن بر آن غلبه دارد اما امروز آنچنان که شایسته است به آن توجه نکرده‌ایم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به اهمیت رویداد اربعین، گفت: اتفاقات سال گذشته کشور ریشه در موضوعات فرهنگی و تربیتی دارد؛ وقتی حرف از دهه هفتادی‌ها، هشتادی‌ها و نودی‌ها می‌زنیم باید به این مسیر از این منظر توجه کنیم که اربعین بزرگ‌ترین فرصت فناوری اجتماعی و فرصتی تاریخی است که خداوند در فرهنگ قرآنی و در مکتب اهل بیت (ع) و از عاشورا تا امروز برای ما قرار داده است.

وی با اشاره به فرمایش امام (ره) که «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، عنوان کرد: این همان فناوری اجتماعی است که باعث شده ما اربعین را به درستی انجام دهیم. از واقعه عاشورا چندین سال گذشته اما امروز این موضوع نوآورانه‌ترین موضوعی است که می‌توانیم از این طریق همچنان در خیمه گاه امام حسین (ره) و اربعین همه را با هر سلیقه‌ای گرد هم جمع کنیم.

رئیس مجلس اضافه کرد: حتی غیرمسلمانان نیز در این خیمه گاه جمع می‌شوند و فصل مشترکی در تمام ابعاد در این خصوص داریم و اراده‌ای متناسب با باورها و اراده‌های ما با انقلاب اسلامی و اسلام سیاسی حضرت امام (ره) وجود دارد؛ امامی که جز برای خدا گامی برنداشت و جز برای خدا کلامی نگفت و این تحول عظیم را ایجاد کرد لذا ما باید از این مسیر برای تحول اجتماعی در کشورمان استفاده کنیم که دشمن در همین جنگ ترکیبی بر همین نقطه متمرکز شده است.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه امروز دشمن از ورود به عرصه‌های نظامی علیه ایران منصرف شده است، گفت: دشمن ده‌ها اقدام نظامی و امنیتی علیه ایران صورت داد و حتی در سال ۶۰ مقامات اجرایی کشور نظیر شهید بهشتی و شهید رجایی را به شهادت رساند؛ همچنین آنها بارها مردم را مورد حملات تروریستی قرار دادند و حوادث کردستان را رقم زدند و… اما در نهایت از این موضوع منصرف شده و امروز به نقطه ضعف ما که مشکلات اقتصادی است از طریق جنگ ترکیبی ورود پیدا کرده‌اند که همه ما نیز شاهد این آسیب در همه نقاط شهر و محله‌هایمان هستیم.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که اربعین صرفاً برای اول تا ۲۰ ماه صفر نیست بلکه فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی دارد که می‌توانیم از آن در تمام سال استفاده کنیم، گفت: از عنایات الهی است که فرصت‌های منحصر به فرد و ویژه‌ای در عاشورا و اربعین قرار گرفته و همه می‌توانند در خیمه‌گاه آن جمع شوند. ما باید برای استفاده از این فناوری اجتماعی، ابزارهای فناوری نوین امروز را به گونه‌ای فراهم کنیم که سبک زندگی اربعینی را در همه شئونات زندگی خود و برای همه نسل‌ها در سنین و اقشار مختلف داشته باشیم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه از ویژگی‌های هیأت‌های عاشورایی و مذهبی این است که هیچگاه دولتی نشد و حتی اگر در بخش‌های دولتی پرچم سیاه نزنند، مردم ارادت خود به امام حسین (ع) را نشان می‌دهند و با وجود فشارهای اقتصادی باز هم مردم پرچم امام حسین (ع) را به اهتزاز در می‌آورند، اذعان داشت: ما به سهم خود به ویژه در قرارگاه جهادی امام رضا (ع) برای حوزه اربعین در تلاشیم تا حرکت اربعینی که جوهره و جنس آن زنانه بوده و حضرت زینب (س) پرچمدار آن است را ادامه دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه امیدواریم امروز در این فناوری اجتماعی پرچم اربعین در دست شما بانوان باشد، خاطرنشان کرد: ما نیز در قرارگاه برای ادامه این فرهنگ که تنها راه نجات ما در عرصه‌های مادی و معنوی است، تلاش می‌کنیم. منتظران واقعی کسانی هستند که برای رشد این فرهنگ و در این مسیر حرکت می‌کنند و می‌دانیم که یاد شهدا، نام شهدا، فرهنگ اهل بیت (ع)، فلسفه و عظمت امت اسلامی از این دالان خواهد گذشت از این رو باید دست به دست یکدیگر داده تا توفیق پیدا کنیم و از لحظات عمر خود غفلت نکنیم.

فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان، زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان و رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و مهدی مسکنی معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه حضور داشتند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.