صفحه اصلی / اجتماعی / ناوهای آمریکا، حامی اسرائیل در جنگ غزه/ تنش در دریای سرخ، مدیترانه و خلیج فارس/ خطر جنگ دریایی شدت گرفته است

ناوهای آمریکا، حامی اسرائیل در جنگ غزه/ تنش در دریای سرخ، مدیترانه و خلیج فارس/ خطر جنگ دریایی شدت گرفته است

به گزارش خبر فوری، جنگ غزه بعد از چند روز  آتش بس، مجددا از سر گرفته شد. رژیم صهیونیستی در حالی حملات خود به غزه را شدت بخشیده که ایالات متحده نیز از آن حمایت می کند. آمریکا در هوا و دریا حامی تل آویو است. الجزیره قطر در گزارشی به موضوع حمایت دریایی آمریکا از اسرائیل پرداخته است.

بر اساس گزارش الجزیره، حضور دریایی آمریکا در دریای مدیترانه، دریای سرخ و خلیج فارس جهت حمایت اسرائیل است و این امر خطر درگیری جبهه مقاومت و آمریکا را به خصوص در نزدیکی خلیج فارس و دریای سرخ تشدید می کند.

در زیر خلاصه ای از مقاله الجزیره ترجمه و ارائه می گردد.

ناوهای آمریکایی در راه منطقه/ واشنگتن، حامی تل آویو

تنها دو روز پس از شکستن حصار مرزی اطراف نوار غزه توسط جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در تاریخ ۷ اکتبر، تحت عنوان عملیات طوفان الاقصی، ایالات متحده ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد فورد را به سمت منطقه حرکت داد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که به منظور تقویت بازدارندگی منطقه ای، دستور حرکت ناو و گروهی از شناورهای نیروی دریایی از جمله یک ناوشکن موشکی به شرق مدیترانه را صادر کرده است. در ۱۳ اکتبر، پنتاگون اعلام کرد که مهمات و تجهیزات دریایی مختلفی را در اختیار اسرائیل قرار می دهد و در پاسخ به حملات جنبش حماس، نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه را به نفع اسرائیل تقویت می کند.

در ۲۳ اکتبر، ماهواره ها ناو یو اس اس جرالد فورد را در غرب جزیره قبرس به همراه سه کشتی دیگر نیروی دریایی ردیابی کردند.

ایالات متحده آمریکا مدتی بعد از ورود یو اس اس جرالد فورد به شرق مدیترانه از احتمال ارسال ناو هواپیمابر دوم به نام یو اس اس آیزنهاور از پایگاه دریایی نورفولک در ویرجینیا به مدیترانه خبر داد.

ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد فورد که در ۵ نوامبر وارد مدیترانه شرقی شد، توسط یک گروه ضربتی شامل رزمناو موشک هدایت شونده یو اس اس فیلیپین سی و ناوشکن موشک هدایت شونده یو اس اس گراویلی ۱۰۷ و چند ناوشکن و اسکادران همراهی شد.

مقامات آمریکایی گفتند که هدف از ارسال این دو ناو هواپیمابر، بازدارندگی ایران و حزب الله از ورود به درگیری ها است. با این حال، یکی از مقامات وزارت دفاع ترکیه در ۱۹ اکتبر به الجزیره گفت که مقامات آمریکایی به آنها اطلاع دادند که هدف از ارسال تجهیزات دریایی جلوگیری از فرار احتمالی از غزه است.

خطر جنگ دریایی در منطقه شدت گرفته است

حضور شناورهای نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه با توقیف تعدادی از کشتی های تجاری اسرائیل در هنگام عبور از دریای سرخ و خلیج عدن همراه شد. در ۱۹ نوامبر، گروه انصارالله در یمن از توقیف کشتی “گلکسی لیدر” متعلق به یک تاجر اسرائیلی خبر دادند. در بیانیه گروه حوثی آمده است که انواع کشتی‌های حامل پرچم اسرائیل و کشتی‌های متعلق یا وابسته به شرکت‌های اسرائیلی را “به دلیل تجاوزات اسرائیل به نوار غزه” هدف قرار خواهد داد.

در ۲۲ نوامبر، فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه ای  گفت که “چند پهپاد تهاجمی” از مناطق تحت کنترل حوثی ها در یمن پرتاب شده است. این فرماندهی گفت که ناوشکن توماس هادنر در ۱۵ نوامبر پهپاد دیگری را که “به سمت کشتی در حرکت بود” سرنگون کرده است.

با اعلام ورود ناو هواپیمابر یو اس اس آیزنهاور به آب های خلیج فارس در ۲۶ نوامبر، حمله ای دیگر در سواحل خلیج عدن به یک نفتکش متعلق به یک تاجر اسرائیلی انجام شد. نفتکش «سنترال پارک» متعلق به شرکت «زودیاک مارین» وابسته به خانواده اسرائیلی «اُفر» بوده است. این حمله نیز توسط انصارالله ترتیب داده شد.

روز بعد، فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که دو موشک بالستیک از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سمت ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در خلیج عدن شلیک شده است.  در بیانیه‌ ارتش آمریکا آمده است که این دو موشک در خلیج عدن در فاصله ۱۰ مایلی ناوشکن آمریکایی بدون آسیب وارد کردن به ناوشکن آمریکایی، سقوط کرده است.

در همان روز، پت رایدر، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که تیم یو اس اس میسون پنج نفر را که گمان می رود سومالیایی هستند پس از ناکامی در توقیف یک نفتکش اسرائیلی دستگیر کرده است. رایدر به خبرنگاران گفت: “پنج مرد مسلح سعی کردند با قایق کوچک خود فرار کنند. میسون مهاجمان را تعقیب کرد و در نهایت منجر به تسلیم شدن آنها شد.” رایدر ادامه داد: “طبق نشانه های اولیه، این پنج نفر سومالیایی بوده اند.”

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.