صفحه اصلی / اجتماعی / نزدیکی تهران و واشنگتن به منطقه قرمز/ ایران و آمریکا وارد جنگ مستقیم می شوند؟

نزدیکی تهران و واشنگتن به منطقه قرمز/ ایران و آمریکا وارد جنگ مستقیم می شوند؟

به گزارش خبر فوری، اختلافات و درگیری ها بین نیروهای متحد ایران و آمریکا شدت گرفته و با گسترش جنگ در غزه ممکن است بین جبهه مقاومت و آمریکا و متحدانش درگیری های جدی و مستقیم شکل بگیرد (اینجا بخوانید).

به جز شهادت شهید سید رضی موسوی توسط اسرائیل، درگیری های حزب الله و اسرائیل ادامه دارد، انصار الله در دریای سرخ به نفتکش ها و ناوهای اسرائیلی حمله می کند و در عراق نیز بین نیروهای آمریکایی و مقاومت، چند درگیری به وقوع پیوسته است.

پایگاه رادیو ملی عمومی آمریکا (NPR) در مصاحبه ای که با تحلیلگر و خبرنگار خود، روث شرلوک (Ruth Sherlock) داشته به ابعاد این درگیری پرداخته است. گروه ترجمه خبر فوری، این مصاحبه را ترجمه کرده و ارائه می دهد:

نزدیک شدن ایران و آمریکا به منطقه خطر/ درگیری مستقیم به وقوع می پیوندد؟

مجری: شب گذشته، ایالات متحده در پاسخ به حمله ای که به مجروح شدن سه نظامی آمریکایی انجامید، شروع به حملات هوایی خود به مقر شبه نظامیان عراقی کرد. این درگیری در حالی آغاز شد که از زمان آغاز جنگ غزه، درگیری ‌ها بین نیروهای متحد ایران و ایالات متحده و اسرائیل افزایش یافته است. روث شرلوک، تحلیلگر و خبرنگار پایگاه NPR این تحولات را پوشش می دهد و اکنون قصد داریم نظر او را درباره درگیری های متحدان ایران و آمریکا بدانیم…. سلام روث.

روث شرلوک: سلام

مجری: در مورد درگیری های اخیر در عراق، چه اطلاعاتی می توانی به ما بدهی؟

روث شرلوک: جو بایدن دستور این حملات هوایی را که در سه مکان مختلف در عراق صورت گرفته، داده است. ایالات متحده مدعی است این حملات علیه گروه های نظامی مورد حمایت ایران در کشور عراق صورت گرفته است. در واقع، حملات هوایی ایالات متحده پاسخ به حمله هواپیمای بدون سرنشینی بود که دو روز قبل علیه یک پایگاه هوایی آمریکا در شمال عراق صورت گرفت. در جریان این حمله پهپادی سه سرباز زخمی شدند که حال یکی از آنان وخیم گزارش شده است.

ایالات متحده حدود ۲۰۰۰ سرباز در عراق و ۹۰۰ سرباز در شمال سوریه دارد و پنتاگون می گوید در هفته های اخیر ده ها حمله (بیش از ۹۰ حمله) علیه این نیروها توسط گروه های مورد حمایت ایران {جبهه مقاومت}صورت گرفته است.

مجری: روث؛ دولت عراق در مورد این حملات هوایی که ایالات متحده در خاک این کشور انجام داده، چه گفته است؟ موضع رسمی مقامات عراقی چیست؟

روث شرلوک: دفتر نخست وزیر عراق با بیانیه ای به شدت تند، حملات هوایی ایالات متحده را محکوم کرد. در این حملات ظاهراً یک شبه نظامی کشته شده است، اما حداقل ۱۸ نفر دیگر از جمله تعدادی غیرنظامی و پلیس عراقی نیز زخمی شده اند. دولت عراق این حملات را یک اقدام آشکارا خصمانه خوانده و اعلام کرده که این اقدام “روابط دوجانبه” بین عراق و ایالات متحده را تضعیف می کند.

مساله پیچیده اینجاست که دولت عراق به شدت در تلاش است تا روابط خود را با ایالات متحده و ایران متعادل کند و به همین دلیل، نخست وزیری عراق هشدار داده که تبادل آتش بین آمریکا و ایران باعث بی ثباتی سیاسی و امنیتی عراق می شود.

این مساله (یعنی درگیری متحدان آمریکا و ایران) فقط در عراق اتفاق نمی افتد. ما شبه‌نظامیان حوثی (انصارالله) در یمن را هم داریم که متحد ایران هستند و (بعد از جنگ اسرائیل و غزه) به کشتی ‌های اسرائیلی در دریای سرخ شلیک می ‌کنند. ایالات متحده رهبری یک ائتلاف دریایی برای دفاع از کشتی ها و نفتکش های متحدان خود را بر عهده گرفته و ممکن است میان این گروه متحد ایران و آمریکا درگیری شکل بگیرد. همچنین، اسرائیل و سربازان حزب‌الله لبنان، که توسط ایران نیز حمایت می ‌شوند، تقریباً هر روز تبادل آتش دارند و این درگیری ها منجر به تخلیه مناطق مسکونی و خروج هزاران غیرنظامی از اراضی اطرف مرز لبنان و اسرائیل {فلسطین اشغالی} شده است.

مجری: آیا این درگیری ها و اختلافات می تواند از کنترل خارج شود و منجر به رویارویی مستقیم ایالات متحده و اسرائیل با ایران شود؟

شرلوک روث: از زمانی که اسرائیل یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران {شهید سید رضی موسوی} را در سوریه مورد هدف قرار داده، نگرانی ها در مورد درگیری مستقیم واقعا افزایش یافته است. رسانه‌ های دولتی ایران، هم از قول رئیس‌جمهور این کشور و هم به نقل از مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته اند که اسرائیل «تقاص و بهای اقدام خود را خواهد پرداخت». البته بسیاری از تحلیلگران معتقدند که نه اسرائیل، نه ایالات متحده و نه ایران واقعاً نمی خواهند درگیری های اخیر را به یک جنگ بزرگ تبدیل کنند. تاکنون حملات و پاسخ ها نسبتاً محدود بوده است اما این یک وضعیت بسیار ناپایدار است و به راحتی می تواند از کنترل خارج شود.

مجری: روث شرلوک از NPR . متشکرم.

روث شرلوک: متشکرم.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.