صفحه اصلی / آموزش عالی / چرا بحران در رژیم صهیونیستی فراتر از اصلاحات قضایی است؟

چرا بحران در رژیم صهیونیستی فراتر از اصلاحات قضایی است؟

به گزارش دانستنی نیوز به نقل از المیادین، یکی از ریشه‌های بحران رژیم صهیونیستی در هویت دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو نهفته است. این امر با تداوم تظاهرات متعدد در مناطق مختلف و خواستار سرنگونی دولت و برکناری فوری وی آشکار شد. بحران رژیم صهیونیستی عمیق‌تر خواهد شد، زیرا این رژیم به دلیل اختلافات داخلی که جامعه، اقتصاد و امنیت ملی آن را تهدید می‌کند، دوام نخواهد یافت.

در این راستا، «چاک فریلیش»، معاون مشاور امنیت ملی در «اسرائیل» در روزنامه «جروزالم پست» درباره بحرانی که «اسرائیل» از سر می‌گذراند، نوشت: «اسرائیل چگونه امنیت ملی خود را دوباره بازمی یابد؟».

پس از هفته‌ها تظاهرات، اعتراضات و اعتصابات مداوم، برکناری یوآو گالانت، وزیر جنگ ارتش اشغالگر، و رسیدن صحنه در رژیم صهیونیستی به نقطه فلج کامل که اکثر بخش‌ها را تحت تأثیر قرار داد، بنیامین نتانیاهو مجبور شد اصلاحات قضائی را تا ماه آینده به حالت تعلیق درآورد. این امر سوال مهمی را در مورد سناریوهای مورد انتظار پس از به تعویق افتادن بحران اصلاحات قضائی مطرح می‌کند، آیا واقعاً بحران محدود به اصلاحات قضائی است یا بسیار عمیق‌تر از آن است؟

نتانیاهو بحران را فقط به تعویق انداخت. به تعویق انداختن بحران همیشه منجر به یافتن راه حل برای آن نمی‌شود و ممکن است منجر به تشدید آن شود و تنش داخلی در جامعه «اسرائیل» اساساً ناشی از اصلاحات قضائی نیست و تا پایان مهلت یک ماهه، خیابان‌های این رژیم از اعتصابات در امان نخواهد بود و تظاهرات ممکن است هر لحظه تجدید شود.

در بعد داخلی، ریشه بحران «اسرائیل» که منجر به تظاهرات و اعتصابات خیابانی شد، در هویت دولت دست راستی به رهبری نتانیاهو نهفته است. این امر با تداوم تظاهرات متعدد در مناطق مختلف برای سرنگونی دولت نتانیاهو و کناره گیری فوری آن مشهود بود.

در بعد خارجی، این امر از طریق حمایت خارجی گروه‌های یهودی در آمریکا و اروپا برای ادامه چنین تظاهراتی آشکار شد، این در حالی است که مشکل دولت آمریکا با راست افراطی در عدم کنترل نتانیاهو بر دولت، سیاست‌ها و رفتارش در منطقه بر می‌گردد.

این موضوع در اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا منعکس شد که در آن وی به صراحت گفت که مایل نیست در آینده نزدیک از نتانیاهو برای بازدید از کاخ سفید دعوت کند. سایت آمریکایی «اکسیوس» پیشتر فاش کرده بود که روابط آمریکا و «اسرائیل» کمتر از ۳ ماه پس از بازگشت نتانیاهو به قدرت در «اسرائیل» به یک بحران کامل تبدیل شده است.

رژیم صهیونیستی در یک بحران داخلی و خارجی در حال غرق شدن است؛ در داخل به مرحله درگیری بین دو اپوزیسیون و ائتلاف حاکم رسیده است و بحران کنونی به انباشت بی ثباتی سیاسی که سال‌ها تجربه کرده و ناتوانی آن در تشکیل یک ساختار سیاسی منسجم بر می‌گردد. بحرانی که باعث شد ظرف سه سال، ۴ بار انتخابات کنست برگزار شود. این امر با دوباره به قدرت رسیدن نتانیاهو، بیش از پیش عمیق‌تر گردید.

در بعد خارجی و به ویژه در روابط بین‌الملل و آنچه که برای گسترش روابط عادی‌سازی با کشورهای عربی منطقه برنامه‌ریزی کرده بود، رژیم صهیونیستی در حال تجربه یک پسرفت است.

جنبه‌های دیگری از واقعیت بحران در رژیم صهیونیستی وجود دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از بحران طبقاتی و اختلافات اجتماعی گرفته تا بحران اقتصادی و قومیتی که ترکیب «اسرائیل» را تحت تأثیر قرار داده است. بحرانی که آن را به وضعیت بی سابقه‌ای از چندپارگی و فرسایش رسانده است.

تعلیق اصلاحات قضائی صحنه را برای بازخوانی عمیق سناریوهای مورد انتظار در «اسرائیل» باز می‌کند، زیرا همه نشانه‌ها حاکی از ایجاد شکاف‌های داخلی بیشتر در این رژیم است. بحرانی که فقط به موضوع اصلاحات قضائی که نتانیاهو اصرار بر ادامه آن داشت متوقف نمی‌شود.

وضعیت «اسرائیل» به حالت قبلی و وجهه عادی خود برنمی‌گردد و تنش موجود تا حد زیادی ادامه می‌یابد. و این توافقی که بین نتانیاهو و بن گویر برای تشکیل شبه‌نظامیان مسلح با نام «گارد ملی» ایجاد شد، با مخالفت بزرگ‌تری از سوی تظاهرکنندگان روبرو خواهد شد. آنها شبه نظامیان گارد ملی را ابزاری برای تحمیل حاکمیت راست افراطی در «اسرائیل» می‌دانند.

پس از بحران اخیر و با توجه به توانایی احزاب چپ صهیونیستی در فشار و فلج کردن بخش‌های بزرگ و مهم در «اسرائیل»، نتانیاهو سعی خواهد کرد که از ورود به مسائلی که بقای دولتش را به خطر می‌اندازد، خودداری نماید. اما اعتصابات خیابانی در «اسرائیل» که طی روزهای گذشته بسیار گسترده شد و فشار آشکاری بر نتانیاهو وارد کرد، در آینده نیز صحنه پیچیده سیاسی در این رژیم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این در حالی است که دولت راست افراطی در وضعیت ضعف و از هم پاشیدگی خواهد ماند.

این موضوع که ائتلاف چپ بتواند خیابان‌های رژیم صهیونیستی را بسیج کند و در مقابله با ائتلاف راست افراطی مؤثر باشد و اصلاحات قضائی را به حالت تعلیق درآورد، در «اسرائیل» بی سابقه است و به همین خاطر روزهای آینده این رژیم بسیار پر مسئله خواهد بود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.