صفحه اصلی / دسته‌بندی نشده / گرمسار دیار تاریخ فرهنگ،طبیعت

گرمسار دیار تاریخ فرهنگ،طبیعت

 

  زیبا و بی نظیری برخوردار است که دیدگان هر آدمی را مدهوش خود می کند

گزارش دانستنی نیوز به نقل از خبرگزاری مهر

کرونا همه چیز را تغییر داد از جمله اقتصاد گردشگری؛ دوران کرونا دوران گردشگری ارزان قیمت مبتنی بر بوم گردی می‌دانند دورانی که دیگر خبری از تجمل، هتل‌های گران قیمت و اقامتگاه‌های لوکس نیست بلکه یک خانواده چهار نفری باید در طولانی‌ترین مدت با کمترین هزینه، گردشگری کامل را به لحاظ تاریخ، موزه، طبیعت و … داشته باشد.

مشکل عمده میراث فرهنگی استان سمنان نیز سال‌ها است همین باور است که به جای شناساندن مسیرهای کوتاه ارزان گردشگری کماکان مدیریت این مجموعه در تلاش است تا هتل و اقامتگاه‌ها را توسعه دهد در حالی که شرایط در دوران بعد از کرونا تغییر کرده است امروز دیگر مانند سابق مردم نمی‌توانند میلیون‌ها تومان هزینه هتل‌ها و اقامتگاه‌های استان را بدهند.

گرمسار دیار تاریخ و فرهنگ/ طبیعت زیر پای گردشگران

گردشگری ارزان قیمت

در سلسله گزارش‌هایی تلاش داریم تا به مسیرهای گردشگری ارزان قیمت گردشگری در استان سمنان می‌پردازیم در نخستین گزارش به غرب استان سمنان می‌رویم جایی که گرمسار، دیار کاروانسراها، تاریخ و قدمت و فرهنگ قرار دارد و در واقع مربعی را معرفی می‌کنیم که یک سمت آن تهران، سمت دیگر قم و دو ضلع دیگرش گرمسار و فیروز کوه هستند.

تلاش ما بر این است که کوتاه‌ترین مسیرها با کمترین هزینه‌ها را معرفی کنیم تا یک خانواده تهرانی بداند که با چه هزینه‌های اندکی هم می‌توان به سفرهایی رفت که هم در آن موزه و ابنیه تاریخی و هم طبیعت و صنایع دستی و … باشد.

جاذبه‌های دیدنی

همانطور که در بالا نیز مطرح شد مبدا این سفر سه روزه تهران است. خانواده تهرانی از این شهر به سمت قم حرکت کرده و شهر قم و حرم حضرت معصومه (س) را زیارت می‌کنند. سپس از مسیر قم گرمسار به سمت استان سمنان تغییر مسیر می‌دهند. در این بین در فاصله ۳۰ کیلومتری این مسیر می‌توان از قشلاق البرز دیدن کرد منظره‌ای عجیب که شاید کسی باور نکند که اینجا دروازه کویر است اما این میزان آب و سرسبزی را خود جای داده است.

در کنار قم رود جاذبه‌های گردشگری مانند قلعه سام آباد سایت تاریخی قره تپه نیز وجود دارد در فاصله کوتاهی در یک فرعی به طول ۲۰ کیلومتر رمل‌های شنی دولت آباد هم وجود دارد که آدرس آن را می‌توان از اهالی میرآباد گرفت.

گرمسار دیار تاریخ و فرهنگ/ طبیعت زیر پای گردشگران

زیبایی کویر

این مسیر به سمت گرمسار از جاذبه‌های زیبای دیگری مانند پل دلاک، کاروانسرای سنگی محمد آباد، منطقه پرنده نگری تالاب کویر و کاروانسرای دیر قاچین می‌گذرد که آنقدر جذابیت دارد که دیدگان هر آدمی را مدهوش خود می‌سازد. چشم شهر نخستین مسیر بعد از ورود به استان سمنان است در اینجا مسافران می‌توانند در حصار گلی و روستای گردشگری مهر واله بازدید کنند که منطقه‌ای برای استراحت و حتی اسکان مسافران است.

کویر قنبر آباد و دریاچه سبز و کویر ماسه‌ای گرمسار نیز در این منطقه قرار دارد. دریاچه نمک گرمسار و غارهای نمکی در کنار چشمه نادی دیگر مناظر و گردشگاه‌هایی است که در ادامه به آن می‌رسید بازدید از این غارهای نمکی خود چند ساعتی طول می‌کشد چرا که زیبایی محصور کننده‌ای دارد.

آبشار نمکی

بازدید از آبشار نمکی گرمسار و کوه اژدها که تصاویر آن بسیار در اینترنت معروف شده می‌تواند آخرین ایستگاه گردشگران قبل از شهر گرمسار و اقامت در آن باشد. حالا خانواده تهرانی که یک روز را در قم گذرانده و روز دوم به گرمسار رسیده فرصت دارد تا چند ساعتی هم در شهر گرمسار گردش کند. قلعه پنهان بهرام، بوستان دانشجو، بوستان فرشتگان، بوستان آب نما، امامزاده اسماعیل، ستاره کویر، دریاچه مصنوعی کردوانی و … از جاذبه‌های گردشگری گرمسار هستند و اقامتگاه‌های گردشگری متعددی نیز در این شهرستان وجود دارد که مسافران می‌توانند در آنها اقامت کنند.

همچنین تعدادی بوم گردی با ارزان‌ترین قیمت‌ها در این منطقه وجود دارد که البته به واسطه عدم تبلیغات تجاری از ذکر نام آنها پرهیز می‌کنیم اما با کمترین جست جو می‌توان دست کم ده مورد از آنها را پیدا کرد. مقصد ابتدایی روز سوم می‌تواند روستای پاده آرادان باشد روستای مقصد گردشگری که بسیار زیبا است و تمام امکانات بوم گردی و رفاهی نیز در آن وجود دارد.

حالا ادامه مسیر از آرادان به سمت سمنان خواهد بود تا روستای ده نمک و بناهای تاریخی کاروانسراهای این روستا را دید. شهر بعدی سرخه است در این شهر مقبره علا الدوله سمنانی و پارک سنگی و… جاذبه‌های گردشگری نیز وجود دارد بازدید از مقبره علا الدوله سمنانی از عرفای نامی ایران، حتماً توصیه می‌شود.

گرمسار دیار تاریخ و فرهنگ/ طبیعت زیر پای گردشگران

توقف گاه‌های زیبا

باید دقت داشت که حالا ادامه مسیر نه به سمت سمنان بلکه به سمت فیروز کوه خواهد بود و نخستین توقف گاه نیز در جوار پلیس راه سرخه – فیروز کوه، روستای افتر است. این روستا مکان گردشگری بسیار زیبایی به نام مغاز افتر دارد که دیدن آن به تنهایی ارزش نیم روز وقت صرف کردن را دارد.

در ادامه مسیر وارد استان تهران و شهرستان فیروزکوه خواهید شد و نزدیک‌ترین و دیدنی‌ترین منطقه در این ناحیه آبشار شیخ وزا و سد کلارخان است احتمالاً با رسیدن به سرانزا دیگر شامگاه روز سوم هم فرا رسیده و می‌توان در همین منطقه از اقامت گاه‌های بوم گردی استفاده کرد و یا به فیروزکوه رفت که فاصله آن تنها ۲۵ کیلومتر است اما در صورت ماندن در سرانزا می‌توان از دره معروف این منطقه هم در روز بازدید کرد و سپس به سمت فیروز کوه رفت و ییلاق سرچمن، امیریه، کله سر و امامزاده اسماعیل (ع) را بازدید کرد.

در ادامه مسیر می‌توان ناهار را در سد نمرود یا یا غار دیدنی هرانده میل کرد و سپس به سمت روستای معروف جابان تردد داشت. جاذبه‌های گردشگری فراوانی در این مسیر وجود دارد که آبسرد یکی از آنها است. زرین کوه، امامزاده عبدالله (ع) هم از دیگر مکان‌هایی هستند که می‌توان از آنها بازدید کرد. در ادامه این مسیر بومهن قرار دارد کم کم می‌توان به سمت تهران رفت تا مسیر گردشگری ما در روز چهارم به پایان برسد.

گرمسار دیار تاریخ و فرهنگ/ طبیعت زیر پای گردشگران

۴ روز سفر فقط ۶۴۰ کیلومتر!

در این مسیر تک تک نقاطی که بیان شد دارای بوم گردی‌های ارزان قیمت هستند همچنین تمام این مسیر ۶۴۰ کیلومتر و با مسافت‌های گردشگری نواحی مختلف در نهایت ۷۴۰ کیلومتر مسافت دارد در نتیجه طی این مسیر با مصرف خودروی پژو ۴۰۵ که معمول خودروهای ایران محسوب می‌شود در نهایت ۷۰ لیتر بنزین نیاز است.

اقامت سه شب در بوم گردی‌ها نیز بیش از دو و نیم میلیون تومان برای یک خانواده چهار نفری تمام نمی‌شود زیر بوم گردی‌ها از شبی ۶۵۰ هزار تومان الی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بعلاوه یک وعده غذا هستند و اگر بر فرض غذا را هم حساب نکرد می‌توان برای غذای یک خانواده چهار نفره در چهار روز سه میلیون تومان در نظر گرفت.

در خاتمه باید گفت این سفر برای هر نفر طی چهار روز دو میلیون تومان هزینه خواهد داشت که هزینه‌ای به مراتب کمتر از مسافرت‌هایی است که تنها هزینه اقامت یک خانواده چهار نفری در آن برای چهار روز به تنهایی بین پنج تا ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد. در ادامه به مسیر گردشگری دیگر استان سمنان نیز خواهیم پرداخت مسیرهایی که اولاً کوتاه باشند و در ثانیه کمترین هزینه ممکن را برای یک خانواده چهار نفره در پی داشته باشد

 

این مطالب را نیز ببینید!

روایتی آماری از عملکرد حلقه وصل ملت و دولت – پایگاه خبری دانستنی آنلاین

Originally posted 2022-08-27 08:44:19. روزی که آیت‌الله رئیسی در  انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم شعار خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.