صفحه اصلی / اجتماعی / ۱۰ دانستنی شگفت انگیز در مورد درختان که باید بدانید !

۱۰ دانستنی شگفت انگیز در مورد درختان که باید بدانید !

به گزارش دانستنی نیوز،

خیلی چیزها در مورد درختان وجود دارد که احتمالا هرگز نمی دانستید. در دانستنی نیوز ۱۰ دانستنی شگفت انگیز در مورد یکی از بزرگترین هدایای طبیعت را برای شما آماده کرده ایم. با ما همراه باشید.

دانستنی ها

۱. درختان تنها در ۱۰ درصد از کل تاریخ زمین وجود داشته اند

زمین ممکن است ۴.۵ میلیارد سال قدمت داشته باشد – اما حتی اشکال اولیه گیاهان (مانند خزه‌ها) فقط در ۴۷۰ میلیون سال پیش ظاهر شدند. گیاهان بزرگتر در حدود ۴۲۰ میلیون سال پیش به وجود آمدند، اما ده ها میلیون سال دیگر طول کشید تا درختان بلندتر از ۱ متر رشد کنند.

۲. برخی از گونه های درختی هرگز در پیری نمی میرند

بله، برخی از گونه های درخت در واقع از نظر بیولوژیکی جاودانه هستند! این بدان معنا نیست که آنها در نهایت به دلایل دیگر نمی میرند – اما پیری یکی از آنها نیست. 

درختان برای جوان ماندن ابدی ترفندهای زیادی در آستین خود دارند. آنها توانایی قابل توجهی برای به تاخیر انداختن و به حداقل رساندن اثرات پیری با جایگزینی قطعاتی که از دست داده‌اند، ایجاد کرده‌اند – و حتی می‌توانند روی بافت مرده خود بسازند. در واقع، تنه یک درخت بسیار قدیمی ممکن است ۹۵ درصد مرده باشد، اما روی آن رشد می کند!

۳. برخی از درختان سقف رشد ندارند

درختی با گونه ای از چوب سرخ به نام هایپریون وجود دارد که ارتفاع آن ۱۱۶ متر است.

این چوب قرمز ساحلی به قدری بلند است که بالای آن حتی از روی زمین هم دیده نمی شود. این گونه که در یک نقطه مخفی در پارک ملی ردوود، کالیفرنیا واقع شده است، گونه ای است که سقف رشد واقعی ندارد.

در واقع، رشد آنها تنها زمانی متوقف می شود که بالاترین برگ هایشان از تشنگی می میرند. این زمانی اتفاق می‌افتد که فشار اتمسفر در چنین ارتفاعی مانع از انتقال مواد مغذی و آب از ریشه تا برگ‌ها شود.

۴. درختان برای دفع شکارچیان به یکدیگر کمک می کنند

 برخی از گونه‌های درختی می‌توانند سیگنال‌های شیمیایی هوابرد را به یکدیگر ارسال کنند تا در مورد تهدیدات وارده مانند حشرات هشدار دهند. سپس نزدیکترین همسایگان آنها تانن تولید می کنند که طعم برگ های آنها را برای شکارچیان که نزدیک می شوند تلخ می کند.

این سیگنال های هوابرد همچنین می توانند به روش دیگری کار کنند که حتی چشمگیرتر است. به این دلیل که درختان می توانند شکارچیان یا انگل هایی را که آفت مهاجم را از بین می برند جذب کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که درختان سیب تحت حمله کرم ها می توانند مواد شیمیایی آزاد کنند که پرندگان کرم خوار را جذب می کند.

۵. درختان «اینترنت» ویژه خود را برای برقراری ارتباط دارند

درختان می توانند با یکدیگر “صحبت” کنند و حتی مواد مغذی مشترکی دارند. آنها موفق به انجام این کار از طریق یک سیستم زیرزمینی باورنکردنی ایجاد شده توسط قارچ های خاک می شوند. 

نوع خاصی از قارچ های میکوریزی روی ریشه بسیاری از درختان زندگی می کنند. آنها به درختان کمک می کنند تا آب و مواد مغذی را از خاک جذب کنند – اما همچنین در مقیاس بسیار بزرگتر مانند اینترنت زیرزمینی برای اتصال کل جنگل ها کار می کنند. اساساً، قارچ‌ها به درختان کمک می‌کنند تا یک پلتفرم بزرگ و به هم پیوسته را برای برقراری ارتباط و اشتراک منابع ایجاد کنند.

این بدان معنی است که درختان مسن تر و بزرگتر را می توان به صدها درخت جوانتر در اطراف خود متصل کرد. سپس می‌توانند مواد مغذی، آب و حتی هر کربنی را که استفاده نمی‌کنند از طریق شبکه قارچ‌ها به نهال‌های کوچک‌تر بفرستند – که می‌تواند بقای نهال را تا ۴ برابر افزایش دهد. 

۶. درختان “ملیت” دارند

به طرز شگفت انگیزی، بیش از نیمی از تمام گونه های درختی تنها در یک کشور وجود دارند – به طور دقیق، تقریباً ۵۸ درصد. در واقع، یک مطالعه نشان داده که بسیاری از آنها به طور طبیعی فقط در مرزهای یک کشور وجود دارند – برزیل، کلمبیا و اندونزی بیشترین تعداد را برای گونه‌های درختی بومی دارند.

در حال حاضر حدود ۶۰۰۰۰ گونه درخت در جهان وجود دارد – و از این تعداد، حدود ۳۰۰ گونه به شدت در معرض خطر انقراض هستند و کمتر از ۵۰ گونه در طبیعت باقی مانده است.

۷. برگ های درخت رازهای رنگارنگی را پنهان می کنند

برگها فقط سبز نیستند – حتی اگر در بیشتر سال به این شکل ظاهر شوند. در واقع برگها به طور طبیعی قرمز، زرد، نارنجی، بنفش و سبز هستند. فقط یک ماده شیمیایی به نام کلروفیل (که باعث سبز شدن برگها می شود) تا زمانی که برگها کمتر نور خورشید را دریافت کنند، غالب است. وقتی این اتفاق می‌افتد، کلروفیل زیاد تولید نمی‌شود و باعث می‌شود رنگ سبز محو شود و رنگ‌های دیگر آشکار شوند. این فرآیند با آب و هوای خشک و نور خورشید کمک می کند، که به تولید قند بیشتر در برگ ها کمک می کند تا آنها را به رنگ قرمز روشن تر تبدیل کند.

۸. درختان مواد شیمیایی آزاد می کنند که می تواند ما را شادتر کند

ثابت شده است که فقط نگاه کردن به درختان باعث می شود احساس شادی، استرس کمتر و خلاقیت بیشتری داشته باشیم. این تا حدودی به این دلیل است که آنها مواد شیمیایی به نام فیتونسیدها را آزاد می کنند. تحقیقات نشان داده است که وقتی آنها را تنفس می کنیم، می تواند اثرات شگفت انگیزی داشته باشد، کاهش فشار خون، کاهش سطح اضطراب و افزایش آستانه درد – و حتی می تواند سطح پروتئین های ضد سرطان ما را افزایش دهد!

۹. درختان برای قرن ها مورد پرستش بوده اند

در زمان ها قدیم درباره درختان افسانه های زیادی وجود داشته و انسان های بت پرست معتقد بودند که ارواح مهربان در درختان زندگی می کنند. 

تصور می شد که ضربه زدن به تنه درختان روح را برای محافظت بیدار می کند و این منجر به ضرب المثل “بزنم به تخته” شد که هنوز هم از آن استفاده می کنیم!

۱۰. تعداد درختان روی زمین تقریبا ۴۲۲ برابر مردم است

مطالعه محققان دانشگاه ییل نشان داد که بیش از ۳ تریلیون درخت روی زمین وجود دارد که ۴۲۲ برابر تعداد مردم است. این رقم بسیار چشمگیر به نظر می رسد، تا زمانی که در نظر بگیرید که از آغاز تمدن بشری (حدود ۱۱۷۰۰ سال پیش) تعداد کل درختان روی زمین حدود ۴۶٪ کاهش یافته است. 

درختان با سرعتی نگران کننده از سیاره ما ناپدید می شوند. متأسفانه سالانه حدود ۱۵ میلیارد درخت به دلیل جنگل زدایی و تغییر کاربری زمین از بین می رود. کشاورزی، چرای دام، استخراج معادن و حفاری بیش از نیمی از جنگل زدایی را تشکیل می دهند – با شیوه های جنگلداری ناپایدار، آتش سوزی های جنگلی و شهرنشینی بقیه را تشکیل می دهند.


لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=132129

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.