صفحه اصلی / دانش و فناوری / علم / حل معمای کج بودن مدار ماه توسط دانشمند ایرانی
حل معمای کج بودن مدار ماه توسط دانشمند ایرانی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

حل معمای کج بودن مدار ماه توسط دانشمند ایرانی

#معما_کجی_مدار_ماه #دانستنی #بیشتر_بدانیم

یافته‌های جدید یک دانشمند ایرانی حاکی از آن است که مدار ماه در اثر کشش گرانشی اجسام کوچک باقی مانده از شکل‌گیری منظومه شمسی، کج شده است.

تحقیق جدید دکتر کاوه پهلوان از رصدخانه کوت دازور در استان نیس فرانسه به توضیح یک معمای قدمی در مورد کج بودن پنج درجه‌ای مدار ماه در اطراف زمین نسبت به مدار سیاره در اطراف خورشید می‌پردازد.

دکتر کاوه پهلوان، مولف ارشد این تحقیق گفت: جالب ترین جنبه این مدل، کشف این امر بود که اجسام تأثیر گذاشته بر قمر ماه از اندازه بسیار بزرگ برخوردار نبوده و این امر بطور مکرر اتفاق نیفتاده بود.

وی افزود: تنها به چند جسم کوچک و بزرگ برای تأثیر گذاشتن گرانشی بر مدار کج ماه نیاز است. شبیه‌سازی‌های ما اجسامی به اندازه یک قمر تا یک دهم این حجم را در نظر گرفته است.

بر اساس نظریه برخورد عظیم، ماه در اثر برخورد سیاره‌ای به اندازه مریخ با زمین اولیه در حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش بوجود آمده است.

اما مدل های این نظریه پیش‌بینی می‌کند که مدار ماه در اطراف زمین احتمالاً تنها نیم درجه نسبت به مدار زمین در اطراف خورشید، کج است.

دکتر پهلوان و تیمش برای تعیین دلیل کج بودن ۱۰ برابری مدار ماه نسبت به پیش‌بینی‌های گذشته، چند مدل رایانه‌ای اجسام با جرم های مختلف را اجرا کردند.

وی اظهار کرد: شبیه‌سازی‌های ما نشان داد که ماه طی یک میلیون تا ۱۰ میلیون سال پس از شکل‌گیریش به سرعت از زمین دور شده و به نیمی از فاصله کنونی رسیده است. این فاصله به اندازه‌ای زیاد بوده که سیستم زمین-ماه جلوی مسیر تعداد بیشتری اجسام آواره در منظومه شمسی را قرار بگیرد.

دکتر پهلوان دریافت که اجسامی که با ماه یا زمین برخورد کرده بودند، احتمالاً پیش از آن به دفعات از کنار آن‌ها عبور کرده بودند.

دانشمند ایرانی رصدخانه کوت دازور فرانسه خاطرنشان کرد: تعداد کمی از اجرامی که از فاصله نزدیک عبور می‌کردند، کافی بود تا ماه در اثر کشش گرانشی در مدار اولیه خود کج شود.

عبورهای نزدیک اجرام آسمانی از کنار ماه از لحاظ گرانشی بر مدار این قمر تأثیر گذاشته و باعث شده است به تدریج کج شود.

منبع: بیتوته

این مطالب را نیز ببینید!

افکار دانشگاهیان را باید به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم‌گیران اثرگذار جامعه هم منتقل شود. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست بررسی چگونگی تحقق اهداف بیانیه گام دوم، اظهار داشت: در آذر ماه شاهد روز دانشجو و روز وحدت حوزه و دانشگاه بودیم. این مسأله کماکان پر از گفت‌وگو است و می‌توان فرصت‌ها، کارکردها، تهدیدها و نقاط آسیب آن را به چند مرحله تقسیم کرد و وارد گفت‌وگو شد. وی افزود: همه اذعان دارند که فرصت‌های فراوانی پیش روی سرمایه‌های نخبگی جامعه رقم خورده و جدا از نزدیک شدن به دل‌ها، فکرها و زمینه‌سازی گفت‌وگوها که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدای دانشجو (شهید نمادین؛ شهید ابوفتح) رقم خورد،‌ زمینه هم‌افزایی‌های فراوانی را فراهم کرد. معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: عقلای جامعه و نخبگان دانشگاهی به این جمع‌بندی رسیدند که امروز نه همه علم در دانشگاه بوده و نه همه معنویت در حوزه است، بلکه امروز ما با فرصت‌ها و تهدیدهای مشترکی بین هر دوی این نهادها مواجهیم و باید با هم‌افزایی به دنبال تبیین و نظام مسائلی باشیم که امروز به‌عنوان تهدید و فرصت می‌تواند شامل هر دو مجموعه شود. وی بیان کرد: یکی از نقاط انتقادی مشترکی بین حوزه و دانشگاه، جدا بودن از نظام مسائل حاکم بر جامعه است؛ علی‌رغم دستاوردهای علمی فراوان و معنویت به معنای واقعی، اما انتقاداتی نسبت به فضای دانشگاه داریم که مطلوب ما نیست و آسیب‌های جدی نسبت به آن وجود دارد. حجت‌الاسلام صالحی اظهار داشت: مؤلفه‌های دینداری و دینمداری در دانشگاه نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست، حتی با وجود آنکه رویکردهای انتقادی به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند. برخی از انتقادات در فضای جامعه دانشگاه برگرفته از هویت دینی است. بی‌تفاوت نبودن، مطالبه‌گری،‌ عدالت‌طلبی، دانش‌محوری و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر که امکان دارد حتی در تقابل یا بهتر بگویم در انتقاد به برخی از ادبیات‌های مذهبی وجود دارد و با آن مواجهیم، می‌تواند نتیجه رویکرد انقلاب و اثرگذاری در حوزه و دانشگاه باشد. وی یادآور شد:‌ در مواجهه با برخی از دانشجویان متوجه می‌شویم که فضای دانشگاه فضای دین‌مدارانه‌ای نیست، البته انتقادات جدی وارد است، اما فراموش نکنیم وجه مشترک اکثریت آنها با هر گرایش سیاسی برگرفته از روحیاتی است که به‌واسطه انقلاب اسلامی در آنها ترویج و توسعه یافته است که می‌توان به روحیاتی همچون مطالبه‌گری و نقد اشاره کرد. دانشجوی امروز بی‌عدالتی و بی‌انصافی را بر نمی‌تابد و هر کسی با تفسیر خودش این جرأت را می‌یابد که در محیط غیررسمی موضوعات را به چالش بکشاند و نقد کند. معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: روش نقد باید اخلاق‌مدارانه و عادلانه باشد و این در مؤلفه دینداری است. در بین همه دستاوردها، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها از نظام مسائل جامعه قدری فاصله گرفته‌اند و آنگونه که باید و شاید ناظر به مسائل جامعه و به دنبال راه حل نیستند. علی‌رغم همه زحمات، خروجی حوزه و دانشگاه از نظام مسائل فردی و اجتماعی ما آنگونه که مطلوب ما باشد، گره باز نمی‌کند. به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وی بیان کرد:‌ باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم‌گیران اثرگذار جامعه هم منتقل شود. انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.