صفحه اصلی / اجتماعی / آغاز فرایند آزادسازی قیمت بنزین به‌صورت چراغ خاموش!

آغاز فرایند آزادسازی قیمت بنزین به‌صورت چراغ خاموش!

به اعتقاد کارشناسان و برخلاف نظر سخنگوی کمیسیون تلفیق، مجلس به آزادسازی قیمت بنزین رأی مثبت داده است. به نقل از ایران‌جیب، براساس تصمیم مجلس، دولت بر مبنای ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم و بند «الف» آن، مجوز اجرای اقدامات لازم برای بهره‌مندی مساوی همه ایرانیان از یارانه انرژی تا پایان سال اول برنامه هفتم را اخذ کرده است. این مسئله به‌معنای آزادسازی قیمت بنزین در آینده نزدیک است. براساس این طرح، سهمیه بنزین به‌جای خودروها به افراد اختصاص خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: طرح بنزین لیتری ۵۰ هزار تومانی رونمایی شد

در تاریخ ۲۸ آبان‌ماه، ‌«محسن زنگنه»، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، اخبار منتشرشده درباره تصویب طرح واریز یارانه سوخت به کارت ملی مردم و آغاز مراحل آزادسازی قیمت بنزین را رد کرد. وی دراین‌‌باره گفت: «کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم برای تعیین تکلیف نحوه اختصاص یارانه بنزین هیچ بند مجزایی را بررسی نکرده است.»

او در ادامه خاطرنشان کرد که در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم، پیشنهاد افزودن تبصره‌ای برای واریز سهمیه بنزین افراد به کارت ملی آن‌ها مطرح شد که کمیسیون به آن رأی نداد.

آزادسازی قیمت بنزین، از تکذیب تا تصویب

بااین‌وجود، عصر شنبه، ۲۷ آبان‌ماه،‌ خبر موافقت اعضای کمیسیون تلفیق با ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم و بند الف آن منتشر شد. بنابراین در صورت تصویب این لایحه در شورای نگهبان، فرایند آزادسازی قیمت بنزین و تغییر در شیوه پرداخت یارانه به شیوه واریز مستقیم آن به کارت ملی افراد آغاز خواهد شد.

مجلس و دولت از آزادسازی قیمت بنزین در کنار دو طرح سه‌‌نرخی شدن و کاهش سهمیه بنزین حمایت می‌کنند. بااین‌حال، نگرانی از تنش اجتماعی در پی اجرای آن‌ها منجر به توقف هرگونه اقدام توسط دولت برای تغییر قیمت بنزین شده است.

تجربیات گذشته نشان می‌دهد که دولت درخصوص طرح‌های حساس، ابتدا اخبار مربوط به آن را اعلام می‌کند. سپس برخی افراد یا نهادها برای کنترل افکار عمومی آن را تکذیب می‌کنند. دولت در گام بعدی یا به‌طور ناگهانی آن را اجرا می‌کند یا روند اجرایی‌ آن را چراغ خاموش پیش می‌برد. مشابه این روند را در طرح صیانت از فضای مجازی نیز شاهد بودیم. 

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.