صفحه اصلی / اجتماعی / اشک ها و لبخندها؛ ماندگارترین صحنه های فوتبالی نسل فعلی فوتبال ایران/ از حسرت طارمی تا پرش عجیب بیرانوند

اشک ها و لبخندها؛ ماندگارترین صحنه های فوتبالی نسل فعلی فوتبال ایران/ از حسرت طارمی تا پرش عجیب بیرانوند

به گزارش خبر فوری، تیم ملی ایران سرانجام رقابت های جام ملت های آسیا را به پایان رساند و علی رغم امیدهای بسیاری که به وجود آورده بود نتوانست موفق شده و راهی فینال شود. بعد از پایان این مسابقات، برخی تحلیلگران از پایان نسل طلایی تیم ملی سخن گفته و این نسل طلایی را نسلی ناکام نامیدند. برخی بازیکنان نیز مدعی شدند که نسل دهه ۹۰ و ۱۴۰۰ بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران بوده است.

با این حال، منتقدان معتقدند تعداد ناکامی های این نسل بسیار زیاد بوده و بر خلاف نسل ناصر حجازی و علی پروین یا نسل علی دایی و کریم باقری نتوانسته جام معتبری کسب کند.

به مناسبت پایان کار این نسل فوتبال ایران و ورود فوتبال ملی به عصری جدید قصد داریم مروری بر خاطره ساز ترین لحظات این نسل برای مردم بپردازیم. برخی از این لحظات و تصاویر شیرین بوده و بسیاری از آنها نیز تلخ و ناراحت کننده اند.

لازم به ذکر است که نسل فعلی تقریبا از جام جهانی ۲۰۱۸ تا جام ملت های ۲۰۲۳ فعال بوده اند و ما نیز لحظات دراماتیک این نسل را دراین بازه زمانی انتخاب خواهیم کرد.

گرفتن پنالتی رونالدو توسط بیرانوند

بازی ایران و پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۸ یکی از دراماتیک ترین و حساس ترین بازی های تاریخ ایران در جام های جهانی بود. این بازی در ابتدا یک بر صفر به نفع پرتغال بود. در اواسط بازی یک پنالتی مهم برای پرتغال گرفته شد. رونالدو پنالتی زن که در اوج آمادگی بود پشت ضربه پنالتی قرار گرفت اما بیرانوند ضربه او را گرفت و همه ایرانی ها را خوشحال کرد.

گل نکردن دروازه پرتغال در دقایق پایانی

صحنه عجیب دیگر بازی ایران و پرتغال به ضربه تک به تکی مربوط می شود که مهدی طارمی در دقایق پایانی بازی به بیرون زد. بازی یک بر یک بود. انصاری فرد با یک ضربه پنالتی بازی را به تساوی کشانده بود. اگر ایران بازی را می برد به مرحله بعد صعود می کرد. موقعیت طارمی بهترین موقعیت ایران بود اما این ضربه به گل تبدیل نشد و حسرتی بزرگ به وجود آورد.

اعتراض بی جا در حساس ترین بازی آسیایی

شاید اعصاب خردکننده ترین صحنه فوتبالی نسل فعلی فوتبال به جام ملت های آسیای ۲۰۱۹ مربوط باشد. تیم کارلوس کیروش توانست به مرحله نیمه نهایی بازی ها صعود کند و در این مرحله در مقابل ژاپن قدرتمند قرار گرفت. با این حال، اولین گل ژاپن در حالی به ثمر رسید که ایرانی ها همگی جهت اعتراض، به سمت داور هجوم آوردند و ژاپنی ها از این فرصت استفاده کرده و گل اول را زدند. بعد از این گل، شیرازه تیم از هم پاشید و ایران دو گل دیگر نیز خورد و در نهایت، ۳ بر صفر به ژاپن باخت و حذف شد.

گل روزبه چشمی در یک روز خاص

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر جامی نسبتا تلخ برای ایران بود و با باخت ۶ بر ۲ به انگلیس، برای ما بسیار بد شروع شد. با این حال، بازی ایران و ولز توانست امیدهای ایران را زنده کند. در حالی که بازی تا دقایق پایانی مساوی بود، روزبه چشمی با یک ضربه محکم و از راه دور توانست دروازه ولز را باز کند. دقایقی بعد رامین رضاییان نیز گل دوم را به ثمر رساند و ایران توانست بازی را ۲ بر صفر پیروز شود.

ضربه سر پورعلی گنجی در بازی با آمریکا

بازی ایران و آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر یک ناکامی بزرگ برای یوزها بود. ایران با یک تساوی می توانست راهی دور بعد شود و تاریخ سازی کند اما در یک بازی ناامید کننده ۱ بر صفر به آمریکا باخت و حذف شد. در وقت های اضافه نیمه دوم یک صحنه حساس به وجود آمد. ضربه سر خطرناک مرتضی پورعلی‌گنجی روی ارسال رضاییان با اختلاف کم از کنار دروازه آمریکا به بیرون رفت. دقایقی بعد هم ارسال‌های بلند، تیم کشورمان را به یک موقعیت خطرناک رساند، اما ضربه سر پورعلی‌گنجی در ادامه روی پای طارمی جفت و جور نشد تا این فرصت خوب گلزنی از دست برود.

پنالتی جهانبخش به ژاپن

جام ملت های آسیای ۲۰۲۴ برای تیم ملی ایران، پرفراز و نشیب بود. ایران در مرحله حذفی در مقابل سوریه ضعیف ظاهر شد و در نهایت، توانست در ضربات پنالتی این تیم را شکست دهد. با این حال، ایران در مرحله یک چهارم نهایی در مقابل ژاپن درخشان بود و توانست ژاپنی ها را با نتیجه ۲ بر ۱ شکست دهد. گل دوم ایران در نتیجه یک ضربه پنالتی و در دقیقه ۹۰ به ثمر رسید. علیرضا جهانبخش پشت ضربه پنالتی قرار گرفت و توپ را گل کرد تا ایران پس از سالها بتواند رقیب نامدار خود را شکست دهد.

لرزیدن تیرک دروازه قطر در دقایق پایانی

بعد از بازی با ژاپن، همه امید داشتند که ایران قطر میزبان را شکست داده و راهی فینال شود اما روند بازی به نفع ما پیش نرفت و ایران در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ به قطر باخت و ناباورانه حذف شد. در پایان بازی، یک صحنه خطرناک برای ایران به وجود آمد. جهانبخش با یک شوت زمینی دروازه مشعل برشام را تهدید کرد اما توپ به تیرک خورد و به بیرون رفت تا این صحنه نیز به حسرت های فوتبالی ایرانیان اضافه شود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.