صفحه اصلی / اجتماعی / انتشار اخبار مخفی از مذاکرات صلح میان غزه و اسرائیل/ جنگ به زودی به پایان می رسد/ ۴ شرط مهم حماس برای آتش بس/ دادگاه لاهه و بایدن نتانیاهو را مجبور به صلح می کنند؟

انتشار اخبار مخفی از مذاکرات صلح میان غزه و اسرائیل/ جنگ به زودی به پایان می رسد/ ۴ شرط مهم حماس برای آتش بس/ دادگاه لاهه و بایدن نتانیاهو را مجبور به صلح می کنند؟

به گزارش خبر فوری، در حالیکه دادگاه لاهه حکمی تاریخی علیه اسرائیل صادر کرده، برخی خبرگزاری ها از جدی شدن توافق آتش بس بین اسرائیل و حماس سخن گفته اند.

صلح نزدیک است؟

بر اساس گزارش الجزیره، در حالیکه جنبش مقاومت اسلامی (حماس) امتناع خود از مذاکره با اسرائیل، قبل از توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را تایید کرده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر ادامه جنگ تا نابودی حماس تاکید دارد، اخبار سیاسی مختلفی مخابره شده  که حاکی از نزدیک بودن دستیابی به توافق دوجانبه حکایت دارد.

خبرنگار الجزیره گزارش داده که وزرای ارشد شورای جنگ اسرائیل، یعنی بنی گانتز و گادی آیزنکوت، در دیدار با خانواده‌های اسیران اسرائیلی در غزه، تاکید کردند که بازگشت اسرا به اسرائیل اولویت اصلی آنان است.

اظهارات اخیر دو وزیری که پس از تجاوز به غزه به دولت نتانیاهو پیوستند، در حالی است که تلاش‌های میانجی‌گرانه برای انعقاد توافق بین جنبش حماس و دولت نتانیاهو در حال افزایش است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از یک منبع آگاه نوشت که حماس و اسرائیل در مورد اکثر مفاد توافقنامه تبادل اسرا به تفاهم رسیده اند و تنها موضوع باقی مانده این است که آیا آتش بس در میان و پایان تبادل اسرا برقرار خواهد شد یا خیر. برخی مدعی اند آتش بس به مدت ۳۵ روز  برقرار بوده و تا آزادی تمامی گروگان های اسرائیلی ادامه خواهد داشت.

شرایط حماس برای صلح و آتش بس

کانال ۱۲ اسرائیل شرایط حماس برای مبادله اسرا را چنین گزارش داده است:

الف. ۱۰۰ اسیر فلسطینی به ازای هر اسیر اسرائیلی آزاد شود.

ب. خروج کامل ارتش اسرائیل از نوار غزه.

ج. یک آتش بس موقت ۱۰الی ۱۴ روزه قبل از آزادی هر اسیر اسرائیلی.

د. یک دوره آتش بس دو ماهه بین هر مرحله از توافق و آزادسازی گروهی از اسرا.

ویلیام برنز، رئیس سیا، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، دیوید بارنیا، رئیس موساد و عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر قرار است در روزهای آینده در اروپا برای دستیابی به یک توافق، جهت آزادی گروگان ها و برقراری آتش بس در غزه با یکدیگر دیدار کنند.

گفتگوهای پیش رو در اروپا، همزمان با گفتگوهای برت مک گورک، مسئول ارشد کاخ سفید در خاورمیانه است که این هفته در دوحه، پایتخت قطر، و قاهره، پایتخت مصر دیدارهایی با همتایانش داشته و خواهد داشت.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مدعی شده که برنز برای دستیابی به یک توافق “جاه طلبانه” که شامل آزادی گروگان های اسرائیلی در نوار غزه و انعقاد طولانی ترین دوره آتش بس از آغاز جنگ است، به اروپا فرستاده شده است. به نوشته این روزنامه، این گفتگوها به طولانی ترین دوره توقف درگیری ها در غزه و آزادی همه زندانیان می پردازند. با این حال، واشنگتن پست به مدت زمان توقف درگیری ها و آتش بس احتمالی اشاره نکرده است.

حکم لاهه و آمریکایی که دوست دارد خود را از معرکه بیرون بکشد

بر اساس آنچه کانال اسرائیلی کان گزارش داده، فرستادن یک‌ نماینده از جانب رئیس جمهور ایالات متحده به مذاکرات اروپا جهت دستیابی به توافق، نشان می دهد که آمریکا به انعقاد آتش  بس و تبادل اسرا مُصر است، چرا که اوضاع در شمال و در مرز فلسطین اشغالی و لبنان به هم ریخته است و در صورت طولانی شدن جنگ در غزه، ممکن است میان اسرائیل و لبنان جنگ بزرگی درگیرد.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، دولت آمریکا معتقد است که تنها آتش بس در نوار غزه می تواند به راه حل دیپلماتیک در شمال (مرز لبنان) منجر شود. آمریکا بارها اعلام کرده که با حزب الله لبنان جنگی نخواهد داشت و حزب الله هم همواره گفته است که تنش در جنوب لبنان و شمال اسرائیل به دلیل تجاوزات اسرائیل به غزه است و به محض پایان جنگ در غزه، تنش ها در شمال فلسطین اشغالی نیز پایان می یابد.

این در حالی است که حکم اخیر دادگاه لاهه نیز فشارها به غرب جهت انعقاد آتش بس و پیمان صلح را افزایش داده است. روز قبل دادگاه لاهه طی یک حکم مهم، از اسرائیل خواست ظرف یک ماه به این دادگاه گزارش دهد. دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد اسرائیل بایستی ظرف یک ماه اقداماتی را که برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام می‌دهد، به این دادگاه گزارش دهد.

قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت این حکم برای اسرائیل تعهدات بین‌المللی ایجاد می‌کند. این مساله آمریکا و اسرائیل را با مشکلات بین المللی مواجه ساخته و واشنگتن سعی دارد برای اجتناب از مواجهه با مشکلات حقوقی بین المللی هر چه سریعتر جنگ را پایان دهد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.