صفحه اصلی / اجتماعی / ایران و ژاپن؛ یک رقابت پایاپای در جام ملت های آسیا

ایران و ژاپن؛ یک رقابت پایاپای در جام ملت های آسیا

تیم ملی ایران و تیم ملی ژاپن تاکنون ۱۸ بار در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند که حاصل این جدال ها شش پیروزی برای ایران، شش پیروزی برای ژاپن و شش تساوی بوده‌است. بنابراین در جدال های این دو قدرت فوتبال آسیا کار به صورت مساوی پیش می رود. در این بازی ها جمعاً ۴۰ گل به ثمر رسیده که سهم ایران ۱۹ گل و سهم تیم ژاپن ۲۱ گل بوده است.

نخستین بازی

نخستین بازی دو تیم در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ در مرحله نیمه نهایی فوتبال بازی های آسیایی ۱۹۵۱ با تساوی بدون گل به پایان رسید. چون در آن سال ها قانون ضربات پنالتی وجود نداشت، بنابراین این بازی دو روز بعد تکرار شد و تیم ملی ایران این بار حریف شرقی خود را ۳ – ۲ شکست داد تا نخستین پیروزی را در برابر این حریف به نام خود ثبت کند.

بهترین برد

بهترین برد ایران در برابر ژاپن کسب برد ۲-۰ در سال ۱۳۶۵ بوده‌ و بهترین برد ژاپن در برابر ایران کسب نتیجه ۳-۰ در سال ۱۳۹۷ بود که در جام ملت های آسیا دوره قبل به دست آمد.

فاصله بین بردها

بیشترین فاصله‌ای که بین دو برد تیم ژاپن افتاده چهار بازی (دو برد برای ایران و دو مساوی) و بیشترین فاصله‌ای که بین دو برد ایران افتاده‌است سه بازی (دو برد برای ژاپن و یک مساوی) بوده است. ضمن اینکه در تاریخ بازی‌های ایران و ژاپن، هیچ‌کدام از دو تیم موفق به کسب برد در دو بازی متوالی نشده‌اند.

تقابل ها در جام ملت ها

به غیر از آخرین بازی دو تیم که در هشتم بهمن ۱۳۹۷ در جام ملت های دوره قبل در ورزشگاه هزاع بن زاید برگزار و به آن اشاره شد، دو تیم سه بار دیگر در جام ملت های آسیا با هم رودررو شده اند. اولین بازی ۱۳ آذر ۱۳۶۷ در جام ملت های ۱۹۸۸ و در ورزشگاه سحیم بن حمد دوحه برگزار شد که بدون گل مساوی شد. دومین بازی ۱۲ آبان ۱۳۷۱ در جام ملت های ۱۹۹۲ در ورزشگاه پارک مین هیروشیما برگزار شد که میزبان با گل کازیوشی میورا که در ۵۶ سالگی هنوز فوتبال بازی می کند (!) ۱-۰ برنده شد و سومین بازی هم هفتم مرداد ۱۳۸۳ در جام ملت های ۲۰۰۴ در ورزشگاه المپیک چونگ‌کینگ بود که بدون گل مساوی شد.

گلزنی ۱۳ بازیکن به ژاپن

کلا ۱۳ بازیکن ایرانی با پیراهن تیم ملی ایران موفق به زدن گل به تیم ژاپن شده‌اند که علی دایی با زدن چهار گل بهترین گلزن ایران در تاریخ جدالهای تیم ملی ایران و تیم ملی ژاپن است. وحید هاشمیان و مهدی‌قلی مسعودانصاری که سال ۱۳۵۷ درگذشت، دو گل به ژاپن زدند و خداداد عزیزی، رضا حسن‌زاده، فرشاد پیوس، صمد مرفاوی، سیدمهدی ابطحی، ناصر محمدخانی، و زنده یادان فریبرز اسماعیلی حمید شیرزادگان و امیرمسعود برومند هم هر کدام یک گل به حریف پیش روی تیم ملی زده اند.

ترابی تنها گلزن تیم فعلی

بین بازیکنان یک گله به ژاپن باید به مهدی ترابی هم اشاره کرد. بازیکن فعلی تیم ملی که در بازی با سوریه در دقیقه ۱۱۹ به میدان آمد و یکی از پنالتی های ایران برابر این تیم را گل کرد. ترابی در بازی دوستانه ایران و ژاپن که ۲۱ مهر ۱۳۹۴ در ورزشگاه آزادی تهران برگزار و ۱-۱ مساوی شد، برای ایران گلزنی کرد تا تنها ملی پوشی از تیم فعلی باشد که به ژاپن گل زده است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.