صفحه اصلی / اجتماعی / بازگشت داعش به منطقه؛ از ترکیه تا پاکستان / پای خلافت سیاه در انفجارهای کرمان در میان است؟

بازگشت داعش به منطقه؛ از ترکیه تا پاکستان / پای خلافت سیاه در انفجارهای کرمان در میان است؟

دیده‌بان حقوق بشر سوریه (SOHR)، سازمان غیردولتی مستقر در بریتانیا، روز سه‌شنبه از حمله غافگیرانه نیروهای داعش به مواضع نیروهای مقاومت در سوریه خبر داد. 

بر پایه گزارش منابع اطلاعاتی این سازمان در سوریه، اعضای داعش با مسلسل و سلاح‌های متوسط مواضع این گروه‌ها را در حومه شرقی دیرالزور هدف قرار دادند. این گزارش مدعی است که مهاجمان داعشی بلافاصله به بیابان گریختند و جان سالم به در بردند.

در همین حال، رسانه‌های پاکستانی روز چهارشنبه گزارش دادند که وزارت کشور پاکستان با انتشار بیانیه‌ای در مورد افزایش نفوذ داعش در این کشور هشدار داده است. در این بیانیه آمده است که شبه نظامیان داعش در تلاشند تا با انجام فعالیت‌های تروریستی علیه شیعیان و اقلیت‌های مذهبی، آتش درگیری‌های فرقه‌ای را در پاکستان شعله‌ور کنند‌.

یورونیوز نیز نوشته، ترکیه هم روز شنبه اعلام کرد که طی عملیات همزمان بخش مبارزه با تروریسم پلیس و سازمان اطلاعات ترکیه در ۳۷ استان این کشور ۱۸۹ «مظنون به همکاری با گروه تروریستی داعش» بازداشت شدند. وزارت کشور ترکیه ۱۰ روز پیش نیز از دستگیری ۳۰۴ نفر به ظن ارتباط با شبه‌نظامیان گروه داعش خبر داده بود.

کدام گروه‌ها ممکن است در عملیات تروریستی کرمان نقش داشته باشند؟

نیروهای داعش طی شش سال اخیر مسئولیت چندین حمله تروریستی را در ایران بر عهده گرفته‌اند، از جمله حمله به حرم شاهچراغ شیراز و دو حمله جداگانه دیگر به ساختمان مجلس و مرقد امام خمینی(ره).

هر چند آنها تاکنون مسئولیت بمب‌گذاری‌های روز چهارشنبه در کرمان را برعهده نگرفته‌اند ولی با توجه به تحرکات اخیرشان در سوریه علیه ایران و در پاکستان علیه شیعیان و نیز فعالیت آنها در ترکیه، این گروه افراط‌گرای مذهبی همچنان به عنوان یکی از مظنونان انجام این  بمب‌گذاری‌ها به شمار می‌رود.

داعش در سالهای قبل نیز پیمانکار تروریستی دولت‌های غربی به شمار می‌رفت و روشن است که در تنش‌های اخیر منطقه‌ای نیز ممکن است صهیونیست‌ها دوباره سراغ یاران داعشی قدیمی خود رفته باشند.

با این حال برخی تحلیلگران معتقدند که انفجارهای اخیر کرمان به دلیل نوع بمب به کار رفته و شیوه عملیات احتمالا کار داعش نیست. داعشی‌ها معمولا به طور مستقیم در صحنه ترور حضور دارند اما در انفجارهای روز چهارشنبه از بمب‌های ریموت‌دار استفاده شده است (اینجا بخوانید).

با این همه نباید تحرکات جدید داعش را در میانه جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی نادیده گرفت و به‌نظر می‌رسد اسرائیل متحد پیشین خود را دوباره به خدمت فراخوانده است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.