صفحه اصلی / اجتماعی / عامل حادثه تروریستی کرمان را بشناسید/ آیا بین اسرائیل و ایران جنگ در می گیرد؟

عامل حادثه تروریستی کرمان را بشناسید/ آیا بین اسرائیل و ایران جنگ در می گیرد؟

به گزارش خبر فوری، حمله تروریستی در گلزار شهدای کرمان منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ زن و مرد و کودک شد (اینجا بخوانید). این عملیات تروریستی در چهارمین سالگرد شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی به وقوع پیوست.

بر اساس گزارش شاهدان، در حالیکه زائران در حال ورود به گلزار شهدای کرمان بودند، انفجار نخست به وقوع پیوست. بعد از جمع شدن مردم، امدادگران و قوای انتظامی برای کمک و امدادرسانی، دومین انفجار به وقوع پیوست و همین انفجار دوم تعداد تلفات را بسیار زیاد کرد.

اکنون پرسش بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران این است که چه گروهی در پشت پرده این حمله قرار داشته و مسئول این عملیات تروریستی کیست؟

انفجارهای تروریستی کرمان کار چه گروهی بود؟

در بدو امر دو گزینه بیش از سایرین مطرح شدند: جیش العدل و داعش خراسان. این دو گروه در حملات تروریستی اخیر ایران نقش برجسته ای داشتند و غالب عملیات های تروریستی توسط اعضاء این دو گروه به وقوع پیوسته بود. چندی پیش بود که گروه تروریستی جیش العدل به پاسگاه های مرزی راسک حمله و چند نفر را به شهادت رساند.

همچنین، داعش خراسان که در مناطق کوهستانی و بیابانی افغانستان و پاکستان پایگاه دارد، دو حمله تروریستی به شاه چراغ شیراز داشته و همین سابقه باعث ظنین شدن به این گروه گردید.

با این حال، بعد از بررسی ها و گذشت زمان مشخص شد که احتمالا عملیات تروریستی کرمان کار این دو گروه نبوده است. پیچیدگی عملیات، بمب به کار رفته و غیرانتحاری بودن حمله نشان داد که این عملیات تروریستی کار گروه های سلفی نیست و احتمالا یک رژیم یا دولت خارجی مسئول این عملیات بوده است. رژیم صهیونیستی مهم ترین و قابل حدس ترین گزینه است.

اگرچه صهیونیست ها هنوز به طور قطعی مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفته و مسئولین ایرانی نیز نظر قطعی خود را نداده اند اما شواهد نشان می‌دهد که احتمالا رژیم تروریستی مسئول این حادثه تروریستی بوده است.

پیام مهم رهبر انقلاب درباره مجارات عاملان جنایت تروریستی کرمان

بمب‌ های منفجر شده در حادثه تروریستی کرمان از نوع ترکش‌زا بودند که مخصوص گرفتن تلفات از نفرات است. در این نوع بمب از ساچمه یا براده های آهن استفاده می شود که پس از انفجار تلفات زیادی از جمعیت می گیرد. داعش و جیش العدل از این سلاح برخوردار نیستند و اسرائیل است که احتمالا آن را به کار گرفته است.

نظر مقامات ایرانی در رابطه با انفجارهای تروریستی کرمان

برخی مسئولان نظامی و سیاسی کشور بر نقش احتمالی اسرائیل در حادثه تروریستی کرمان تاکید کرده اند. در این رابطه، نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی گفته: همان طوری که زور اسرائیل به حماس نمی رسد و زنان و کودکان را می کشد امروز نیز عوامل اسرائیل دست به این جنایت زدند و نشان دادند که از زائران حاج قاسم نیز وحشت دارند. باید منتظر اخبار تکمیلی ماند.

اسماعیل کوثری، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران هم در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «مسلم است که این اقدام، کار اسرائیل و آمریکایی‌ها است و این عوامل و اذناب آنها هستند که دست به چنین جنایاتی می‌زنند»، اظهار کرد: تروریست‌های رژیم صهیونیستی به این دلیل که در جبهه غزه نتوانستند به موفقیتی برسند، به صورت پراکنده در حال انجام عملیات‌های گوناگون هستند.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، نائب رئیس مجلس هم تاکید کرد که اطلاعات و اخباری ندارم که این عملیات کار رژیم صهیونیستی باشد اما از جنس عملیات مشخص است که کار این رژیم است، چرا که این عملیات غیرانتحاری بوده است.

جنبش مجاهدین فلسطین هم در بیانیه‌ای که بعد از حمله تروریستی کرمان صادر نمود، تأکید کرد که رد پای دشمن صهیونیستی که مورد حمایت سردمدار شرارت آمریکا است، در این جنایت دیده می‌شود.

مقامات رژیم صهیونیستی چه گفتند؟

برخی رسانه ها و مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل هم به نحو تلویحی دخالت این رژیم در انفجار تروریستی کرمان را تایید کردند. یوسی کوهن، رئیس سابق موساد با اشاره به انفجارهای کرمان گفت: زمستان سرد و خشکی برای جمهوری اسلامی در پیش است! همچنین، دیوید بارنیا، رئیس فعلی موساد در توییتی تلویحا نقش اسرائیل در حادثه تروریستی کرمان را تایید کرد.

نکته مهم و قابل تامل این است که در جلسه سیاسی امنیتی اخیر پارلمان اسرائیل، وحید بهشتی، از متحدان ایرانی اسرائیل، خواستار حمله به مراکز سپاه، سایت‌های هسته‌ای و منازل مقامات بلندپایه حکومت شد و گفت از حمله به داخل ایران نترسید.

همچنین، یک کانال خبری اسرائیلی در دقایق اولیه حادثه تروریستی کرمان واکنش نشان داده و نوشت : در ایران، انفجاری در قبرستانی که قاسم سلیمانی ۴ سال پیش در آن به خاک سپرده شده، گزارش شده است. این کانال خبری در حالی که هنوز ابعاد حادثه مشخص نشده بود نوشت : یک نفر برایش مهمانی گرفته است.

با همه اینها، هنوز منابع امنیتی به طور قطعی رابطه ای میان عملیات تروریستی امروز و رژیم صهیونیستی پیدا نکرده‌اند.

جنگ مستقیم ایران و اسرائیل به وقوع می‌پیوندد؟

حادثه تروریستی کرمان دقیقا یک روز بعد از ترور صالح العاروی، معاون سیاسی حماس به وقوع پیوست. حوادث اخیر نشان می دهند، رژیم صهیونیستی علاقه دارد که دامنه جنگ را گسترش دهد. برخی تحلیلگران معتقدند حادثه کرمان ممکن است صبر ایران را لبریز کرده و ایران و متحدانش وارد جنگ مستقیم با اسرائیل شوند.

با این حال، گروهی دیگر معتقدند که هنوز امکان جنگ مستقیم وجود ندارد و احتمالا ایران به تلافی حادثه کرمان، ضربات خود به اسرائیل را بیشتر کند و تنها اهداف محدودی رو مد نظر قرار دهد.

آنچه مشخص است این است که تنش و جنگ نیابتی تهران و تل آویو در روزهای آتی شدیدتر خواهد بود و احتمالا شرایط جنگی در منطقه سخت تر از قبل شود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.