صفحه اصلی / اقتصاد کلان / برای کمک به احیای نفت در ونزوئلا ماندیم!

برای کمک به احیای نفت در ونزوئلا ماندیم!

نفت ونزوئلا

الیوت آبرامز، نماینده ویژه امور ونزوئلا در وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد اگرچه واشنگتن به شورون و چهار شرکت نفتی آمریکایی دیگر اجازه داده است به فعالیت در ونزوئلا ادامه دهند تا از فروپاشی کامل بخش نفتی این کشور جلوگیری شود اما احیای آن سال‌ها زمان خواهد برد.

به گزارش ایسنا، الیوت آبرامز گفت: معافیت برای شرکت شورون صادر شده تا پس از تغییر حکومت ونزوئلا، کمک به احیای تولید نفت را برای این کشور راحت‌تر کند. اما تصور می‌کنم به دلیل سرمایه گذاری بسیار ناچیز دولت فعلی، نباید توهم داشته باشیم که این یک پروژه چند ساله خواهد بود.

وزارت‌خزانه داری آمریکا ماه گذشته معافیتی که به شرکتهای شورون، هالیبرتون، شلومبرگر، بیکرهیوز و وثرفورد اینترنشنال اجازه می‌دهد با وجود تحریمهای واشنگتن به برخی فعالیتها با شرکت نفتی دولتی PDVSA ادامه دهند را تمدید کرد. این معافیت تا ۲۲ ژانویه تمدید شده اما تحلیلگران انتظار دارند پیش از منقضی شدن، تمدید شود.

آمریکا که خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت را به عنوان رییس جمهور مشروع ونزوئلا به رسمیت شناخته شده است، اعلام کرد تحریم‌ها علیه شرکت PDVSA را تا زمان کنار نرفتن نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا از قدرت، برنخواهد داشت.

آبرامز تاثیر تحریم‌های آمریکا روی اقتصاد ونزوئلا را کم اهمیت شمرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در آوریل اظهارات مشابهی داشت و مدعی شده بود کاهش تولید نفت ونزوئلا به دلیل سیاستهای مادورو و نه سیاست آمریکا بوده و این مشکل هفت سال است که در جریان است.

این مقام آمریکایی گفت: بخش نفت ونزوئلا به دلیل سال‌ها عدم سرمایه گذاری، در شکل کاملا بدی قرار دارد و به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار پرداخت به روس‌نفت برای کاهش بدهی و صادرات نفت به ارزش سه میلیارد دلار به چین و ۹۰۰ میلیون دلار به کوبا اشاره کرد.

طبق نظرسنجی اوپک "اس اند پی گلوبال پلاتس"، تولید نفت ونزوئلا در اکتبر ۶۵۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۶۰۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر بوده است. تولید نفت ونزوئلا در مدت دو سال ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز سقوط کرده است.

اوایل امسال "اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس" تحت سناریوی باقی ماندن مادورو در قدرت، وضع تحریمهای ثانویه آمریکا و تسریع اقدامات طلبکاران برای توقیف اموال شرکت PDVSA، برآورد کرده بود تولید نفت ونزوئلا تا پایان سال میلادی آینده به ۳۷۵ هزار بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، وزارت خزانه داری آمریکا در اکتبر فروش با انتقال سهام شرکت سیتگو که زیرمجموعه شرکت PDVSA است را پس از این که این شرکت نتوانست پرداخت مربوط به اوراق قرضه ۲۰۲۰ را انجام دهد، ممنوع کرد. یک دادگاه تجدیدنظر هفته گذشته این تصمیم را تایید کرد.

انتهای پیام

ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.