صفحه اصلی / اجتماعی / بلوف آمریکایی یا انتقام/ جنگ آمریکا در خاورمیانه تا چه میزان خطرناک است؟

بلوف آمریکایی یا انتقام/ جنگ آمریکا در خاورمیانه تا چه میزان خطرناک است؟

به گزارش خبر فوری، حمله اخیر آمریکا به سوریه و عراق بازتاب فراوانی در محافل سیاسی و رسانه های جهان داشته است. بسیاری از احتمال جنگ آمریکا با ایران سخن گفته اند اما وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز شنبه اعلام کرد که واشنگتن به دنبال جنگ یا درگیری گسترده تر با ایران نیست، اما اقدامات لازم را برای پاسخگویی به گروه یا کسانی که به نیروهایش حمله می کنند ترتیب داده و حملاتش را ادامه می دهد.

این اظهارنظر در حالی بیان شد که منابع دیپلماتیک گفته اند که شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه آینده برای بررسی و تصمیم گیری در رابطه با حملات آمریکا در منطقه تشکیل جلسه خواهد داد.

پنتاگون در توضیح حملات آمریکا به مواضع گروه های مقاومت در عراق و سوریه را هدف قرار داد، اضافه کرد که ایالات متحده «احساس می‌ کند» توانسته است اکثر اهدافی را که می‌ خواسته هدف قرار دهد و به موفقیت مورد نظر خود دست یابد.

پنتاگون مدعی شده که در تلاش است تا مسئولین حمله به پایگاه برج ۲۲ در مرز اردن و سوریه را که منجر به کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی شد، مجازات کند. لازم به ذکر است که مقاومت اسلامی عراق مسئولیت این حمله پهپادی را بر عهده گرفت.

پنتاگون مدعی شده حملات جمعه شب را تکرار خواهد کرد و بعید است به این زودی ها عملیات خود را پایان دهد.

جلسه شورای امنیت

بر اساس آنچه منابع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفتند، شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه هفته آینده نشستی اضطراری درباره حملات آمریکا به سوریه و عراق برگزار خواهد کرد.

این نشست پس از دعوت روسیه، یکی از اعضای دائم شورا، برای بحث در مورد حملات آمریکا به سوریه و عراق برگزار می ‌شود. روسیه اعلام کرده که این حملات قوانین بین‌المللی را نقض کرده و منجر به تلفات غیرنظامیان عراقی و سوری و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی این دو کشور شده است.

واکنش دیپلماتیک دولت عراق و سوریه

اوایل روز شنبه، وزارت امور خارجه عراق کاردار سفارت آمریکا در بغداد را احضار کرد و از ریاست جمهوری عراق خواست تا درباره حملات آمریکا به مناطق مهم عراق و سوریه، با مقامات کشورهای منطقه و نیز مقامات ایالات متحده گفتگو کند.

وزارت امور خارجه عراق یادداشت اعتراضی رسمی  خود را به کاردار سفارت آمریکا در بغداد داد و به حملات آمریکا به اماکن نظامی و غیرنظامی در منطقه عکاشات و القائم اعتراض کرد و تاکید کرد که این حملات نقض آشکار حاکمیت دولت عراق بر این کشور بوده است.

وزارت خارجه عراق در متن اعتراضی خود نوشت: حملات دیروز آمریکا شانس موفقیت مذاکرات جاری برای تنظیم صلح بین المللی را تضعیف می کند و منجر به تشدید تنش ها می شود و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می نماید.

حشد الشعبی از شهادت ۱۶ نفر و مجروح شدن ۳۶ تن در نتیجه حملات خبر داد و خاطرنشان کرد: جستجو برای یافتن اجساد تعدادی از مفقودان ادامه دارد.

وزارت خارجه سوریه نیز حملات آمریکا به خاک این کشور را محکوم کرد و گفت که این حمله به درگیری ها در منطقه دامن می ‌زند.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه خود افزود: با توجه به اینکه نیروهای آمریکایی صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کنند، می توان آمریکا را منبع اصلی بی ثباتی جهانی دانست.

در همین حال، خبرگزاری رسمی سوریه تایید کرد که حملات آمریکایی ها منجر به کشته شدن غیرنظامیان و سربازان شده است.

پاسخ مقاومت به حملات آمریکا

به گزارش الجزیره، پس از حملات آمریکا، مقاومت اسلامی عراق روز شنبه با پهپادهای خود، پایگاه آمریکایی «حریر» را در نزدیکی فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان، در شمال عراق هدف قرار داد. همچنین، گروه های مقاومت با پهپادهای خود پایگاه آمریکایی «خراب الجیر» را در عمق سوریه هدف قرار دادند.

با این حال، شواهد گویای این است که تلفات این حملات زیاد نبوده است. طبق اعلام مقامات سوری نیز پیش از آغاز حملات هوایی آمریکا به سوریه، مراکز حساس و مورد هدف قرار گرفته خالی شده بودند. بسیاری معتقدند هیاهوی آمریکا قبل از حمله به عراق و سوریه، باعث شد مقامات مقاومت هوشیار شده و مراکز حساس خود را ترک کنند. برخی از این گفته اند که آمریکا از قصد در مورد حمله به خاورمیانه هیاهو به پا کرد تا از شدت تلفات کم کند. بایدن نگران حمله به خاورمیانه و واکنش مقاومت است و در عین حال، نمی خواهد حملات اخیر را بی پاسخ بگذارد (اینجا بخوانید). به همین دلیل، حمله کنترل شده که تلفات کمی دارد را به جنگ بزرگ و پرتلفات ترجیح می دهد.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.