صفحه اصلی / آموزش عالی / تردد زائران در خوزستان در آستانه نیم میلیونی شدن/ حرکت روان است

تردد زائران در خوزستان در آستانه نیم میلیونی شدن/ حرکت روان است

دانستنی نیوز؛ گروه استان‌ها: لحظه به لحظه به روز موعود در اربعین حسینی نزدیک می‌شویم و تردد زائران اربعین حسینی با وجود اینکه در حال افزایش است ولی تردد آنها چه زوار ایرانی چه زوار اتباع خارجی در مرزهای خوزستان بسیار روان و آسان است و زائران با کمترین معطلی به آن سوی مرز می‌روند.

امسال با وجود گرمای هوا، امکانات سرمایشی بسیار مناسبی در مرزها مستقر شده و زائران هنگام رفت و حتی برگشت می‌توانند در مواکب که برای استراحت در نظر گرفته شده که امکانات سرمایشی و خواب دارند، استراحت کنند.

ثبت تردد ۴۰۰ هزار زائر از مرزهای خوزستان

خروج زائران اربعین از مرزهای خوزستان به قدری روان است که تاکنون ۴۰۰ هزار نفر تردد کرده‌اند؛ معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان در این باره بیان کرد: ۳۱۰ هزار نفر از مرز شلمچه و ۹۰ هزار نفر از مرز چذابه به عتبات عالیات مشرف شدند.

ولی الله حیاتی با تاکید بر اینکه همه تمهیدات لازم برای برگزاری اربعینی باشکوه در پایانه‌های مرزی خوزستان اندیشیده شده است، ادامه داد: از زائرین حسینی انتظار می‌رود که حرکت خود به سوی مرزها را مدیریت کرده و ورود خود را به روزهای آخر موکول نکنند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان بیان کرد: زائران با در دست داشتن مجوزهای قانونی و گذرنامه رسمی به مرزها مراجعه کنند.

وی یادآور شد: اتباع غیر مقیم از مرز چذابه و اتباع مقیم از مرز شلمچه با داشتن مجوزهای قانونی عبور خواهند کرد.

وی گفت: ناوگان حمل و نقل ریلی زائران از خرمشهر تا شلمچه و برعکس منتقل می‌کند، همچنین از عمق کشور به نقطه صفر مرزی می‌رساند.

تجهیز پارکینگ‌های مرزی خوزستان برای زوار حسینی

یکی از عواملی که سبب شده تا تردد زائران اربعین از مرزهای خوزستان تسریع یابد، تجهیز پارکینگ‌های مرزی است چرا که اغلب زوار با وسیله نقلیه شخصی خود به سمت مرزهای کشور حرکت می‌کنند.

بنابراین تجهیز پارکینگ‌های چذابه و شلمچه در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است؛ رئیس پلیس راه خوزستان در این باره بیان کرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده برای زوار، پارکینگ شلمچه ظرفیت بیش از ۶۰ هزار خودرو و پارکینگ چذابه نیز ظرفیت پذیرش بیش از ۳۵ هزار خودرو را دارند، بنابراین تاکید می‌شود زائران، خودروهای خود را در پارکینگ‌ها قرار دهند.

تردد زائران در خوزستان در آستانه نیم میلیونی شدن/ حرکت روان است

سرهنگ سعید رحیمی اظهار کرد: ترافیک در پنج مبادی ورود به استان خوزستان به سمت مرزهای شلمچه و چذابه عادی و روان است.

وی با بیان اینکه کارهای خوبی برای ایمنی در مسیرها انجام شده است، افزود: در زمینه راه‌ها، احصاء و آشکارسازی نقاط حادثه خیز و همچنین خط کشی شبکه معابر در مبادی ورودی استان خوزستان انجام شده است.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: با توجه به اینکه ورود زائران به پایانه‌های مرزی استان در حال افزایش است، سطح معابر باید ظرفیت پذیرش خودروها را داشته باشند، به همین دلیل در صورتی که زائران وسایل نقلیه خود را در محل‌های دیگر و خارج از پارکینگ‌ها بگذارند، با مشکل مواجه خواهیم شد، بنابراین از زوار خواهشمندیم خودروهای خود را در پارکینگ‌های پیش بینی شده قرار دهند.

وی بر رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در طول مسیر و به ویژه در جاده‌های خوزستان و مسیرهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه تاکید و اظهار کرد: به رانندگان توصیه می‌شود با سرعت مطمئنه حرکت کرده و از رانندگی با خستگی و خواب آلودگی خودداری کنند، زیرا بیشترین آمار جان باختگان ناشی از تصادف‌ها به ویژه در ایام اربعین حسینی سال‌های قبل مربوط به این تخلف‌ها است.

زائران خودروی خود را در شلمچه و چذابه رها نکنند

اگرچه امکانات بسیاری برای تردد آسان و ایمن زوار حسینی در گذرگاه‌های مرزی خوزستان انجام شده اما افراد باید با مسئولان امر همکاری کرده و وسایل نقلیه خود را در معابر رها نکنند چرا که این امر سبب ایجاد بار ترافیکی خواهد شد.

رئیس پلیس راه خوزستان در این راستا تاکید کرد: زائران اربعین خودروی خود را به هیچ وجه در شبکه معابر مرزی شلمچه و چذابه رها نکنند.

تردد زائران در خوزستان در آستانه نیم میلیونی شدن/ حرکت روان است

سرهنگ رحیمی با اشاره به در پیش بودن مراسم اربعین گفت: به تدریج شاهد افزایش ترددها در اغلب محورهای اصلی و مبادی ورودی استان خوزستان به سمت مرزهای شلمچه و چذابه هستیم.

وی تاکید کرد: با وجود دو توقفگاه بزرگ خودرویی در پایانه‌های مرزی خوزستان، آمادگی خوبی ایجاد شد تا زائران خودروهای خود را در این توقف گاه‌ها بگذارند.

آغاز به‌کار مرکز پایش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در چذابه

مرکز پایش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای علاوه بر اینکه در پایانه مرزی شلمچه وجود داشته، امسال در پایانه مرز چذابه راه‌اندازی شده است؛ رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در این خصوص اظهار کرد: مرکز پایش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با هدف مدیریت عرضه و تقاضای ناوگان حمل و نقل عمومی، رصد و گزارش‌های تحلیلی و ترافیکی لحظه‌ای برای برنامه‌ریزی بهینه سفر زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه راه اندازی شد.

محسن کجباف با بیان اینکه با راه‌اندازی این مرکز، امکان استفاده بهینه از داده‌های جمع‌آوری شده به وسیله سامانه‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای و پیش‌بینی تعداد تردد در محورهای منتهی به پایانه چذابه امکان‌پذیر است، افزود: همچنین در مرکز پایش راهداری و حمل و نقل پایانه مرزی چذابه، گزارش‌های درخواستی سازمان‌ها، مراجع ذیربط و رسانه‌ها با هماهنگی مرکز مدیریت راه‌های کشور تهیه می‌شود.

کجباف گفت: در این مرکز علاوه بر مشاهده آخرین وضعیت تردد در مسیرهای منتهی به پایانه چذابه، اطلاعات نمایش پلاک در محورهای منتهی به این پایانه، تعداد وسایل نقلیه موجود در پارکینگ‌ها و تعداد صورت وضعیت صادره ناوگان حمل و نقل عمومی با استفاده از به‌روزترین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود قابل احصا است.

توزیع کالاهای اساسی بین مواکب حسینی در مرزهای خوزستان

همچنین علاوه بر وجود امکانات رفاهی و جاده‌ای نیز کالاهای اساسی مواکب حسینی در مرزهای چذابه و شلمچه تأمین شده تا خدمت رسانی به زائران اربعین به نحو احسن صورت گیرد؛ سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خوزستان در این باره تصریح کرد: توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مواکب اربعین حسینی در مرزهای استان در حال انجام است.

تردد زائران در خوزستان در آستانه نیم میلیونی شدن/ حرکت روان است

عبدالهادی فرخ درباره تأمین اقلام اساسی و مورد نیاز مواکب اربعین حسینی بیان کرد: به منظور رفاه حال موکب‌داران و تأمین مواد غذایی زوار، هماهنگی‌های لازم با ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه کالاهای اساسی مورد نیاز مواکب در مسیرهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه و آن‌سوی مرز بر حسب اسامی مواکب تهیه شده است، افزود: این کالاها شامل برنج، شکر، گوشت و مرغ منجمد هستند که براساس اعلام نیاز توزیع خواهند شد.

فرخ تبار در ادامه قیمت هر کیلوگرم برنج هندی را ۳۵ هزار تومان و شکر را ۲۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: همچنین هر کیلوگرم گوشت منجمد به قیمت حدود ۱۶۵ هزار تومان و مرغ منجمد به قیمت ۴۳ هزار تومان در اختیار مواکب قرار خواهند گرفت.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: عاملان تدارکاتی و پشتیبانی در شهرهای اهواز، آبادان، دشت آزادگان فعال هستند و پس از معرفی از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز کالاها را دریافت کرده و در اختیار مواکب قرار می‌دهند.

وی با اعلام اینکه تعداد زیادی از مواکب کالاهای مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند، گفت: مشکلی در تأمین کالاهای اساسی مواکب اربعین حسینی وجود ندارد و ذخیره کالا کافی است.

استان خوزستان دارای ۲ پایانه مرزی شلمچه و چذابه است.

براساس تقویم رسمی کشور، ۱۵ شهریورماه امسال مصادف با بیستم ماه صفر، اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.