صفحه اصلی / اجتماعی / جنگ غزه و دام نتانیاهو برای بایدن/ رژیم صهیونیستی مشتاق حضور ترامپ در کاخ سفید/ اشتباه بزرگ رئیس جمهور آمریکا به نابودی اش می انجامد؟

جنگ غزه و دام نتانیاهو برای بایدن/ رژیم صهیونیستی مشتاق حضور ترامپ در کاخ سفید/ اشتباه بزرگ رئیس جمهور آمریکا به نابودی اش می انجامد؟

به گزارش خبر فوری، پل پیلار (Paul R. Pillar)، تحلیلگر مشهور، استاد دانشگاه و عضو سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، در تحلیلی که برای نشنال اینترست نوشته به جنگ غزه و آثارش بر وضعیت قدرت در اسرائیل و آمریکا و به خصوص انتخابات ۲۰۲۴ پرداخته است. در زیر خلاصه ای از این تحلیل ارائه می گردد:

اشتباه بزرگ بایدن در جنگ اخیر

جنگ اسرائیل در غزه به یکی از بزرگترین نقطه ضعف های سیاسی دوران ریاست جمهوری جو بایدن تبدیل شده است. زمانی که حماس حمله خود را در ۷ اکتبر انجام داد، بخشی از این پیامدهای سیاسی اجتناب ناپذیر بود. فرقی ندارد چه کسی در کاخ سفید است. جنگ اخیر لکه سیاهی در کارنامه هر کسی است که در آغاز جنگ، رئیس جمهور آمریکا بوده است. با این حال، رئیس جمهور آمریکا می توانست اقداماتی برای جلوگیری از این رویداد انجام دهد اما این کار را انجام نداد.

جنگ غزه راهبرد سیاست خارجی دولت بایدن را برهم زد، راهبردی که بر این فرض استوار بود که درگیری اسرائیل و فلسطین در حاشیه قرار دارد و دولت می تواند توجه بیشتری به سایر بخش ‌های جهان داشته باشد.

با این حال، بایدن پا را فراتر از این گذاشت و اوضاع را بدتر از قبل کرد. بسیاری از پیامدهای تلخ جنگ معلول استقبال فوری و بی قید و شرط بایدن از دولت اسرائیل به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو بود. آغوشی که بایدن از آغاز جنگ به روی نتانیاهو باز کرد، ویرانی و رنج های غیرقابل توصیفی برای ساکنان غزه به وجود آورد. در حال حاضر، بایدن مقصر یکی از بزرگترین فجایع انسانی در نیم قرن اخیر است. استراتژی «آغوش خرس» (bear hug) که مبتنی بر مهار دولت نتانیاهو از طریق نزدیک ماندن به آن است، تا حد زیادی شکست خورده است. بایدن بر اثر همین استراتژی اشتباه و شراکت در فاجعه غزه بسیاری از پایگاه های خود در حزب دموکرات را از دست داده و حالا پیروزی مجدد در انتخابات سخت تر از همیشه شده است.

مهمترین پیامدهای این استراتژی اشتباه، آسیب دیدن منافع ایالات متحده است که با افزایش خشم و کینه جهانی علیه ایالات متحده به طرز دردناکی آشکار شده است. واشنگتن به طور فزاینده ای در دیپلماسی بین المللی منزوی شده و دیگر از حمایت سایر کشورها برخوردار نیست. انگیزه های مردی که بایدن در آغوشش گرفت (یعنی نتانیاهو)، ارتباط زیادی با این موضوع و وضعیتی که رئیس جمهور آمریکا در آن قرار گرفته، دارد.

جنگ غزه و دام نتانیاهو برای بایدن

بنیامین نتانیاهو خود، درگیر مشکلات سیاسی داخلی فراوانی است. حمله حماس باعث شد وجهه نخست وزیری که از مدت ها پیش به عنوان «آقای امنیت» اسرائیل شناخته می شد، در هم بشکند. این شکست بلافاصله پس از آغاز جنگ، در نظرسنجی ‌ها منعکس شد و نشان داد که حمایت اسرائیلی‌ ها از نتانیاهو و حزب لیکود بسیار پایین آمده است.

نتانیاهو برای معکوس کردن این وضعیت و نجات جایگاه سیاسی خود، شروع به حمله ویرانگر به غزه کرد و درخواست های آمریکا در مورد خویشتن داری در عملیات نظامی یا جایگزینی یک راه حل سیاسی را نادیده گرفت. او از طریق کشتار مردم سعی کرد عطش کوتاه مدت به انتقام را در میان اسرائیلی ها ارضاء کند و تا حدی از خطر نابودی فوری فرار کند. او اکنون خود را به عنوان فرمانده ای که از طریق اسلحه با تشکیل یک کشور فلسطینی مخالف است، به جهانیان و مردم منطقه معرفی می کند.

اصطکاک سیاسی نتانیاهو و بایدن برای نخست وزیر اسرائیل نه تنها منفی نبوده بلکه کاملا مثبت بوده و به نفعش تمام شده است. این اصطکاک باعث کوتاه آمدن آمریکا شده و حتی بایدن را با نتانیاهو همراه کرده است. کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل همچنان در راه است و لابی ها و تحرکات حزبی درون سیاست آمریکا، بایدن را به افزایش حمایت از اسرائیل مجبور کرده است.

همچنین، باید در نظر داشت که اتهامات فساد علیه نتانیاهو همچنان وجود دارد و گفته شده که دادگاه او پس از یک وقفه چند هفته ای به دلیل جنگ با حماس، از سر گرفته شده است. این مساله حقوقی انگیزه بیشتری به نتانیاهو داده تا به تندروی های خود که مستلزم جنگی است که از همه قوانین و حدود عبور می کند، ادامه دهد. این سیاست جنگ طلبانه همزمان به جلب رضایت افراطی ‌ترین عناصر ائتلاف راست ‌گرایانه او کمک می ‌کند و می تواند این ائتلاف شکننده را در کنار هم نگه دارد.

اما همزمان که این سیاست باعث قدرت نتانیاهو در داخل شده باعث کاهش قدرت بایدن در آمریکا شده است. این اتفاق نیز می تواند به نفع نتانیاهو باشد. مطمئناً نتانیاهو از اینکه دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بایدن را شکست دهد، خوشحال خواهد شد. با وجود اینکه بایدن برای نشان دادن حمایت خود از اسرائیل تا کمر جلوی نتانیاهو خم شده است، اما هدایای ترامپ به اسرائیل برای نتانیاهو ارزشمندتر بوده اند. انتقال سفارت ایالات متحده به شهر مورد مناقشه اورشلیم (بیت المقدس)، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان اشغالی و اجرای “پیمان ابراهیم” همگی اتفاقاتی بودند که در دوره ترامپ به اجرا رسیدند. ائتلاف سیاسی گذشته بین ترامپ و نتانیاهو گسترده بوده است، تا جایی که شمایل هر یک در تبلیغات کمپین انتخاباتی دیگری حضور برجسته داشته است.

در نتیجه می توان گفت ادامه جنگ اسرائیل و غزه می تواند به نابودی بایدن بینجامد و این چیزی است که نتانیاهو آن را دوست دارد. در نتیجه مشارکت دولت بایدن در جنگ اسرائیل می تواند علیه خود او عمل کند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.