صفحه اصلی / اجتماعی / دانستنی سبک زندگی/ آنچه معلولان باید درباره خرید بلیط هواپیما بدانند

دانستنی سبک زندگی/ آنچه معلولان باید درباره خرید بلیط هواپیما بدانند

همه افراد گاهی برای تغییر و تنوع نیاز به سفر دارند. همه افراد یک جامعه یکسان نیستند و هرکدام از آنها با توجه به شرایط خود نوع سفرشان را انتخاب می‌کنند.

به گزارش دانستنی آنلاین، هر کس ممکن است معلول به دنیا بیاید یا در طول زندگی خود دچار معلولیت شود. معلولیت نباید محدودیت به وجود بیاید. در حقیقت معلولیت فقط بخشی از زندگی سختی است که این عزیزان تجربه می‌کنند. در کنار این سختی و نگاه سنگین آدم‌ها و اطرافیان، محدودیت‌هایی که برای این افراد به وجود می‌آید، روی روحیه آن‌ها تأثیر مستقیم می‌گذارد.

محدودیت‌ها باعث تضعیف روحیه می‌شود. به این ترتیب فرد مجبور به پذیرش شرایط و محدودیت‌های خود می‌شود. برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد، باید مزایای خاصی برای معلولین در نظر گرفته شود.

 

 آنچه معلولان باید درباره خرید بلیط هواپیما بدانند

استفاده از تخفیف بلیط هواپیما برای افراد معلول

بر اساس فصل دوم قوانین حمایت از معلولین، دسترسی و استفاده از سیستم حمل و نقل برای معلولین باید تسهیل شود. در این راستا، به افرادی که دچار معلولیت هستند، در خرید بلیط پرواز‌های داخلی، تخفیف ویژه ۵۰ درصدی اعمال می‌شود.

این تخفیف فقط شامل حال پروازهای داخلی خواهد شد. برای مثال اگر قصد خرید بلیط هواپیما مشهد را داشته باشید، می‌توانید از این تخفیف بهره‌مند شوید. لازم به ذکر است که همراهان افراد معلول، قادر به استفاده از این تخفیف نیستند. در نظر داشته باشید که برای این تخفیف، باید حتماً کارت معلولیت معتبر از سازمان بهزیستی همراه داشته باشید.

همچنین این تخفیف از طرف دولت تعیین شده است و اجرای آن برای ایرلاین‌های دولتی همانند ایران ایر الزام دارد. ایرلاین‌های خصوصی دیگر، می‌توانند در این رابطه تصمیم‌گیری‌های دیگری داشته باشند.

برخی ایرلاین‌ها تخفیف کمتر ارائه می‌دهند و برخی دیگر این تخفیف را اعمال نمی‌کنند. پس اگر حتماً می‌خواهید این تخفیف شامل حال شما شود، باید از ایرلاین‌های داخلی استفاده کنید. البته در نظر بگیرید که یک سیستم با سقف و کف خرید برای معلولین وجود دارد. در بلیط‌های گران، درصد تخفیف تا حدودی کمتر از ۵۰ درصد می‌شود.

 آنچه معلولان باید درباره خرید بلیط هواپیما بدانند

امتیازاتی که افراد دارای صندلی چرخدار از آن‌ها بهره‌مند می‌شود

اگر یک بار روی صندلی چرخدار بنشینید، دنیا را از دیدگاه آن‌ها خواهید دید. فقط در این شرایط می‌توانید متوجه سختی شرایط آن‌ها شوید. عزیزانی که برای جابه‌جایی نیاز به صندلی چرخدار دارند، باید از ۴۸ ساعت قبل پرواز تا نیم ساعت مانده به پرواز، وضعیت خود را به فرودگاه اعلام کنند. به این ترتیب، از لحظه‌ای که وارد فرودگاه شود، فرودگاه خدمات مخصوص به آن‌ها را ارائه می‌دهد.

این عزیزان می‌توانند از صندلی چرخدار فرودگاه استفاده کنند. همچنین از غذای مخصوص به خود استفاده می‌کنند. انتقال صندلی چرخدار یا واکر به همراه تجهیزات ضروری همانند ماسک اکسیژن نیز توسط کارمندان فرودگاه و ایرلاین، به هواپیما منتقل می‌شود. همچنین پرسنل هواپیما نیز در جریان این موضوع قرار داده می‌شوند تا بتوانند خدماتی مناسب را به مسافران معلول ارائه دهند.

این خدمات در ایرلاین‌های مختلف داخلی و خارجی تقریباً یکسان هستند. حتی برای انتقال آن‌ها به باند پرواز نیز از وسایل نقلیه خاص استفاده می‌شود. البته همه اینها تحت شرایطی است که شرایط ویژه خود را پیش از پرواز به فرودگاه و ایرلاین اعلام کرده باشید. در غیر این صورت، هیچگونه خدماتی شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

 آنچه معلولان باید درباره خرید بلیط هواپیما بدانند

افراد سالخورده و بیمار

لازم به ذکر است که افراد سالخورده و بیمارانی که نیاز به پرستاری و مراقبت دارند، به تنهایی نمی‌توانند سوار هواپیما شوند. آن‌ها باید حتماً همراه یک نفر دیگر سفر کنند.

پرستار یا فردی که او را همراهی می‌کند نیز باید یک بلیط هواپیما تهیه کند. در صورتی که فرد قادر به نشستن روی صندلی نیست و باید فقط روی تخت استراحت کند، باید این موضوع را از ۴۸ ساعت قبل پرواز به ایرلاین اطلاع دهد.

معمولاً هر هواپیما، دارای دو تخت مخصوص بیماران است. به همین خاطر ظرفیت بسیار محدودی دارد. پس باید زودتر اعلام کنید تا یکی از این تخت‌ها به بیمار شما اختصاص داده شود. این تخت‌ها بسیار راحت هستند و مسافر بیمار می‌تواند تا انتهای پرواز روی تخت استراحت کند. لازم به ذکر است باید پرونده پزشکی و مشکلی که برای بیمار وجود دارد را نیز به ایرلاین اعلام کنید.

 آنچه معلولان باید درباره خرید بلیط هواپیما بدانند

ارائه خدمات CIP به افراد دارای معلولیت

بسیاری از ایرلاین‌های داخلی و خارجی، خدمات CIP مخصوص معلولین را ارائه می‌دهند. این خدمات شامل ترانسفر رفت و برگشت از خانه به فرودگاه، از فرودگاه به هتل، از هتل به فرودگاه و از فرودگاه به خانه می‌شود. همچنین از وسایل نقلیه مخصوص معلولین برای حمل و نقل آن‌ها استفاده می‌کنند.

در ضمن خدمات پذیرش آن‌ها به‌صورت جداگانه و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. همچنین گاهی یکی از کارمندان ایرلاین موظف به حرکت دادن ویلچر و انجام امور پرواز او خواهد شد.

 آنچه معلولان باید درباره خرید بلیط هواپیما بدانند

حتی برای انتقال به باند پرواز، سوار شدن به هواپیما و نشستن روی صندلی نیز افرادی موظف می‌شوند تا او را به‌صورت ویژه یاری کنند. هزینه و انواع خدمات CIP مخصوص معلولین در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است. بد نیست بدانید که مثلاً با خرید بلیط هواپیما مشهد به‌صورت تور، شاید بتوانید از حمل و نقل تا حرم نیز بهره‌مند شوید.

در نهایت باید گفت که خوشبختانه خدمات مناسبی را به معلولین ارائه می‌دهند. این خدمات در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است. در ایرلاین‌های دولتی، معلولین می‌توانند از تخفیف ویژه بهره‌مند شوند. ایرلاین‌های خصوصی هم خدماتی مخصوص معلولین ارائه می‌دهند. فقط به یاد داشته باشید که باید درباره این موضوع به ایرلاین و فرودگاه اطلاع دهید.

/کوکا


این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.