صفحه اصلی / اجتماعی / زمان برای خرید ملک مناسب است / ریشه بحران مسکن به دولت قبل برمی‌گردد / بانکها تسهیلات مسکن را به سازندگان بدهند، نه خریداران / موسسات مالی نباید زمین احتکار کنند

زمان برای خرید ملک مناسب است / ریشه بحران مسکن به دولت قبل برمی‌گردد / بانکها تسهیلات مسکن را به سازندگان بدهند، نه خریداران / موسسات مالی نباید زمین احتکار کنند

عرفان جابری- داود بیگی نژاد در این گفتگو در پاسخ به سوالی در رابطه با میانگین قیمت مسکن در تهران گفت: بانک مرکزی هفته گذشته میانگین قیمت مسکن در تهران را ۸۰میلیون تومان اعلام کرده است اما باید درنظر داشت که این عدد میانگین از مناطق مختلف گرفته شده و نمیتوان این نرخ را بعنوان قیمت پایه برای تمام نقاط تهران تعمیم داد.

وی افزود: قیمت مسکن از ابتدای سال ۱۴۰۲ توقف قیمتی را تجربه کرده و نسبت به اردیبهشت ماه که قیمت ها در اوج خود قرار داشت با اتخاذ تصمیمات و سیاست گذاری های دولت شاهد توقف رشد قیمت مسکن هستیم و به علت رکود موجود در حوزه مسکن قیمت ها در تعادل و وضعیت قابل چانه زنی برای خریدار قرار دارد.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک در خصوص بیشترین قیمت و کمترین قیمت مسکن در هر متر مربع گفت: بطور کلی کمترین و بیشترین قیمت مسکن قابل عنوان نیست و این قیمت با توجه به مناطق و شرایط فروشنده گاها کمتر و بیشتر می شود.

بیگی نژاد در پاسخ به سوال چرایی افزایش ۸۴ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته افزود : برای پاسخ به این سوال میبایست اقدامات انجام شده در زمینه کنترل قیمت مسکن را بررسی نمود، یکی از اهداف و دغدغه های دولت  فعلی مسئله مسکن است و از هیچ تلاشی فروگذار نبوده است.

وی تاکید کرد: در جریان باشید که سیاست گذاری بخش مسکن از ابتدای امسال به عهده وزارت راه و شهرسازی بوده است. وزارت راه تصمیماتی را اتخاذ کرده است ک میتواند قیمت مسکن را کنترل کند.

او یادآور شد: متاسفانه دولت کنونی وارث عقب ماندگی و کوتاهی های دولت پیشین است. ما در چند سال انتهایی دولت گذشته به گواه پروانه های ساختمانی صادر شده شاهد آن هستیم که کمترین میزان تولید مسکن در دولت پیشین صورت گرفت.

بیگی نژاد در پاسخ به سوالی میزان پیشرفت نهضت ملی مسکن گفت: اجرای نهضت ملی مسکن مسئله حائز اهمیتی است که میتواند مشکلات جوانان را در این حوزه تا حد بسیار زیادی حل کند. در حال حاضر در وضعیت نیاز سنجی این طرح برای بعضی از مناطق هستیم و دیگر مناطق هم در حال تکمیل است تاثیر گذاری این طرح را در اینده پس از تکمیل میتوان سنجید.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک در رابطه با وام ودیعه مسکن افزود: به نظر بنده ما نباید در رابطه با این موضوع به جزئیات توجه کنیم. حوزه مسکن شامل بخش های مختلفی است که مهمترین آن بخش تولید و ساخت و ساز می باشد که متاسفانه در حال حاضر بانک ها برای ارائه تسهیلات مربوط به ساخت و ساز همکاری لازم را ندارند.

متاسفانه دولت کنونی وارث عقب ماندگی و کوتاهی های دولت پیشین است. ما در چند سال انتهایی دولت گذشته به گواه پروانه های ساختمانی صادر شده شاهد آن هستیم که کمترین میزان تولید مسکن در دولت پیشین صورت گرفت

او ادامه داد: در همین زمینه رئیس جمهور دستور برخورد با بانک های متخلف را صادر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از کشور های خارجی ۷۰ الی ۸۰ درصد کل قیمت یک واحد مسکونی توسط بانک ها بصورت وام ارائه می شود. اما در کشور ما تسهیلاتی که در اختیار خریداران قرار می گیرد به هیچ عنوان کافی نیست به علاوه اقساطی هم که برای این وام ها در نظر می گیرند برای اکثر افراد جامعه قابل پرداخت نیست.

بیگی نژاد همچنین اظهار داشت: افرادی که حقوق وزارت کار را دریافت می کنند قادر به پرداخت این اقساط نیستند در صورتی که هر فرد میبایست یک سوم درآمد خود را به مسئله مسکن تخصیص دهد.

وی در رابطه با وام صد میلیون تومانی ودیعه مسکن افزود: با توجه به گستردگی مناطق مختلف تهران نمی‌توان گفت که این وام کفاف رهن را در تمام نقاط تهران می‌دهد زیرا این مبلغ در برخی نقاط تهران هزینه یک ماه اجاره است و در برخی مناطق هم هزینه رهن کامل است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن مسئله ایست که باید اتفاق بیفتد اما باید دید که مستأجران توان پرداخت اقساط آن را دارند یا خیر.

این صاحبنظر بازار مسکن در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت علت افزایش قیمت مسکن احتکار زمین ها توسط سودجویان است؟ افزود: در این مورد باید به عوامل اصلی ایجاد مسکن توجه کرد زیرا یک واحد مسکونی متشکل از عناصر مختلف است اگر عوامل دخیل در ایجاد یک واحد مسکونی افزایش قیمت داشته باشند طبیعتاً محصول نهایی نیز افزایش قیمت خواهد داشت کلید ثبات قیمت مسکن ثابت نگه‌داشتن قیمت عوامل دخیل در به وجود آمدن آن است.

وی ادامه داد: اما مشکل اصلی افزایش قیمت مسکن احتکار زمین نمی‌باشد چون هر کسی ممکن است برای سرمایه گذاری و حفظ پول زمین خریداری کند. بانک ها برای اینکه از تورم عقب نمانند و دچار ورشکستگی نشوند و به دلیل تعهدی که به مردم دارند زمین خریداری می‌کنند این سرمایه گذاری های عظیم باعث آسیب های مالی به مردم می‌شود.

وی درباره پدیده پشت بام خوابی هم گفت: ما این خبر را تکذیب کردیم زیرا مشاورین املاک در دو موضوع می‌توانند به شما خدمات ارائه دهند که در مورد اول، باید پلاک ثبتی داشته باشند که به واسط پلاک ثبتی برای شما کد رهگیری ایجاد میشود. شخصا در جریان این موضوع نیستم و دلیلی بر اینکه کسانی به این نحو زندگی می‌کنند رو بنده نمیدانم.

بیگی نژاد در پاسخ به پرسش دیگری که “بنظر شما مسکن های ۲۵ متری کمکی به مردم در خانه دار شدن میکند؟”، افزود: این مسئله فقط بصورت یک نظر بود البته که بعضی از مردم توان خرید همان ۲۵ متر را هم ندارند و نباید از روی اجبار مردم در هر محیطی زندگی کنند.

بیگی نژاد در پاسخ به سوال اینکه آیا درحال حاضر وقت سرمایه گذاری و خرید مسکن می باشد، گفت: درحال حاضر بازار در شرایط خوب و متعادلی به سر می برد و مردم می‌توانند برای خرید اقدام کنند.

 قیمت گذاری آنلاین چه تاثیری در قیمت واقعی داشته است؟ این سوال دیگر خبرفوری از نایب رئیس اتحادیه املاک بود که وی پاسخ داد: برخی از سایت ها به دلیل اینکه سفته بازی آنلاین انجام می دهند بسیاری از این اپلیکیشن ها ملک شهروندان را به مزایده می گذارند و باعث برهم خوردن امنیت اقتصادی در حوزه مسکن شده اند، این اپلیکیشن ها و پلتفرم های آنلاین باعث افزایش قیمت مسکن هستند.

مشروح این گفتگو را پی‌توانید در ادامه ببینید:

 

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.