صفحه اصلی / اجتماعی / سلاح معجزه آسای اوکراین؛ بلوف یا واقعیت؟/ کارشناس نظامی روسیه: این سلاح ها می توانند کار روسیه را سخت کنند

سلاح معجزه آسای اوکراین؛ بلوف یا واقعیت؟/ کارشناس نظامی روسیه: این سلاح ها می توانند کار روسیه را سخت کنند

به گزارش خبر فوری، میخائیل خودارینوک، تحلیلگر نظامی روزنامه روسی گازتا، در تحلیلی که اخیرا برای این پایگاه نوشته به مساله تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین پرداخته است.

خودارینوک در این تحلیل که توسط الجزیره قطر ترجمه شده، تأکید دارد که غرب برای دستیابی به یک پیروزی سریع و واضح بر روسیه، سلاح های پیشرفته ای را در اختیار اوکراین قرار داده است، اما دو سال پس از شروع جنگ، این هدف (یعنی پیروزی قاطع بر روسیه) محقق نشده است و وضعیت جنگ به سمتی پیش رفته که چندان خوشایند غرب نبوده است. 

خودارینوک تحقیقاتی در زمینه تسلیحات ارسالی ناتو و آمریکا به اوکراین انجام داده و در مورد میزان تأثیر آنها بر روند جنگ و اینکه آیا غرب سلاح دیگری در اختیار دارد یا نه، در مقاله خود در گازتا بحث کرده است.

وی گفت: موثرترین سلاح ها و تجهیزات ارسال شده از جانب غرب به نیروهای مسلح اوکراین، سامانه های M142، MRLS    HIMARS و همچنین، M270  هستند. وی افزود: اگرچه سامانه «هیمارس ام ۱۴۲» (HIMARS M142) بیش از ۱۵ سال است که در خدمت ارتش آمریکا است، اما استفاده رزمی از این سامانه در میادین نبرد اوکراین برای نیروهای مسلح روسیه تا حد زیادی غیرمنتظره بود، زیرا مشخص شد که این سامانه سلاحی با دقت بالا است. 

خطر سیستم هیمارس و توپخانه اوکراین

خودارینوک در ادامه تحلیل خود اظهار داشت: اغراق نیست اگر بگوییم سامانه هیمارس «HIMARS» بیشترین تأثیر را بر روند عملیات رزمی ناتو داشته است و ارتش روسیه را مجبور به تجدید نظر در تمرکز نیروها و استقرار نقاط فرماندهی جدید در خط مقدم و کنترل و ذخیره تجهیزات خود کرد.

نویسنده در مورد تسلیحات توپخانه ای اوکراین و روسیه نیز گفت که غرب توپخانه های خودکششی PZH 2000 ساخت آلمان، هویتزر ۱۵۵ میلی متری ساخت آمریکا و نیز M777 و سیستم توپخانه خودکششی ۱۵۵ میلی متری را به واحد توپخانه اوکراین منتقل کرده است. همچنین توپخانه ۱۵۵ میلی متری «سزار» که توسط شرکت فرانسوی Nexter ساخته شده است، به نیروی زمینی اوکراین الحاق شده است. 

تحلیلگر روس تاکید دارد که نادیده گرفتن ویژگی های تاکتیکی و فنی بسیار بالای سلاح های غربی اشتباه است. البته وی تاکید کرد که تجربه نشان داده که برخی تسلیحات مانند هویتزرهای آمریکایی برای استفاده گسترده در یک جنگ بزرگ کاملاً آماده نیستند. 

مشکل بزرگ اوکراین چیست؟

به گفته تحلیلگر روس، استفاده رزمی از خودروهای جنگی غربی با مشکلات زیادی روبرو بوده است و حفظ سلاح ها و تجهیزات زرهی منتقل شده توسط ایالات متحده و متحدانش به اوکراین، در حالت آمادگی کامل رزمی و استفاده مستمر از آنها به طور روزانه دشوار است. به چند دلیل، تعمیر سریع خودروهای جنگی آسیب دیده و بازگرداندن آنها به خدمت، مشکل است. برای رسیدن به این هدف، باید هنگ های تعمیر زره، ایستگاه های تعمیر سیار خودروهای زرهی و انبارهای تجهیزات زرهی در منطقه جنگی فعال شود.

خودارینوک توضیح می دهد که با توجه به اینکه ارتش اوکراین برای اقدامات لجستیکی فوق آماده نبود و نیست، غرب همه تسلیحات مورد نیاز را فراهم نکرد و همچنین بسیاری از تانک ها، خودروهای جنگی و نفربرهای خود را به اوکراین عرضه نکرد. 

سلاح معجزه آسا غرب چیست؟

خودارینوک معتقد است با وجود تمام مشکلات غرب در اوکراین، اما آمریکا و متحدانش یک”سلاح معجزه آسا” دارند که اوکراین را قادر می سازد تا مسیر عملیات نظامی را به نفع خود تغییر دهد. این سلاح معجزه آسا موشک های بالستیک تاکتیکی “MGM-140  ATACMS” و موشک های کروز هوا به زمین Taurus KEPD 350/150 است.

این سلاح ها هنوز به اوکراین نرسیده اند اما به نقل از خودارینوک، اگر این موشک ها به همراه جنگنده های F16 به اوکراین برسند، مشکلات بسیار بزرگی برای نیروهای روسیه ایجاد می کنند، و حتی اگر پیروزی کامل را برای اوکراین تضمین نکنند، باز می توانند جلوی پیشروی روس ها را بگیرند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.