صفحه اصلی / ورزش و تندرستی / طوفان صحرایی آنتونی جاشوا/ چرا او به چهره خشن سعودی آرایش ورزشی می‌دهد؟

طوفان صحرایی آنتونی جاشوا/ چرا او به چهره خشن سعودی آرایش ورزشی می‌دهد؟

جاشوا در ریاض

شاید کمتر کسی بداند دلیل حضور آنتونی جاشوا در عربستان برای مبارزه حساس با اندی روئیز به خاطر تاثیر شاهزاده خانم سعودی است که روزگاری فروشگاه هاروی نیکول را در ریاض مدیریت می‌کرد و باعث جلب توجه ترزا می شده بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، شاهزاده ریما بنت بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود مهره اصلی استراتژی سعودی‌ها برای خرج کلان در ورزش از جمله مبارزه حساس آنتونی جاشوا و اندی روئیز بوده است تا باعث شود عربستان در عرصه جهانی خودش را نشان دهد و نشان دهد این کشور، کشور عقب‌مانده و پلیسی نیست.

این نیاز پس از آن شدت گرفت که جمال خاشقجی، روزنامه نگار و مخالف سعودی، فقط یک سال پیش در کنسولگری کشورش در استانبول توقیف شد، به قتل رسید و با اره متلاشی شد.

جاشوا به دنبال قهرمانی دوباره

شاهزاده ریما، ۴۴ ساله، چهره‌ای قابل قبول و تحصیل کرده در آمریکاست که ولیعهد محمد بن سلمان او را به عنوان مسئول معاون برنامه ریزی و توسعه در اداره کل ورزش عمومی عربستان سعودی (GSA) منصوب کرده است.

وی تصریح کرده است که مشارکت گسترده ورزش‌های همگانی را در کشوری که دختران آن دو سال پیش از حضور در زنگ ورزش محروم بودند، تشویق می‌کرد اما اسناد خارجی نشان داده‌اند که شاهزاده ریما یکی از کلیدی‌ترین اقدامات GSA برای تأمین رویدادهای ورزشی جهانی مانند این مبارزه حساس روز شنبه هفته آینده برای منحرف کردن توجه از سوابق مشکوک حقوق بشر این کشور و کاهش وابستگی به نفت از سوی عربستان است.

شاهزاده ریما با همکاری شرکت چرچیل ریپلی، مستقر در آمریکا، در مورد توسعه بسکتبال در عربستان سعودی با کوبی برایانت ستاره بسکتبال آمریکا بحث کرده است و با سوفی گلدشتمیت، مدیر اجرایی لیگ جهانی موج سواری دیدار کرده است. لیگ هاکی بحث و گفت‌وگوی دیگری بوده است که او دنبال می‌کند.

شاهزاده ریما مهره اصلی استراتژی سعودی‌ها برای خرج کلان در ورزش

یکی از نزدیکان او درباره نقش این شاهزاده خانم در عربستان گفت: او یک مهره بسیار مؤثر برای سعودی‌هاست. ورزش به عنوان راهی برای بازتعریف وجهه عربستان سعودی دیده می‌شود. او غربی و پیشرفته است. او زبان آنها را به معنای واقعی کلمه صحبت می‌کند. او عربستان سعودی را در همان مکانی قرار می‌دهد که ابوظبی قرار دارد و توجه و بحث‌ها را از حقوق بشر منحرف کرده است.

دشوار است که باور کنید جاشوا، یکی از قهرمانان مطرح ورزشی، از این امر آگاه نیست اما بوکس تنها ورزشی نیست که درگیر آن است.

چند روز پس از این مبارزه که ریاض برای آن حدود ۳۸ میلیون پوند هزینه کرده است، عربستان میزبان مسابقات تنیس ۲.۳ میلیون پوندی با "هشت بازیکن برتر مرد جهان" خواهد بود.

در ماه ژانویه، عربستان سعودی رالی پاریس-داکار را برگزار می‌کند و بارسلونا، رئال مادرید، اتلتیکو مادرید و والنسیا را برای سوپر جام اسپانیا دعوت کرده است که قرار است این کشور ۳۴ میلیون پوند در سال به فدراسیون فوتبال اسپانیا پرداخت کند.

این مبلغ برای کشوری که بزرگترین اقتصاد خاورمیانه را دارد بی اهمیت است. کشوری که توانایی پیشی گرفتن از امارات و قطر را به عنوان بخشی از آنچه شاهزاده محمد به عنوان استراتژی "چشم انداز ۲۰۳۰" تعریف می‌کند، دارد.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار و مخالف سعودی، درست یک سال پیش در استانبول به قتل رسید.

علی‌رغم اصلاحات اجتماعی قابل توجه اعطای حق رانندگی به زنان، حضور در سالن‌های ورزشی و دادن حق سفر به خارج برای مسافرت بدون اجازه شوهر، فعالان بر این باورند که رویدادهایی مانند این مبارزه، پوششی برای استبداد وحشیانه و سرکوب مخالفان است.

قتل خاشقجی باعث شد شاهزاده محمد دوباره نقش شاهزاده ریما را در نقش جدیدی به عنوان سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده – که اولین بار است که یک زن در چنین پستی نامگذاری شده است – به منظور تلاش برای تلطیف امور لحاظ کند.

تعداد زیادی از زنان، فرار از عربستان سعودی را فرار از بردگی و سوء استفاده از همسر، برادران و پدران توصیف کرده اند و سپس با ردیابی و تهدید علیه خانواده‌ها مواجه شده‌اند، مگر اینکه آنها به سفارتخانه‌های کشورهایی که به آنها پناهندگی می‌دهند گزارش شوند.

پارسال، شاهزاده محمد دستگیری برجسته‌ترین زنان مبارز این کشور را محکوم کرد.

شاهزاده محمد دستگیری برجسته‌ترین زنان مبارز این کشور را محکوم کرد.

همدلی وی برای زنان در کشورش – که هنوز هم به رضایت یک سرپرست مرد برای ترک زندان، خروج از یک پناهگاه خانگی یا ازدواج نیاز دارند – کاهش یافته است.

وی در مجمع جهانی اقتصاد سال گذشته اظهار کرد که اجازه دادن به زنان سعودی برای رانندگی به معنای این است که "دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم بهره‌وری وجود ندارد. یک زن امروز نمی‌تواند بگوید، "من نتوانستم راننده پیدا کنم."

اندی روئییز و آنتونی جاشوا در دیدار بروکس

وی افزود: لطفاً ارزش‌های مختلف را درک کنید. آنها درست یا غلط نیستند و باید از آنها مراقبت شود.

عفو بین‌الملل از این مبارزه به شکل طعنه آمیز از لقب Sportswashing به معنای شستشوی ورزشی، استفاده کرده است.

مسئول این مبارزه نیز اعلام کرده است نگرانی برای این مبارزه ندارد چون او و خیلی از سازمان‌های ورزشی سال‌ها به دنبال برگزاری چنین رقابتی در خاورمیانه بودند و مساله حقوق بشر در حیطه کاری او نیست.

انتهای پیام

این مطالب را نیز ببینید!

پنالتی کابوس فرانسوی‌ها؟

امشب قهرمان جام جهانی مشخص خواهد شد و آرژانتین و فرانسه هر دو به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.