صفحه اصلی / اجتماعی / قمه به دست و کفن‌پوش جلوی تخریب غیرقانونی‌ها می‌ایستند/ خدا به زاکانی توفیق دهد/ سفر اعضای شورای شهر تهران برای اربعین قانونی بود

قمه به دست و کفن‌پوش جلوی تخریب غیرقانونی‌ها می‌ایستند/ خدا به زاکانی توفیق دهد/ سفر اعضای شورای شهر تهران برای اربعین قانونی بود

مهدی چمران در گفت‌وگو با خبرفوری در خصوص خبر مربوط به حضور اعضای شورای شهر تهران در عراق برای ایام اربعین که با انتقادهایی هم همراه شد، اظهار کرد: طبق قانون شورای شهرها در کل کشور، هر ۲ هفته باید تشکیل شود. به خاطر حجم کارها، هفتگی ۲ جلسه برگزار کردیم و تابحال هم حتی شده که ۳ جلسه در یک هفته برگزار کرده‌ایم. این مازاد برگزاری‌ها به صورت فوق‌العاده و داوطلبانه بوده‌است.

وی افزود: فراموش نکنید که شوراها می‌توانند از مرخصی استفاده نمایند. راهپیمایی اربعین یک حماسه بزرگ جهانی است که منتقدانش، کسانی هستند که تحمل دیدن این حرکت بزرگ را ندارند.

چمران با اشاره به تقاضای مرخصی بیش از نیمی از اعضای شورای شهر تهران گفت: برای نظارت بر امور و شرکت در این حماسه، تعدادی از اعضا تقاضای مرخصی کردند. وقتی دیدیم تقاضاها از نصف اعضای شورا بیشتر شده، برای همه یک هفته مرخصی درج کردیم. راهیان کربلا از مرخصی قانونی خود استفاده کردند که در همه جا امری قانونی و بی ایراد است. در مجلس شورای اسلامی هم شاهدیم که برخی از اعضا، برای مسائل و پیگیری امور حوزه انتخابیه خود مرخصی می‌گیرند.

رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در تمام طول هفته در محل کارش حضور داشته، تصریح کرد: در این روزها مدام بر سر کار خود حاضر شده‌ام، اگر هم خواستم برای اربعین عازم شوم، روز تعطیل می‌‌روم. سایر اعضا هم به همین ترتیب کارهای خود را در این روزها انجام داده‌اند و انتقاداتی که مطرح می‌شود، عادلانه نبود.

با قمه و کفن جلوی تخریب می‌ایستند!

چمران در رابطه با انتقاداتی که به شهرداری تهران در قبال شکل تخریب ساختمان‌های ناایمن تهران مطرح می‌‎شود، به ویژه ماجرای خلازیر تاکید کرد: شهرداری بایستی جلوی ساخت و ساز غیرقانونی را بگیرد. اعتراض شورا این است که از ابتدا باید جلوی ساخت را بگیرد، این کار هم انجام می شود اما برخی شبانه ساخت و ساز می‌کنند. بعضا با قمه و کفن مقابل شهرداری ایستاده‌اند و کار غیرقانونی کرده‌اند. تا شهرداری پرونده را به ماده ۱۰۰ ببرد و بخواهد حکم تخریب بگیرد، زمان‌بر می‌شود و این نقص قانون است.

وی در خصوص خلازیر و درگذشت چند نفر حین تخریب ساختمان‌ها گفت: به کمیته کارشناسی نظام مهندسی بررسی شکل تخریب را سپردیم. در صحن شورا اتفاقا گزارش آن‌ها را مطرح کردیم. خراب کردن ضوابطی دارد، در خلازیر هم دقیقا این ضوابط رعایت شد.

وی افزود: انقدر ساختمان‌ها ناایمن بوده که وقتی ساختمانی تخریب شده، به خاطر نبود درز انقطاع و سایر مسائل مهندسی، ساختمان‌های اطراف هم تخریب شدند. اصلا مجریان قانون فکر نمی‌کردند که با تخریب یکی، سایرین هم تخریب شوند. زیر سایه ساختمان‌ها در حال تنظیم صورت جلسه بودند که متاسفانه منجر به درگذشت برخی شد.

چمران با اشاره به اینکه اگر زمان باشد، باید ساختمان از بالا طبقه به طبقه تخریب شود، گفت: از بالا باید تخریب شروع شود و طبقه طبقه پایین بیایند، اما شرایط عادی نیست و نیاز به نیروی انتظامی و وسایل و نیروی کار است، اما برای تسریع در روند تخریب، از مواد مذاب‌کننده ستون‌ها استفاده می‌شود. این تکنیک‌ها در سایر نقاط دنیا هم استفاده می‌شود.

مترو باید وضعیت پله‌برقی‌ها را رصد کند، مردم هم رعایت کنند

چمران در رابطه با حوادثی که در این مدت حول پله‌برقی‌های تهران رخ داده، پاسخ داد: در خصوص پله‌برقی‌های ناایمن تهران نیز درخواست کردیم تا تمام حوادث بررسی شود. فکر کنم دو روز قبل‌تر از وقوع حادثه منجر به قطع دست یک افغانستانی، از این پله‌برقی بازدید شده‌بود و مشکلی هم ندیده‌بودند. اگر کسی دستش را داخل زنجیر کند، آسیب دیدگی قطعی است مثل اینکه بگوییم دستتان را درون چرخ گوشت نبرید. اگر مردم روی پله‌ها بایستند طبیعتا آسیبی نمی‌بینند، ولی هر حرکت غیراصولی ممکن است منجر به پرت شدن و آسیب‌های دیگر شود.

وی افزود: پله باید سالم باشد و سلامتش مدام چک شود، از سوی دیگر مردم هم باید رعایت کنند. مترو را موظف کردیم که باید طبق قانون بررسی‌های فنی مرتبا انجام شود و این کار هم صورت می‌گیرد.

خدا به زاکانی توفیق دهد

رییس شورای شهر تهران در پایان در پاسخ به این سوال که آیا زاکانی را یک شهردار سیاسی می‌داند یا نه، خاطرنشان کرد: هر فردی سیاسی است و کار سیاسی هم می‌کند. همین اربعین هم یک حرکت بزرگ سیاسی است که در کل دنیا منعکس می‌شود. نمی‌شود بگوییم که کسی سیاسی نباشد. تلاش ما این است که طبق قانون و مصوباتی که شورا تعیین کرده، کارها پیش برود. خدا به زاکانی توفیق دهد.

خبرنگار: حانیه برومند

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.