صفحه اصلی / اجتماعی / مصائب بازنشستگان در ایران/ زمین و زمان علیه سالمندان/ مروری بر وضعیت خدمات بازنشستگی در کشورهای دنیا؛ از حقوق بالا در استرالیا تا خدمات رایگان در چین

مصائب بازنشستگان در ایران/ زمین و زمان علیه سالمندان/ مروری بر وضعیت خدمات بازنشستگی در کشورهای دنیا؛ از حقوق بالا در استرالیا تا خدمات رایگان در چین

به گزارش خبر فوری، مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی به واکنش بسیاری از شاغلانی که در شرف بازنشستگی هستند، انجامید. کارگران ایرانی این مصوبه را ضربه بزرگ مجلس به خود می‌دانند. مجلسی که در اختیار اصولگرایان است و آنها برخلاف شعارهای چپ‌گرایانه اولیه، حالا به ابزارهای نظام سرمایه‌داری علیه کارگران روی آورده‌اند.

در پنجاه و یکمین جلسه علنی مجلس، ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار  قرار گرفت و نمایندگان با تصویب بند «خ» ماده ۲۹  موافقت کردند که بر اساس آن قرار است سن بازنشستگی به صورت پلکانی به ازای سنوات باقی مانده از خدمت افزایش پیدا کند.

در ماده ۲۹ بند «خ» به منظور کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله سن بازنشستگی به صورت پلکانی افزایش پیدا کرد که جزئیات آن به شرح زیر است:

 

بیمه پردازان با سابقه ۲۸ تا ۳۰ سال 

اضافه سنوات اشتغال برای بازنشستگی ندارند 

بیمه پردازان با سابقه ۲۵ تا ۲۸ سال 

اضافه کردن دو ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی 

بیمه پردازان با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال

اضافه کردن سه‌ ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی

بیمه پردازان با سابقه ۱۰ تا ۲۰ سال

اضافه کردن چهار ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی

بیمه پردازان با سابقه ۱۰ سال 

اضافه کردن پنج ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی

 

این اتفاق باعث ناراحتی بسیاری از شاغلان گردید. بازنشستگان و شاغلانی که در شرف بازنشستگی هستند، نسبت به وضعیت بازنشستگان در ایران انتقاد دارند. بسیاری از دولت ها با شعار عدالت خواهی و عدالت طلبی روی کار می آیند و یکی از مهم ترین شاخص های عدالت طلبی، توجه به حقوق کارمندان و کارگران بازنشسته است اما متاسفانه وضعیت ایران در این شاخص اصلا خوب نیست.

اما مساله فقط افزایش سن بازنشستگی نیست. افزایش سن بازنشستگی بهانه ای است برای فریاد زدن مشکلات بزرگ تر و عمیق تر. بسیاری از بازنشستگان از بی توجهی به وضعیتشان گله دارند. حق سالمندان و بازنشستگان دریافت حقوق مکفی، برخورداری از خدمات اجتماعی و رفاهی، برخورداری از خدمات سلامت و بهداشتی، دریافت وام کم بهره و … است. اما بیشتر بازنشستگان نه تنها از این خدمات بی بهره اند بلکه حقوق و مزایای ضروری‌شان هم آنقدر کم است که غالبا بعد از بازنشستگی هم کار می کنند تا بتوانند هزینه زندگی روزانه خود را تامین کنند.

به همین علت، بد نسیت مروری بر وضعیت بازنشستگی در کشورهای دیگر داشته باشیم تا ببینیم بازنشستگان سایر کشورها چگونه سالهای سالمندی خود را می گذرانند و دولت چه خدماتی به آنها ارائه می دهد:

بهترین و بدترین کشورها برای بازنشستگان

بر پایه گزارش سال ۲۰۲۱ شاخص جهانی بازنشستگی، افزون بر ایسلند، هلند و دانمارک از جمله کشورهایی هستند که با کسب شاخص بالای ۸۰ در دسته نخست بهترین سیستم بازنشستگی قرار گرفته ‌اند. بر اساس این گزارش، سیستم بازنشستگی تایلند و آرژانتین که به ترتیب در رده قرار گرفته ‌اند، دارای ضعف ‌های اساسی تشخیص داده شده و به عنوان بدترین نظام بازنشستگی در میان کشورهای مورد بررسی جهان، معرفی شده‌اند.

استرالیا

طبق مطالعات انجام‌ شده کشور استرالیا یکی از بهترین سیستم‌ های بازنشستگی دنیا را دارد. شمار افرادی که تنها به درآمد بازنشستگی برای تأمین معاش تکیه دارند، در سال ۲۰۰۰ میلادی از ۴۵درصد کمتر بود اما اکنون به بالای ۷۰ درصد رسیده است. نکته جالب این است که افراد بالاتر از ۶۵ سال که حداقل ١٠ سال در این کشور زندگی کرده باشند حقوق بازنشستگی دولتی دریافت می ‌کنند و قرار است این سن تا سال ۲۰۲۴ میلادی به ۶۷ سال برسد.

سالمندان متأهل هر یک حدود ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ دلار استرالیا در ماه دریافت می ‌کنند. از طرف دیگر سالمندانی که در این کشور زندگی می‌ کنند، بر طبق نظر سازمان‌ های بازنشستگی می ‌توانند از خدمات مراقبت‌ های خانگی یا مراقبت در مراکز نگهداری سالمندان هم برخوردار شوند.

آلمان

وضعیت بازنشستگی در آلمان هم خوب است. آلمانی ها از زمانی  که تحت پوشش بیمه‌ های بازنشستگی قرار می گیرند، پرداخت حق بیمه را آغاز می‌ کنند و پس از بازنشستگی بین ۵۰ تا ۷۵ درصد از مبلغی را که دولت برای بازنشستگی آنها در نظر گرفته، به صورت دستمزد ماهانه دریافت می ‌کنند و مابقی هم در قالب هزینه ‌های عمومی، ازجمله هزینه ‌های بهداشتی و درمانی و دارویی، به آنها پرداخت می‌ شود.

آمار نشان می‌دهد ۸۵ درصد از افراد شاغل در آلمان تحت پوشش بیمه ‌های بازنشستگی دولتی هستند. متوسط دریافتی ماهانه مردان در غرب آ‌لمان برابر با ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ یورو است. حقوق بازنشستگی زنان آلمانی کمتر است.

ژاپن

طبق قانون بازنشستگی در کشور ژاپن تمامی افرادی که بین ۲۰ تا ۵۹ سال سن دارند باید تحت پوشش بیمه‌ های بازنشستگی قرار بگیرند و حق بیمه بپردازند. افراد بالای ۶۵ سالی که حداقل ۲۵ سال سابقه کار داشته باشند، از حقوق بازنشستگی برخوردار خواهند شد. آمار نشان می‌دهد ۸۵ درصد از کل کارمندان و کارگران و شاغلان ژاپنی تحت پوشش بیمه بازنشستگی قرار دارند. از طرف دیگر، افراد بازنشسته تنها ۱۰درصد از هزینه‌های درمانی و پزشکی خود را می‌ پردازند و مابقی را دولت پرداخت می کند.

چین

بازنشستگان چینی علاوه بر دریافت حقوق ماهیانه خود، از مزایایی چون خدمات درمان رایگان، انواع تخفیف جهت حضور در فعالیت های اجتماعی چون سینما و تئاتر و موزه و همچنین امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی به صورت رایگان برخوردار می باشند.

یکی از عوامل اثرگذار بر میزان حقوق بازنشستگی افراد در چین، شهر محل اشتغال آن ها و موسسه یا شرکتی است که در آن مشغول به کار بوده اند. با این حال، بیش از ۷۰ درصد از شهروندان چینی ابراز امیدواری کرده اند که در دوران بازنشستگی خود بتوانند بخش عمده درآمد خود را پس انداز نمایند. این امر نشانگر وضعیت مطلوب بازنشستگان حاضر در این کشور است. طبق قوانین رسمی چین میزان مالیات وضع شده بر درآمد شهروندان از ۳ درصد الی ۴۵ درصد متفاوت بوده و در دوره بازنشستگی درصدی به آن اضافه نخواهد شد. کافرمایان چینی موظف به پرداخت ۲۰ درصد از حقوق اشخاص بوده و ۸ درصد نیز سهم خود کارکنان است.

ترکیه

قانون بازنشستگی در ترکیه بعد از پیروزی اردوغان در انتخابات سال ۲۰۲۳ تغییر کرد. شرط حداقل سن بازنشستگی در ترکیه، ۵۸ سال برای زنان و ۶۰ سال برای مردان است. بر اساس آخرین قوانین بازنشستگی ترکیه در سال ۲۰۲۳، همه کارگران مشغول کار در ترکیه می توانند در هر سنی بازنشسته شوند و از مزایای بازنشستگی تامین اجتماعی برخوردار شوند؛ فقط باید دارای شرایط زیر باشند:

الف. دارای حداقل دوره حق بیمه پرداختی ۵۰۰۰ روز

ب. دارای حداقل ۲۰ سال خدمات بیمه شده برای زنان و ۲۵ سال برای مردان

کارمندانی که واجد شرایط بازنشستگی هستند و بازنشستگی را انتخاب می کنند، مستحق وقفه اجباری با حقوق بازنشستگی در ترکیه توسط کارفرما خواهند بود. کارمندانِ دچار بیماری که بازنشستگی را انتخاب می ‌کنند، واجد شرایط پرداخت همه حقوق اجباری از طرف کارفرما می باشند. حقوق بازنشستگی در ترکیه برای یک ماه حقوق برابر سنوات خدمت، با سقف حقوق ماهانه ۱۹.۹۸۲.۸۳ لیر ترکیه از اول ژانویه ۲۰۲۳ است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.