صفحه اصلی / اجتماعی / مصیبت حق پخش در لیگ برتر/ فوتبال حقش را از صداوسیما می‌گیرد؟

مصیبت حق پخش در لیگ برتر/ فوتبال حقش را از صداوسیما می‌گیرد؟

علیرضا علی‌محمدزاده- ای اف سی ارزش حق پخش تلویزیونی مسابقات ایران را ۴۵۰ میلیون یورو اعلام کرد. ماجرایی که برای فوتبال ایران به یک رویای دور و دراز تبدیل شده: حق پخش تلویزیونی!

اما این حق پخش که برای بقیه فوتبال جهان منهای ایران یک امر عادی می باشد ، چقدر برای تیم های فوتبال درآمد ایجاد می کند؟ برای درک میزان اهمیت حق پخش تلویزیونی لازم است که بدانید، ۶۹ درصد درآمد باشگاه‌ها در انگلیس، ۵۵ درصد درآمد باشگاه‌ها در آلمان، ۶۸ درصد درآمد باشگاه‌ها در اسپانیا، ۷۰ درصد درآمد باشگاه‌ها در ایتالیا و ۵۲ درصد درآمد باشگاه‌ها در فرانسه از این راه به دست می‌آید که بیشترین سهم را در بین راه‌های مختلف درآمدزایی به خود اختصاص می‌دهد.

در لیگ جزیره درامد حاصل از حق پخش در کل ۳.۴۷ میلیارد یورو بوده است که اختلاف بسیار زیادی با سایر لیگ های معتبر اروپایی دارد.

برای درک این اختلاف کافی است به این موضوع اشاره شود که قهرمان لالیگا ینی بارسلونا ۱۷۰ میلیون یورو درامدزایی از حق پخش داشته که این رقم با تیم شانزدهم لیگ جزیره یعنی ناتینگهام فارست برابری دارد و من سیتی قهرمان لیگ ۲۱۰ میلیون یورو درامد زایی از این طریق داشته، این در شرایطی است که در ایران پرسپولیس با اینکه قهرمان سه گانه شد ریالی بابت پاداش و حق پخش تلویزیونی دریافت نکرد 

لالیگای اسپانیا و بوندسلیگای المان به طور مشترک با درامد ۱.۳۵ میلیارد یورویی در رده های دوم و سوم قرار دارند و در رتبه بعدی سری آ ایتالیا با اختلاف نسبتا کم از دو لیگ قبلی با درامد ۱ میلیارد و ۱۹۵ میلیون یورویی قرار دارد.

اما لیگ برتر ایران چه مسیری رو در ماجرای حق پخش طی کرده و دقیقا در کجای ماجراست؟ شروع بحث حق پخش و امضای قرارداد خریداری حق پخش در ایران از سال ۸۷ بود که صداوسیما متعهد شد در یک قرارداد ۳ ساله در سال اول ۱۰ میلیارد و در سال دوم ۱۱ میلیارد بپردازد و این رقم در سال سوم به ۱۵ میلیارد تومان می‌رسید.

حتی همین عدد که در آن زمان هم بسیار ناچیز به حساب می آمد به جیب فوتبال هیچ وقت واریز نشد.

حالا بعد از فراز و نشیب بسیار، این AFC است که در تلاش برای احقاق حق تیم های ایرانی از صداوسیمای ایران است. AFC اعلام کرده که باشگاه ها برای دریافت مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا باید قرارداد حق پخش مشخصی با شبکه‌ تلویزیونی داشته باشند.

اما رئیس فدراسیون که از رسیدن فوتبال به حقش ناامید شده، از مجلس درخواست کمک و پیگیری داشته، تاج گفته:”دریافت حق پخش فوتبال، حقی قانونی است و از مجلس می خواهیم به این مسئله ورود کند.”

در طرف مقابل اسماعیل حسین زهی، نماینده مجلس در این خصوص گفته: اکثریت مطلق مجلس موافق قانونی شدن موضوع حق پخش تلویزیونی هستند. وقتی قراردادهای بازیکنان با باشگاه‌ها میلیاردی شده و یک بازیکن متوسط چند میلیارد تومان قرارداد می‌بندد باشگاه‌ها برای آنکه بدهی نداشته باشند باید درآمدزایی کنند و یکی از منابع حق پخش است.

اما بحث حق پخش این ماه ها خیلی داغ پیش رفته و عجیب اینکه چهره های مختلفی علیه صداوسیما در برنامه های مختلف تلویزیونی اظهار نظر کرده اند .

قربان زاده رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی و زنوزی مالک باشگاه تراکتور دو چهره برجسته ای بودن که در برنامه میثاقی به حق پخش پرداختند. قربان زاده با محکوم کردن صدا و سیما کنایه زد و گفت: “شما سریال می‌سازید و به عواملش پول می‌دهید. هیچ کس مجانی تولید نمی‌کند. هر کس در ازای خدمتی که ارائه می‌دهد پول می‌گیرد. باشگاه‌های فوتبال چقدر خدمت ارائه داده‌اند؟” 

نکته عجیب اما رفتار صداوسیما در قبال فوتبال است. صداوسیما درآمد هنگفتی از طریق پخش فوتبال دارد، اما سال هاست که حاضر نیست این درآمد هنگفت رو با فوتبالی ها شریک بشود. برای مثال تخمین زده شده صداوسیما فصل قبل از پخش زنده بازی های استقلال و پرسپولیس بین ۱۷ تا ۳۲ هزار میلیارد درآمدزایی داشته اند! بدون اینکه ریالی به این ۲ باشگاه بزرگ و همیشه بدهکار ایران برسد.

حالا باید فقط منتظر ماند و دید که در نهایت چه اتفاقی برای این مسئله می‌افتد و سر انجام کار چیست ؟

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.