صفحه اصلی / آموزش عالی / «مهمونی کیلومتری» از «دروازه نجف» تا «جمکران»

«مهمونی کیلومتری» از «دروازه نجف» تا «جمکران»

دانستنی نیوز – گروه استان‌ها: به نام عید الله‌اکبر آن را می‌شناسیم؛ چون بزرگ‌ترین عید خداست. یوم المرضاه الرحمن نامش می‌دهیم؛ چون روز گشایش و خوشنودی پروردگار است. یوم الایضاح است؛ چون حقیقت در آن روز آشکار شد. یوم‌العهد المعهود و یوم المیثاق المأخوذ نام دیگرش است؛ چون در آن روز میثاق و پیمان می‌بندیم با علی علیه‌السلام که بلندقدر، شریف و بزرگ است، چون چهارده هزار سال پیش از خلقت آدم علیه‌السلام نوری بود در ساحت قدس خدای متعال و هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجرت، حقیقتی آشکار شد بر جهان، تا نور او بر دل‌های ما بتابد و به برکتش شیعه علی نام بگیریم که تا امروز هرچه داریم را از این نور بدانیم و به شکرانه عهدی که با مولای متقیان علی علیه‌السلام بستیم غدیر را یوم الفرح، یوم السرور و یوم التبسم بدانیم.

هجدهم ذی‌الحجه سال دهم قمری در تاریخ اسلام روز ویژه‌ای است؛ روزی که رسالت پیامبر عزیز و عظیم‌الشأن اسلام به اکمال رسید و سعادتمندی حق‌جویان و طالبان رحمت الهی تضمین شد و علی بن ابی‌طالب به‌عنوان جانشین و وصی بر حق و شایسته آخرین پیامبر الهی برگزیده شد.

عید سعید غدیر خم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیاد شیعیان محسوب می‌شود که جایگاه و منزلت ویژه‌ای بین مردم مسلمان و ولایت‌مدار ایران دارد و این روز بزرگ همه ساله با برگزاری آئین‌های مختلف در تمامی شهرها گرامی داشته می‌شود.

این عید مبارک نه‌تنها برای شیعیان بلکه برای تمام مسلمانانی که به بزرگ‌مرد تاریخ اسلام محبت و ارادت دارند بزرگ و مهم است و از همین رو ایران اسلامی در این روز سراسر جشن‌وسرور است و محبین و دلدادگان به مظهر فتوت و جوانمردی هر کدام به مقدار توان خود با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پخش شربت و شیرینی و غذای نذری ارادت و سرور قلبی خود را به این واقعه تاریخی عظیم نشان می‌دهند.

حال و هوای استان‌های مختلف در آستانه فرارسیدن هجدهم ذی‌الحجه به میمنت عید بزرگ غدیر خم متفاوت‌تر از روزهای گذشته است، خیابان‌ها غرق در نور و شادی و پذیرایی مواکب بوده و پرچم‌های رنگی و سبزرنگ «علی ولی‌الله» در سراسر کشور نقش بسته است.

برپایی دهه امامت و گرامیداشت ایام بین اعیاد قربان و غدیر سنت حسنه‌ای است که این روزها فضای شهرهای کشور را پر کرده و ایستگاه‌های صلواتی پذیرایی از کوچک‌ترین پذیرایی شربت تا اطعام علوی فضای مهر و محبت علوی در شهرها حاکم کرده است.


برخی از برنامه‌های عید غدیر در سراسر کشور


کرمانشاه مهیای بزرگترین پذیرایی مردمی

کرمانشاه دیار «دروازه نجف» در آستانه سالروز عید غدیرخم مهیای بزرگترین پذیرایی مردمی بوده و شهر در روز عید غدیر مهمان سفره علوی خواهند بود.

حجت الاسلام یوسف احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با دانستنی نیوز اظهار کرد: برنامه‌های مختلف و جشن‌های خیابانی در کرمانشاه برنامه‌ریزی شده و امسال جشن بزرگ خیابانی عید غدیر از سه راهی مرادحاصل تا سه راه مسکن روز جمعه ۱۶ تیر ماه از ساعت هشت صبح برگزار می‌شود.

وی افزود: ۱۵۰ موکب مردمی در جشن خیابانی عید غدیر شهر کرمانشاه مشارکت خواهند داشت و از مردم با عنوان «شهر مهمان علیست» پذیرایی خواهند کرد.

حجت‌الاسلام ابوذر کرمی رئیس بنیاد غدیر استان کرمانشاه هم در گفتگو با دانستنی نیوز اظهار کرد: برنامه‌های دهه امامت از روز اول این دهه با اهتزاز بزرگ‌ترین پرچم غدیر کشور به ابعاد ۴۰۰ متر در پارک شیرین کرمانشاه آغاز شد.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری جشن‌های خیابانی و عمومی، افزود: از روزهای ابتدایی دهه امامت در کرمانشاه سعی کرده‌ایم جشن‌های متنوع و متعددی برگزار کنیم و همه اقشار مردم کرمانشاه را بر سر سفره معنوی امیرالمومنین (ع) مهمان کنیم.


شادی پیمایی ۷ کیلومتری مردم قم از حرم تا جمکران در روز عید غدیر

شادپیمایی ۷ کیلومتری قمی ها از حرم تا جمکران در روز عید غدیر

امسال نیز همانند سال‌های گذشته کاروان بزرگ شادپیمایی غدیر تا ظهور با شعار «ایمان به غدیر و امید به ظهور» در عصر روز عید غدیر و از ساعت ۱۷:۳۰ از ابتدای بلوار پیامبر اعظم (ص) به سمت مسجد مقدس جمکران برپا خواهد شد.

با اعلام آمادگی گروه‌های جهادی، مردمی و نهادهای مختلف فرهنگی و هیئت‌های مذهبی بالغ بر ۱۰۰ گروه برای برپایی موکب و ایستگاه‌های فرهنگی و پذیرایی در مسیر پیاده روی حرم تا جمکران در روز عید غدیر ایجاد زیرساخت در این امر از سوی نهادهای مسئول دنبال شد و هم اکنون برای بیش از ۱۰۰ مجموعه مردمی غرفه بندی و برق برای آنها فراهم شده است.

برخی از ایستگاه‌های صلواتی و موکب ها از شب عید غدیر در بلوار پیامبر اعظم آماده پذیرایی از زائرین حرم بانوی کرامت و نمازگزاران مسجد مقدس جمکران خواهند بود اما عمده فعالیت موکب ها از در روز جمعه و همزمان با آغاز مراسم پیاده روی حرم تا جمکران خواهد بود.

همچنین غلامرضا قربان رعیت مسئول واحد رفاه حرم حضرت معصومه (س) از برنامه ریزی برای اطعام ۸۳ هزار زائر در حرم بانوی کرامت در روز عید غدیر خبر داد و گفت: در ایام عید سعید غدیر خم ۴ ایستگاه صلواتی در حرم کریمه اهل بیت (ی) برپا می‌شود تا به زائران و مجاوران خدمت رسانی و از آنان پذیرایی کنند.

وی بیان داشت: ایستگاه صلواتی قتیل العبرات از سوی اهالی شهرستان دورود با استقرار در صحن جوادالائمه (ع) در ایام عید غدیر، روزانه ۶ هزار ساندویچ را در میان زائران توزیع می‌کنند.


اعلام برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت فرارسیدن عید غدیر

اعلام برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت فرارسیدن عید غدیر

همزمان با فرا رسیدن عید غدیر و با هدف بهره‌مندی زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی از فیوضات این ایام، ویژه برنامه‌های جشن و سرور در شب، روز و شام عید غدیرخم برپا می‌شود.

مراسم جشن شب عید غدیر امشب ساعت ۲۰ با قرائت زیارت امین الله با نوای مداحان حرم مطهر رضوی آغاز می‌شود و زائران و مجاوران پس از دکلمه خوانی، از سخنان حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی از وعاظ برجسته کشورمان بهره‌مند خواهند شد. مولودی خوانی آقایان سید ناصر کهربائی و ابوالفضل مشکینی پایان بخش این مراسم نورانی خواهد بود.

ویژه برنامه جشن صبح عید غدیر خم نیز جمعه ۱۶ تیر ماه از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه با مدیحه سرایی سید ناصر کهربائی، ابوالفضل مشکینی و سید جعفر ماهرخسار در تالار ولایت آغاز می‌شود. در ادامه این مراسم عاشقان مولا امیرالمومنین علی (ع) از دکلمه خوانی سید مهدی اسماعیلی مستفیض خواهند شد.


اعزام ۲۰ بانوی مبلغ غدیر به هیئت‌های مذهبی در سراسر استان اردبیل

اعزام ۲۰ بانوی مبلغ غدیر به هیئت‌های مذهبی در سراسر استان اردبیل

کارشناس فرهنگی بانوان تبلیغات اسلامی اردبیل از تدوین برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی ویژه بانوان به‌مناسبت عید غدیر خم و ماه محرم در اردبیل خبر داد و افزود: برگزاری مراسم در هیئت‌های مذهبی بانوان و اعزام ۲۰ نفر مبلغه به مساجد و هیئت‌های مذهبی بانوان، تجلیل از سادات توسط هیئت‌های مذهبی بانوان در محلات، پیاده روی اعضای هیئت‌های مذهبی بانوان در معابر و پارک‌ها با شعار «ما همه غدیری هستیم»، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مسئولین هیئت‌های مذهبی و بانوان مبلغه سنتی در تاریخ ۱۹ تیرماه با موضوع نقد شبهات اخیر در مورد حجاب و عفاف و جمعیت و فرزندآوری از جمله برنامه‌های ویژه بانوان به‌مناسبت عید غدیر خم در اردبیل است.

سارا حقی به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی ویژه بانوان در ایام و مناسبات ملی و مذهبی اشاره و اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی امور بانوان با محوریت سبک زندگی اسلامی، تبیین و ترویج فرهنگ دینی در مناطق مختلف استان اردبیل برگزار می‌شود.

حکیمه نوری معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) اردبیل آشنایی با قرآن و ارتباط آن با جریان‌های مختلف تاریخی همچون غدیر را در دفع عقاید باطل کارآمد دانست.

وی اظهار کرد: یکی از آیاتی که در قرآن کریم بر ضرورت مسئله امامت اشاره دارد، آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده است که مورد توجه علما و دانشمندان فریقین قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این آیه شریفه با جریان غدیر که به صورت متواتر در منابع شیعی و سنی نقل شده، پیوند خورده و از طریق آن می‌توان بر مسئله امامت امام علی (ع) احتجاج کرد.


امام جمعه ایلام: فرهنگ غدیر باید در جهان گسترده شود

فرهنگ غدیر باید در جهان گسترده شود

حجت الاسلام الله نور کریمی تبار امام جمعه ایلام نیز در گردهمایی سادات به مناسبت عید غدیر با اشاره به اینکه اهمیت مسئله غدیر از اربعین و عاشور بالاتر است، گفت: فرهنگ غدیر در جهان باید گسترده شود.

اظهار کرد: اهمیت عید غدیر در آیه ۶۷ سوره مائده مشخص می‌شود که چه طور خداوند متعال اهمیت عید غدیر را بیان می‌کند که می‌فرمایند: «پیغمبر آنچه که اطراف پروردگار به شما ابلاغ شده به مردم بگو، به مردم برسان و اگر این کار انجام ندید رسالت خداوند را انجام ندادید.»

وی تصریح کرد: پیغمبر اکرم ۱۳ سال در مکه تلاش کردند، سخت‌ترین شرایط را گذراندند، سه سال در محاصره اقتصادی مطلق بودن، امنیت جانی نداشتند، غذای خوردن هم نداشتند، اهمیت غدیر آن قدر بالاست که اگر پیامبر جانشین انتخاب نکند تمام ۲۳ سال تلاش به هدر می‌رود.

وی گفت: عده‌ای مسئله غدیر و جانشینی حضرت علی (ع) را نادیده گرفتند، پذیرش این مسئله برای خیلی‌ها سخت بود، ما هیچ واقعی در تاریخ نداریم که حدود ۱۲۰ هزار شاهد داشته باشد ولی طرف نتواند از حق خودش دفاع کند.


برگزاری جشن خیابانی «به رنگ علی (ع)» در کاشان

همزمان با فرارسیدن دهه ولایت و امامت و در آستانه عیدالله الاکبر عید سعید غدیر خم و همزمان با جهان اسلام جشن‌های این سعید بزرگ شیعیان در دارالمومنین کاشان در حال برگزاری است.

جشن خیابانی با عنوان «به رنگ علی (ع)» نیز در چهارراه آیت الله کاشانی کاشان در حال اجرا است و طی آن گروه‌های همخوانی و سرود کاشانی به اجرای برنامه می‌پردازند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.


۲ هزار وسیله بازی در «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» در تهران

۲هزار وسیله بازی در «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر»/بانی اصلی مردمند

امسال دومین سالی است، که به مناسبت ایام نورانی دهه امامت و ولایت و روز عید سعید غدیر خم شاهد برگزاری «مهمونی مردمی ۱۰ کیلومتری غدیر» در تهران خواهیم بود، که البته در سال جاری آن طور که ساسان زارع دبیر ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر اعلام کرد است، دیگر این جن فقط در تهران نیست و بنابر برنامه ریزی های انجام شده «مهمونی کیلومتری غدیر» در ۲۴ مرکز استان و ۷۰ شهرستان ایران اسلامی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محمدجواد زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران با بیان اینکه بیش از دو هزار وسیله بازی برای ایجاد شرایطی پر نشاط در «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» مستقر خواهد شد، گفت: بانی اصلی این میهمانی مردم هستند.

این مسئول فرهنگی گفت: «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» از میدان امام حسین (ع) آغاز شده و پس از طی میدان فردوسی، میدان انقلاب و چهارراه بهبودی به میدان آزادی می‌رسد و یک هزار و ۳۰۰ موکب، ۵۰ هزار نفر خادم و ۲۰۰ موکب شربتخانه در آن فعال است و اجرای بیش از ۲۰۰ گروه سرود، پیاده سازی شهربازی ۱۰ کیلومتری، برپایی میزهای مشاوره، غرفه‌های ویژه نقاشی کودکان، برگزاری پویش هدیه اسباب بازی (هدیه اسباب بازی به مناطق محروم) و توزیع یک میلیون کتاب با موضوع غدیر از برنامه‌های پیش بینی شده در این جشن است.


کاروان خیابانی جشن غدیر در نهاوند برپا می‌شود

کاروان خیابانی جشن غدیر در نهاوند برپا می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین، اکبر یوسفی رئیس اداره تبلیغات اسلامی نهاوند با اشاره به برنامه‌های عید غدیر اظهار کرد: محورهای جشن عید غدیر برگزاری برنامه‌های فرهنگی، برپایی موکب، ماشین نویسی، مولودی خوانی و محکوم کردن اهانت به قرآن از جمله برنامه‌های این جشن بزرگ است.

وی افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های روز عید غدیر جشن خیابانی است این برنامه سال گذشته برای اولین بار در تهران برگزار شد، و امسال همزمان با سراسر کشور در شهرستان نهاوند نیز به محوریت سازمان تبلیغات برگزار می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه جشن خیابانی عید الله اکبر از میدان شریعتی تا ابوذر برگزار می‌شود، گفت: جشن خیابانی عید الله اکبر از میدان شریعتی تا ابوذر برگزار خواهد شد، و از ساعت ۱۷ بعدازظهر تا اذان مغرب در خدمت همشهریان نهاوندی خواهیم بود.


برپایی بیش از ۱۲۰ موکب برای برگزاری مهمانی بزرگ غدیر در خرم‌آباد

برپایی بیش از ۱۲۰ موکب برای برگزاری مهمانی بزرگ غدیر در خرم‌آباد

حجت‌الاسلام مهدی قدرتی مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان از برپایی بیش از ۱۲۰ موکب برای برگزاری مهمانی بزرگ غدیر در شهر خرم‌آباد خبر داد و با اشاره به برگزاری جشن بزرگ غدیر در شهر خرم‌آباد، اظهار داشت: در این راستا ستاد مردمی تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: در شهر خرم‌آباد بالغ بر ۱۲۰ موکب و ایستگاه پذیرایی و… راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان تأکید کرد: مهمانی بزرگ غدیر در قالب برگزاری جشن، نورافشانی، اطعام، پذیرایی، فرهنگی، ورزشی و… برگزار می‌شود.


رئیس تبلیغات اسلامی صومعه سرا: ضرورت تبیین واقعه غدیر در جامعه

ضرورت تبیین واقعه غدیر در جامعه

حجت الاسلام علیرضا ابراهیم زاده رئیس تبلیغات اسلامی صومعه سرا بر ضرورت تبیین واقعه غدیر در جامعه تاکید کرد و گفت: واقعه غدیر باید از طریق رسانه‌ها به کل دنیا مخابره شود.

وی اظهار کرد: واقعه غدیر در عصر حاضر باید از طریق رسانه‌ها به کل جامعه و دنیا مخابره شود.

وی با بیان اینکه غدیر از مهم‌ترین شعائر دینی است، احیا و بزرگداشت غدیر موجب افزایش ایمان و تقوا در جامعه می‌شود، افزود: غدیر روزی است که اعمال شیعیان پذیرفته می‌شود و در کنار برگزاری جشن و شادی باید تبیین ولایت را هم جدی بگیریم.


موکب هیئت «حسین جان» بجنورد برپا شد

خادمین هیئت حسین جان بجنورد با برپایی موکب به مدت دو روز آماده پذیرایی از عاشقان ولایت شدند.

برای دیدن فیلم موکب حسین جان لینک موکب هیئت «حسین جان» بجنورد برپا شد را دنبال کنید.


مراسم عمامه گذاری ۳۰ طلبه مدارس علمیه اهواز برگزار شد

مراسم عمامه گذاری ۳۰ طلبه مدارس علمیه اهواز برگزار شد

به مناسبت ایام دهه ولایت و امامت، جمعی از طلاب مدارس علمیه اهواز ملبس به لباس روحانیت شدند. در این مراسم که نماینده ولی فقیه در استان، روحانیون، طلاب و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند، زعیم حوزه‌های علمیه خوزستان گفت: در این مراسم جمعی از طلاب هشت مدرسه علمیه ملبس به لباس روحانیت شدند.

آیت الله موسوی جزایری افزود: این روحانیون از طلاب فاضل هستند که برای موفقیت و سربازی امام زمان (عج) برای ایشان دعا می‌کنم.

وی ادامه داد: این مراسم در مکانی مقدس و در یادمان شهید علی هاشمی برگزار شد که این شهید والامقام مجاهد، شجاع و رشید بود.

همچنین با حضور باشکوه مردم روستای میان آب شهرستان کرخه، جشن عید غدیر با شکوه خاصی برگزار شد. مردم این شهرستان با یزله که نوعی پایکوبی سنتی است برای عید غدیر پایکوبی کردند.

فیلم این مراسم را می‌توانید در لینک جشن عید غدیر در روستای میان آب کرخه دنبال کنید.


توزیع بزرگترین کیک جهان در شیراز

توزیع بزرگترین کیک جهان در شیراز

امیرعباس حقیقی نیک مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) از توزیع بزرگ‌ترین کیک جهان همزمان با عید سعید غدیر خم در شیراز خبر داد و بیان کرد: بزرگترین کیک جهان همزمان با عید سعید غدیر خم در شیراز توزیع خواهد شد.

وی اضافه کرد: این کیک در ۱۱۰ طبقه در حال تهیه بوده و قرار است بعد از شاد پیمایی روز عید غدیر در میان عاشقان اهل بیت توزیع شود.

به گفته این مقام مسئول شاد پیمایی عید غدیر عصر روز جمعه ۱۶ تیرماه ساعت ۱۷ از میدان شهدا آغاز و به حرم مطهر احمد ابن موسی شاه‌چراغ (ع) منتهی خواهد شد.


برگزاری جشنواره غدیر با عنوان «میزبانی به توان میلیون» در گیلان

برگزاری جشنواره غدیر با عنوان «میزبانی به توان میلیون» در گیلان

سید علیرضا دریابکی دبیر جشنواره غدیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گیلان از برگزاری جشنواره غدیر با عنوان «میزبانی به توان میلیون» به مناسبت عید غدیر در استان خبر داد و با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری به مناسبت عید سعید غدیر اظهار کرد: نشست‌های غدیر در آینه نوجوان با هدف نقش نوجوانان در تبیین رسالت غدیر در این ایام برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره غدیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گیلان، با اشاره به طبخ و توزیع ۵۰۰۰ پُرس غذا افزود: این تعداد غذا به شکرانه عید غدیر با مشارکت خیّرین و خانواده‌های دانش آموزان تأمین و در مناطق کم برخوردار توزیع می‌شود.


این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.