صفحه اصلی / آموزش عالی / پای حرف‌های اهالی قلم خراسان جنوبی/اعتبارات حلقه مفقوده چاپ آثار

پای حرف‌های اهالی قلم خراسان جنوبی/اعتبارات حلقه مفقوده چاپ آثار

دانستنی نیوز، گروه استان‌ها: امروز ۱۴ تیر را روز قلم نام نهاده‌اند، روز کسانی که به واقع با نشر آگاهی‌های خود در قالب کتاب، مقاله و رساله زکات علمشان را به جا می‌آورند و به عبارت دیگر پاسبانان حقیقی دانایی و علم هستند.

خراسان جنوبی به عنوان خاستگاه علما و نویسندگان بزرگ امروزه نیز از اهالی قلم توانمندی برخوردار است که نشستن پای گفته‌هایشان مطالب ارزشمندی را به انسان می‌آموزد.

حسین زنگویی، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه خراسان‌جنوبی در گفتگو با مهر بیان کرد: نتایج بسیاری از پژوهش‌های ۳۰ ساله خود را در قالب کتاب در اختیار افراد علاقمند که دوست دارند از ریشه‌های فرهنگ بیرجندی، قاینی و طبسی و سایر شهرهای خراسان‌جنوبی بدانند، قرار داده‌ام.

دغدغه‌ای برای حفظ اصالت‌ها

وی با اشاره به اینکه کار پژوهش پیرامون فرهنگ عامه مردم منطقه را از سال ۶۲ بر اساس یک ذوق و سلیقه شخصی شروع کرده است، ادامه داد: «شاعران قهستان»، «مشاغل سنتی و بومی خراسان جنوبی» و «تمثیل ها و مثل‌های بیرجندی» از جمله آثار من است.

این نویسنده و پژوهشگر خراسان جنوبی گفت: کتاب گرای ۱۷۸ پیرامون سرگذشت تعدادی از شهدای خراسان‌جنوبی نیز در سال ۹۴ با همکاری تعدادی از دوستان نیز منتشر شده است.

زنگویی با طرح یکی از گلایه‌های خود گفت: من به عنوان یک استاد دانشجویان یزدی، اصفهانی و مشهدی متعددی داشته و دارم که با لهجه اصیل شهر خود صحبت می‌کنند اما برخی از جوانان بیرجندی تمایلی برای صحبت کردن با لهجه شیرین شهر خود ندارند.

این پژوهشگر فرهنگ بومی مردم خراسان‌جنوبی گفت: به نظر من ما باید در کنار زبان معیار لهجه‌های مختلف خراسان‌جنوبی و کشورمان را حفظ کرده و آن را به فرزندانمان آموزش دهیم.

نویسنده چیره دست نیاز حوزه تاریخ شفاهی است

احمد اسدالهی گازار از نویسندگان و پژوهشگران تاریخ انقلاب و نویسنده کتاب «شیخ اسماعیل» نیز در گفتگو با دانستنی نیوز اظهار کرد: به اعتقاد من یکی از کارهایی که در حوزه قلم و به ویژه تاریخ شفاهی باید انجام داد بحث تربیت نویسنده چیره دست است.

وی بیان کرد: تأکید دارم که در زمینه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی کارها چندان رضایت بخش نیست بلکه باید با آموزش‌های مستمر و تربیت نویسندگان چیره دست در این زمینه کارهای فاخرتری را به جامعه خودمان عرضه کنیم.

چون آوینی ها قلم بزنیم

وی افزود: در حوزه تاریخ دفاع مقدس کارهایی انجام شده است اما به نظر من درباره انقلاب اسلامی باید کارهای بیشتری در بستر تاریخ شفاهی انجام شود تا نسل بعد از انقلاب بدانند که به واقع چرا انقلاب شکل گرفت و چرا صدای اعتراض مردم در آن دوران بلند شد.

پژوهشگر تاریخ سیاسی بیرجند با اشاره به اینکه شهید آوینی از جمله الهام بخشان کار در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس است، گفت: کارهای ما نیز باید نسبتی با این مردان بزرگ انقلاب داشته باشد.

زینب رمضانی از اهالی قلم و رسانه خراسان جنوبی و نویسنده سه کتاب «آقای فرمانده»، «مجاهد» و «فرمانده دل» در گفتگو با دانستنی نیوز اظهار کرد: ورودم به عرصه نویسندگی به کنگره ۲ هزار شهید استان برمی‌گردد که به دلیل آشنایی که با شهید عباس شعیبی داشتم، پیشنهاد خاطره نگاری این کتاب از سوی مؤسسه آیه‌های استقامت خراسان جنوبی به من داده شد.

قلمی که وقف حوزه ایثار و شهادت شد

وی با اشاره به اینکه که اتمام این کتاب را مدیون نگاه ویژه بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) و همراهی خانواده‌ام می‌دانم، بیان کرد: به موازات این کتاب، کتاب «مجاهد» را که مجموعه خاطرات بسیجی استان «علیجانی اصالتی» را به همراه یکی دیگر از دوستانم در دست نگارش داشتیم.

رمضانی گفت: کتاب سوم «فرمانده دل» که مجموعه خاطرات و زندگی نامه شهید حسینی از شهدای والامقام عشایر شهرستان زیرکوه به منظور رونمایی در کنگره شهدای عشایر کشور در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و با همراهی بسیار تنگاتنگ همسر شهید و راهنمایی‌های همسرم به پایان رسید.

این نویسنده خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از مهمترین نیازهای یک نویسنده، همراهی خانواده در روزهای نگارش کتاب است که بتواند با ذهنی آرام و به دور از هر دغدغه‌ای این کار را انجام دهد.

مدیریت مسئولیت‌ها

رمضانی یادآور شد: یک بانو به گفته رهبر معظم انقلاب ۴ وظیفه «همسری، مادری، دختری و خواهری» دارد که من هم در کنار تألیف کتاب، نباید این ۴ وظیفه خود را فراموش می‌کردم.

وی افزود: همراهی خانواده‌ام به ویژه همسرم در انجام کارهای صفحه آرایی و مادرم در مراقبت از دخترم، در روزهای نگارش کتاب را لطف خداوند و موهبت خود شهدا می‌دانم.

چاپ کتاب مستلزم اعتبار و حمایت است

نویسنده کتاب «فرمانده دل» اظهار کرد: بعد از اتمام کار نوشتن کتاب مهمترین مانع یک نویسنده، مرحله چاپ و قرار دادن کتاب در کتابفروشی های کشور و کتاب‌خانه‌ها است که مستلزم هزینه و حمایت مسؤولان است.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر کتاب‌های زیادی در حوزه خاطره نگاری شهدا تولید شده است که می‌توان از آنها، کتب کوچک‌تر و یا محتواهای چند رسانه‌ای فاخر برای نسل نوجوان و کودک تولید کرد اما حلقه مفقوده این اقدامات، اعتبارات است.

زینب رمضانی گفت: بزرگترین حمایت را از خوانندگان کتاب‌ها دریافت کردم چرا که خوانندگانی که نقد هم کرده بودند با نگاهی جامع‌نگر به بیان نقاط الهام بخش کتاب اشاره کردند.

۶۴ عنوان کتاب در خراسان جنوبی به چاپ رسید

مصطفی شفاهی، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: به طور نسبی در خراسان جنوبی حدود ۱۵۰ نفر نویسنده فعال داریم که در دو- سه سال اخیر کتاب چاپ شده داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری ۱۰ کتاب و در سال گذشته ۶۴ عنوان کتاب در خراسان جنوبی به چاپ رسیده است، گفت: در گذشته فرهنگ و ارشاد استان‌ها اعتباری برای خرید کتاب در راستای حمایت از نویسندگان داشت که الان این موضوع به صورت متمرکز در خود تهران انجام می‌شود.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ما در راستای تجلیل از اهل قلم برای افرادی چون استاد محمد بهنام فر، مرحوم محمد مهدی ناصح و مرحوم غلامحسین یوسفی مراسم بزرگداشت برگزار کردیم.

شفاهی یادآور شد: پنجمین جشنواره کتاب خراسان جنوبی که به صورت دو سالانه انجام می‌شود را در آبان ماه برگزار خواهیم کرد.

اگر دغدغه فرهنگ و علم در شهر و استانمان را داریم باید دغدغه نویسندگان را بشنویم و بیش از گذشته قدردان قلم‌های پربرکتشان باشیم.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.