صفحه اصلی / اجتماعی / موشک قدرتمندی که می تواند جهان را به آتش بکشاند/ “آتاکمز” آمریکا به کی‌یف رسید/ خشم مسکو و نگرانی جهان از آغاز جنگ اتمی/ موشک جدید اوکراین چه ویژگی هایی دارد؟

موشک قدرتمندی که می تواند جهان را به آتش بکشاند/ “آتاکمز” آمریکا به کی‌یف رسید/ خشم مسکو و نگرانی جهان از آغاز جنگ اتمی/ موشک جدید اوکراین چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش خبر فوری، جنگ اوکراین در حالی ادامه می یابد که غربی ها زمینه لازم را برای شعله ور شدن آن فراهم کردند. طبق گزارش برخی رسانه های خارجی، آمریکا موشک های بالستیک آتاکمز خود را به اوکراین تحویل داده است. این موشک که قدرت تخریب زیادی دارد می تواند روسیه را وارد حالت تهاجمی تری کرده و حتی باعث جنگ هسته ای شود.

نشریه لو پوئن در گزارشی به ابعاد این مساله پرداخته است:

موشکی که می تواند جنگ را زیر و رو کند

مجله فرانسوی لو پوئن در گزارشی اعلام کرد که به احتمال زیاد ایالات متحده به زودی سامانه موشکی تاکتیکی آتاکمز (ATACMS) را – که برد ۳۰۰ کیلومتری دارد – به عنوان بخشی از کمک های نظامی‌ که کی یف چندین ماه است درخواست کرده، به اوکراین تحویل دهد.

این مجله در گزارشی به قلم متیو هیمن، به نقل از برخی مقامات آمریکایی ناشناس که خواسته اند نامشان افشا نشود، مدعی شد که بخشی از این موشک ها به دست نیروهای اوکراینی “رسیده اند”.

با این حال، در ژوئیه ۲۰۲۲، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، این ادعا را رد کرد. لو پوئن مدعی است علت این انکار ترس شدید آمریکا از تحریک شدن مسکو و شعله ور شدن جنگ روسیه و غرب بود.

طبق ادعای لو پوئن آمریکا مخفیانه و با احتیاط کامل این موشک ها را به کی‌یف تحویل داده و می دهد. اوکراین مدت ها است از آمریکا درخواست ارسال این موشک های بالستیک را داشته اما آمریکا هر بار این تقاضا را رد می کرد چرا که نمی خواست وارد جنگ مستقیم با روسیه شود اما حالا با برتری نسبی روس ها در میدان جنگ، واشنگتن سعی دارد علنی تر از اوکراین حمایت کرده و تجهیزات نظامی خود را راهی کی‌یف کند.

مروری بر ویژگی های آتاکمز/ چرا مسکو از موشک جدید کی‌یف می ترسد؟

مجله لو پوئن در ادامه به تشریح ویژگی های موشک های آتاکمز می پردازد. نویسنده توضیح می دهد که این موشک مزیت های بسیار مهمی برای اوکراینی ها دارد که اولین آن برد ۳۰۰ کیلومتری آن است که به کی‌یف امکان می دهد تقریباً به تمام سرزمین های اشغال شده توسط روس ها از جمله بخش بزرگی از کریمه حمله کند. در عین حال، برد زیاد این موشک ها برای تضعیف زنجیره لجستیک روسیه از طریق حملات کوبنده و ناگهانی مفید است.

همچنین، جوزف هنروتن، سردبیر مجله تخصصی دفاع و امنیت بین‌المللی (SEO) می‌ گوید که این موشک ها،  اوکراینی‌ها را قادر می‌سازد تا مقر فرماندهی، انبارهای تسلیحات، پایگاه‌ های هوایی، مراکز ارتباطی و تسلیحات ضدهوایی روسیه را هدف قرار دهند.

طبق ادعای لو پوئن، دومین مزیت این سلاح پرتاب آن توسط پرتابگرهای HIMAR است که اوکراین بیش از یک سال است که ده ها فروند از آن را در اختیار دارد. اتصال موشک های آتاکمز به پرتابگرهای HIMAR می تواند اثربخشی این سلاح را چند برابر کرده و قدرت موشکی اوکراین را بیش از پیش کند. در همین رابطه، جوزف هنروتن می گوید: هرچه برد تسلیحات بیشتر باشد، امکانات و اختیارات و قدرت عمل فرماندهان جنگ بیشتر می شود.

با این حال، اوکراین در مورد استفاده از این سلاح مردد است. در همین رابطه، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، اعلام کرد که موشک‌های آتاکمزی که به دست اوکراین رسیده – و البته اطلاعاتی در مورد تعداد آنها فاش نشده – خاک روسیه را هدف قرار نخواهند داد و کی‌یف فعلا صبر پیشه می کند. در واقع، اوکراین خود، نگران شدید شدن جنگ و همه گیر شدن آن است و ترجیح می دهد از تسلیحات خود به عنوان نوعی تهدید استفاده کند.

موشک های بالستیک غرب در راه کی‌یف

مجله لو پوئن اعلام کرد که این، اولین بار نیست که اوکراین از شرکای غربی خود موشک‌های دوربرد دریافت می‌کند. بریتانیا و فرانسه نیز در اوایل سال جاری موشک‌های «Storm Shadows» و «Scalp» را به کی‌یف تحویل داده‌اند. به گفته هنروتن، موشک‌های آتاکمز سریع‌ تر از موشک های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی هستند و حتی اگر برد کوتاه‌تری هم داشته باشند، باز رهگیری آنها دشوارتر است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.